Nog nooit gehoord van CF Moto? Je bent niet de enige. Het is de opmerking die we het vaakst krijgen als motorrijders de 650GT voor het eerst zien. Het Chinese merk werkt hard aan zijn integratie in Europa. De CF Moto 650GT is dan ook een typisch Europees model, met een goede uitrusting, een degelijk comfort en een verzorgde styling. De onvermijdelijke tweede opmerking/vraag die volgt is dan: “En hoe rijdt dat?” Wel, dat zullen we eens in geuren en kleuren uitleggen.

Wat volgt, is een converstatie die echt plaatsvond. Ze zegt alles over de CF Moto 650GT én over de perceptie van de Chinese nieuwkomer.
“Hij ziet er niet slecht uit. Mooie details ook.”
‘Inderdaad. De voorkant van de CF Moto heeft wat weg van een mini-Yamaha FJR. Hij heeft ledverlichting rondom en zijn details maken hem mooi. Zoals de achterschokbreker en velglinten in de typische CF Moto-kleur. Een soort mix tussen blauw en groen. Appelblauwzeegroen? Of is dat nog iets anders? Je kan hem trouwens ook bestellen in die kleur, valt wat meer op dan deze in het zwart. Hoe dan ook, kijk eens naar de dagrijverlichting vooraan die fijn doorloopt in de carrosserie. Dat hebben ze bij designbureau Kiska fijntjes uitgewerkt.’

Ontwerp
“Kiska? Die tekenen ook bijna alle KTM’s. Is de CF Moto voorzien van wat moderne tech? Meestal heb je dat toch niet zo op Chinese motoren?”
‘Volg je mee? Continental ABS, KYB-vering voor- en achteraan, Bosch-injectie, Metzeler-rubber en J. Juan-remmen. Dat zijn belangrijke namen in de motorwereld en nog belangrijkere merken voor ons als veeleisende Europeanen. Tractiecontrole, wheelie control, cruisecontrol en wat is het nog allemaal ontbreken, maar dat heb je op de CF Moto 650GT met een voorzichtige 63 pk niet nodig.’

Paralleltwin
“Kan je hem eens starten? ... Klinkt wat als mijn Kawasaki Versys 650.”
‘De parallel-tweecilinder is grotendeels gebaseerd op dat Kawa-motorblok, maar de Chinezen maken hem al sinds 2009 zelf. De prestaties zijn prima, maar daarmee is ook alles gezegd. Verwacht geen trekkracht waarmee je je met alle vingers aan het stuur moet vasthouden. Met twee vingers en een duim zal het ook nog wel lukken. Toch draait het blok soepel en pakt het mooi op. Voor dagelijkse verplaatsingen voldoet het ruimschoots. Al wil je in het weekend misschien wat extra pk’s onder je kont.’

Elektronica
“En als je op het Mode-knopje duwt?”
‘Daarmee kies je tussen Touring en Sport. In die laatste stand verandert het - overigens erg duidelijke - TFT-scherm naar een andere lay-out en pikt de motor iets vlotter op, maar groot zijn de verschillen niet. Het is detailwerk. Daarover gesproken: kijk eens hoe mooi de schakelaars verlicht zijn als het donker is. Daarvoor moet je al bij Ducati zijn! De CF Moto 650 is trouwens ook rijkelijk uitgerust, met de moderne smartphone- en gps-bezittende motorrijder in gedachten: hij heeft een 12V- en liefst twee usb-aansluitingen.’

Sterke deal
“Maar nu heb je nog altijd niet verteld hoe hij rijdt.”
‘Juist! Net zoals het motorblok zijn ook de rij-eigenschappen … weinig inspirerend. De 650GT stuurt nogal houterig. Alsof hij telkens in de bocht wil vallen en ondertussen zenuwachtig anticipeert op die val. Je krijgt niet meteen het volste vertrouwen in zijn kunnen. De remmen bijten prima en de doseerbaarheid is oké, maar het mag allemaal een tikkeltje verfijnder. Je merkt vooral aan het rijden dat er nog een groot gat is met de Japanse en Europese concurrentie. Dat is niet meer dan logisch, want de CF Moto 650GT kost maar 6.999 euro. En dan krijg je er ook nog eens twee harde zijkoffers bij. Da’s een onklopbare deal.’

Meer info over de CF Moto 650GT vind je op de site van de importeur en op motorprijzen.be.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.