Dat de Yamaha MT-10 een beest van een motor is, moge duidelijk zijn. Wij mochten nagaan of dat beest ook te temmen viel.
Haal die 666-tattoo maar van je onderbuik, 10 is het nieuwe Number of the Beast. Het uithangbord van Yamaha’s MT-familie mocht zijn potentieel bewijzen in en rond Valencia. Dat het een beest van een motor is, moge duidelijk zijn. Maar valt dat beest ook te temmen? Wij mochten de Yamaha MT-10 testen!

Koude start
Regen en kou waren ons deel in de Spaanse bergen. Omdat het de dag voordien nog geregend had alsof de wereld van plan was te vergaan, nog voor Poetin hem om zeep kon helpen, was er ook allerlei viezigheid van de bergflanken op de wegen terechtgekomen. Een keertje ging onze achterkant aan het glijden zonder dat we remden of afschakelden. Gewoon wat hellingshoek nemen bij het insturen, en daar ging ie. Niks oncontroleerbaar, maar hoe dan ook, als je dit type ondergrond combineert met een motor met een kleine 165 pk, kom je tot een euh … spannend concept.

Grip op overschot
Daar staat tegenover dat we op de gewone natte stukken meer grip hadden dan verwacht. En daar zijn een paar oorzaken voor. Bridgestone’s S22 blijkt een absolute topper te zijn op nat wegdek. Daarnaast is er nog het verbeterde elektronicapakket van de Yamaha MT-10. Dat zorgt ervoor dat zowel het remmen als het accelereren gecontroleerd verloopt. Dag mag ook wel, want als je zaken als de Lift Control en tractiecontrole uitschakelt, voel je dat de MT zowel in zijn één als in zijn twee voortdurend het voorwiel in de lucht gooit. Héérlijk.

Verschillende karakters
Je moet weten dat de MT-10 onder de 8.500 tpm op alle vlakken sterker is dan de R1. En inderdaad, ook in Yamaha’s WK-winnende sportmotor hangt dit CP4-blok. Dat blok wordt gestuurd via ride-by-wire en reageert werkelijk haarfijn op alles. Bovendien krijg je er een geweldig inlaatgeluid bij. Via roosters in de tank hoor je nog beter het aanzuigend gehuil van het blok.
Elektronica betekent in dit geval ook vier vaste rijmodi, waarbij de A-modus de meest extreme is. Daar worden zaken als tractiecontrole en wiellift tot een minimum beperkt. We dachten tijdens de test dat wheeliën met deze motor dan toch niet zo makkelijk ging. Tot we de wielliftcontrole uitschakelden. Dan stel je vast dat de Yamaha MT-10 in de eerste drie versnellingen te wheeliën valt en dat je in de eerste twee zelfs harder moet proberen om het wiel aan de grond te houden dan het te liften.
Als je voluit op het gas gaat, voel je het voorwiel constant zweven. Het is heerlijk om dan met de feilloos werkende quickshifter snel op te schakelen en de zaak te controleren. Een MotoGP-gevoel steekt hier zowaar de kop op! Vermelden we nog dat de D-modus de meest gematigde is en dat dit meteen ook de enige is waarin het vermogen beperkt wordt. Tot in de buurt van de 100 pk.

Feest
Ook in de A-, B-, C- of D-modus kan je parameters voor tractiecontrole, motorrem, wheeliecontrole enzovoort instellen. Maar de eerlijkheid gebiedt ons te zeggen dat de standaardafstellingen die Yamaha aan de diverse modi meegaf, uitstekend gekozen zijn. Na elke modus kort afgetast te hebben, reden we zowat de ganse rit in B-modus. De kracht onderin is zonder meer impressionant en de manier waarop het vermogen maar blijft komen, is van een andere planeet. Tenzij je een circuit opduikt of het angst-gen liet wegnemen, kan je nooit voluit gaan met deze Yamaha MT-10. Maar dat hoeft ook niet. Het gevoel altijd meer onder je kont te hebben dan wat je er kan uithalen, is gewoon een feest.

Tembaar beest
En Yamaha gaf de nieuwe MT-10 ook wel alles mee om dit vermogen aan te kunnen. Niet alleen elektronica dus, maar ook een rijwielgedeelte dat op zijn taak berekend is. Op dat vlak is het goed om te weten dat er nog een SP-versie staat aan te komen, die onder andere een semi-automatisch gestuurde ophanging zal hebben. Maar we moeten toegeven dat we ook over de KYB-veren op onze testmotoren niks te klagen hadden. De slotsom is dat het beest al bij al vlot te temmen viel.
Meer over de Yamaha MT-10 zie je op deze videoreview.

Technische gegevens 2022 Yamaha MT-10
Motor
- Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn
- Cilinderinhoud: 998 cc
- Maximaal vermogen: 166 pk bij 11.500 tpm
- Maximaal koppel: 112 Nm bij 9.000 tpm
Prijzen, maten & gewichten
- Wielbasis: 1.405 mm
- Zithoogte: 835 mm
- Rijklaar gewicht: 212 kg
- Tankinhoud: 17 liter
- Prijs België: € 14.999
- Prijs Nederland: € 16.999
Invoerder: Yamaha Benelux
Vergelijk de Yamaha MT-10 met zijn concurrenten op motorprijzen.be.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.