Image
De Kawasaki Versys 650 kreeg een subtiele restyling, maar is nog altijd even veelzijdig als voorheen.


Goed nieuws voor avonturiers in spe: voor 2022 vernieuwt Kawasaki zijn op A2-reizigers beluste hoogpoter, de Kawasaki Versys 650. Onder z’n subtiel gerestylede kuipwerk schuilen vanaf 2022 onder meer tractiecontrole, bluetooth-connectiviteit en een 4,3-inch tft-schermpje.


Kawasaki Versys 650


Zoek de verschillen

Je moet al je best doen om de verschillen nog te spotten tussen de Kawasaki Versys 650 en de Versys 1000, zijn grote broer. Van de iets agressiever gestijlde ledkoplampen, over de opvallende slagtanden onder de neus, tot het kuipwerk op de radiator en de flanken van de benzinetank. Verder blijven de stilistische updates tot een minimum beperkt.

Kawasaki Versys 650


Relax

Achter de nieuwe façade schuilt nog altijd het pakket waarmee Kawasaki sinds jaar en dag jonge rijders en downsizers weet te overtuigen. Je billen als op een troon in de dik gepolsterde en comfortabele zit, de ontspannen hoek waaronder je armen en benen richting het brede stuur en de ergonomisch uitstekend geplaatste voetsteunen reiken, ... deze machine is gebouwd om in alle comfort kilometers te vreten. De lekker lange veerwegen en boterzachte demping vreten elke oneffenheid in het asfalt weg. Heerlijk om de verwachte klappen tegen billen, onderrug en nieren amper als dusdanig doorgeseind te krijgen.


Geconnecteerd

Achter het in vier stappen verstelbare windschermpje zit een 4,3-inch tft-kleurenschermp geborgen. Naast alle boordinformatie, tref je er ook een eco-indicator en een icoontje op aan dat op connectie met je smartphone duidt. Zo kan je gestoord worden door meldingen van oproepen of binnenlopende berichtjes, maar interessanter is dat je na het rijden de ritgegevens kan bekijken.

Of tractiecontrole op deze erg soepel oppikkende Kawasaki Versys 650 écht nodig is, laten we in het midden. Maar mooi dat Kawasaki ervoor gekozen heeft om deze extra veiligheid in te bouwen. Zeker voor de minder doorgewinterde rijder, én voor die prijs.


Beproefd blok

Het blokje zelf is al sinds 2006 in roulatie, en over de jaren heen werd amper aan het aanvankelijke opzet ervan geraakt. Het haalt goed 67 pk en 61 Nm, is lekker kort gegeard in de eerste versnellingen en lang in de twee hoogste, en stampt zich overal doorheen. Of je nu door de drukke spits naar je werk slalomt, na de werkdag even een luchtje gaat scheppen, of een trip van meerdere honderden kilometers gepland hebt.

We zijn afgezakt naar de zone tussen Gerona en Barcelona, wat een garantie is op bergwegen bollen tot je binnenoor niet meer weet wat onder of boven is. Zoals ‘t een Kawa betaamt, gaat insturen al middels de minste input en flik je ‘m zonder tegenzin van z’n ene op z’n andere oor. Motorisch is hij niet van de wijs te brengen, schakelen gebeurt altijd precies en voorspelbaar, en ook de Nissin-remmen kwijten zich uitstekend van hun taak.


Perfect?

Geen klachten dan? Als we even mogen zaniken, dan missen we de slipper/assist-koppeling die op de iets sportievere middenklassers van het merk wél voorzien is. Het windschermpje is dan weer makkelijk te verstellen, al moet je wel met beide handen in de weer (en dus doe je dit enkel bij stilstand).


Tourer-pakket?

Ambieer je een trip om de globe, dan valt het Grand Tourer-pakket niet te versmaden. Voor 2.249 euro extra (exclusief montage) krijg je dan een topkoffer (47 liter), zijkoffers met binnentassen (56 liter), handkappen, een groter windscherm, ledmistlampen, handvatverwarming, een tankpad, een 12V-aansluiting én een gps-houder.

Kawasaki Versys 650


Technische gegevens 2022 Kawasaki Versys 650


Motor

  • Type: vloeistofgekoelde paralleltwin, DOHC
  • Cilinderinhoud: 649 cc
  • Maximaal vermogen: 67 pk bij 8.500 tpm
  • Maximaal koppel: 61 Nm bij 7.000 tpm


Prijzen, maten & gewichten

  • Zithoogte: 845 mm
  • Rijklaar gewicht: 217 kg
  • Tankinhoud: 21 liter
  • Prijs België: vanaf € 8.449
  • Prijs Nederland: vanaf € 9.149

Importeur: Kawasaki Benelux Branch

Vergelijk de Versys 650 met zijn concurrenten op motorprijzen.be.

Nieuwigheden op de camping

Image

Voor elk type kampeerder bestaat er wel een tent. Meer nog: ook voor kampeerders in wording duiken er modellen op die twijfelaars over de streep kunnen trekken. Duik je mee in de wondere wereld van de kampeertent?

Fout getankt, wat nu gedaan?

Jaarlijks tanken zo’n 18.000 Belgen de verkeerde brandstof, zeg dus niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Ben je even verstrooid en gebeurt het bij jou, houd dan vooral het hoofd koel. Panikeer niet en start zeker je auto niet.