Touring: autopannes tijdens lockdown: vooral batterijen zien af

Image
communiqué de presse

   

Touring heeft de periode sedert 13 maart tot vandaag vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. “Het aantal interventies voor pannes is gedaald met gemiddeld 35%, hoewel er sommige dagen zijn die daarvan afwijken: bepaalde dagen, vooral tijdens de zonnige weekends, stelden we een afname vast van meer dan 60%. Wanneer we kijken naar het aantal auto-ongevallen zien we zelfs een daling van 98%”.

Volgens Touring zijn er dus een pak minder voertuigen op de weg, vooral tijdens de avond en het weekend. “Dat verklaart zich door het feit dat de verplaatsingen voor vrije tijd en sport of restaurantbezoek zijn weggevallen”.

Tijdens de weekdagen is er een grotere variatie, aldus Touring. “De maan- en dinsdagen zijn drukker qua pechverhelping, allicht door de vele verplaatsingen voor boodschappen die zich voegen bij het woon-werkverkeer van mensen die niet van thuis uit werken. Daarbij komt dat velen, die gewoon zijn om het openbaar vervoer te nemen, dit nu links laten liggen omdat ze zich veiliger voelen in de auto en omdat het aanbod van openbaar vervoer werd verminderd. Tot op vandaag zien we een gemiddeld aantal oproepen en interventies van rond de 65%, in vergelijking met een ‘normale’ periode”.

“De vriesnachten van 20 maart tot 1 april, veroorzaakten een piek van interventies voor batterijproblemen, zodat we op het niveau kwamen van het aantal oproepen wanneer er geen lockdown zou zijn. Maar dat verklaart ook het feit dat er op maandag en dinsdag meer chauffeurs rondrijden voor boodschappen, na het weekend. Tijdens deze weekends zelf, en vooral op zondag, komen we aan slechts 40% oproepen in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar”.

De automobilisten worden dus veel meer geconfronteerd met batterijproblemen, aldus Touring. “Het aantal batterijen die we moeten vervangen is gestegen met liefst 200%, tegenover anders. Veel batterijen hebben ook afgezien tijdens de zeer warme zomer van 2019 en krijgen nu de genadeslag, zeker wanneer de auto enkele dagen heeft stilgestaan of weinig kilometers rijdt”. Daarom voert Touring regelmatig infocampagnes via de media et via de eigen kanalen. De organisatie geeft tips rond het vermijden van pannes en hygiëne:  https://www.touring.be/nl/artikels/auto-coronavirus-tips-onderhoud-hygiene.   

Ondanks de lockdown blijven de diensten van Touring gewaarborgd.

Touring is goed voorbereid om deze uitzonderlijke situatie het hoofd te bieden. De wegenwachters beschikken over universele vervangwielen: er is een kit voorzien voor het herstellen van platte banden, maar wanneer dat niet lukt gaat de wegenwachter over tot vervanging door een standaard wiel. De wegenwachter heeft daarnaast ook een serie batterijen mee.  Touring heeft ook zijn refuel-voertuigen die ter plaatse kunnen tussenkomen bij verkeerd tanken en elektrische boosters die op locatie een platte elektrische batterij kunnen opladen (aan 1km autonomie per minuut laden). En voor herstellen van ruiten blijft Touring Glass de service leveren, dankzij de mobiele ploegen.

Dit alles zorgt ervoor dat we 90% van de pannes ter plaatse kunnen oplossen zodat de pechvogels opnieuw mobiel zijn.

Tenslotte herinnert Touring aan de gratis pechverhelping, bereikbaar via een prioritair nummer 02/233.22.22, die wordt geleverd aan zorgverstrekkers, medisch personeel, politie, brandweer en leger, wanneer hen een panne overkomt op het traject thuis-werk.

- Einde persbericht -

Deel deze inhoud