Image
salon-motoren

Naar jaarlijkse gewoonte zakken ook de belangrijkste motorimporteurs af naar de Heizel om hun gamma en vooral de nieuwe modellen aan het publiek te tonen. Wie langsgaat in Paleis 8 en 9 zal zien dat de fabrikanten een nieuwe schwung gevonden hebben. Klassieke modellen krijgen een nieuwe vorm, naked bikes krijgen duizelingwekkende vermogens en de sportmotoren steken zowaar weer de neus aan het venster. Redenen genoeg voor menig motorliefhebber om de jaarlijkse afspraak op de Heizel niet te missen.

Honda CRF1100L Africa Twin

Honda’s Africa Twin begon in 2016 aan een tweede leven en na een update in 2018 wordt de adventure-motor van ’s werelds grootste motorenfabrikant in 2020 grondig verbeterd. Niet makkelijk, want de Africa Twin genoot al een uitsteekende reputatie. Met meer cc’s, meer vermogen, een nóg completere uitrusting en een beter rijwielgedeelte wil Honda hem op alle vlakken boven zijn voorgangers positioneren. Afgaande op de eerste tests slaagt Big Red daar met glans in. De Adventure Sports uitvoering is een luxe reisenduro geworden, de standaardversie kreeg een groter off-road potentieel. Met 17.499 euro heeft de nieuwe Honda in zijn klasse een zeer competitieve prijs.

Image
Honda

Zero SR/F

Het – voorlopige – hoogtepunt van elektrisch motorrijden is deze SR/F van Zero Motorcycles. Dit Amerikaanse merk is pionier én koploper in de ontwikkeling van elektrische motorfietsen. Met 110 pk en 190 Nm is deze sportieve naked sterker dan gelijk welke andere naakte motorfiets. Bovendien hoef je op de Zero niet te schakelen en heeft het blok geen onderhoud nodig. Fluisterstil asfalt verscheuren, heet dat dan. Op secundaire wegen kom je met deze SR/F met wat goede wil 250 km ver, op een snelweg is dat iets meer dan de helft. Op de Premium versie zit een snellader die je toelaat om een lege batterij in minder dan 3 uur op te laden. Dankzij een federale premie van 3.000 euro komt de aankoopprijs van het summum van elektrisch motorrijden net boven de 20.000 euro.

Image
Zero SRF

Yamaha Tracer 700

De Yamaha Tracer kent voor 2020 een zachte evolutie, met een gewijzigd blok en een geslaagde nieuwe look. De Tracer wordt nog altijd aangedreven door het Crossplane 689 cc-blok met de 270° ontstekingsvolgorde. In 2020 veranderen de injectieparameters en wordt de ontsteking verbeterd. Er is ook een andere uitlaat, waardoor het verbeterde blok meteen voldoet aan de Euro5 normen. Yamaha’s allround middenklasser was de voorbije jaren al bijzonder populair, door de combinatie van een lage prijs en een grote veelzijdigheid. De verbeteringen en het nieuwe uiterlijk kunnen die populariteit alleen maar verder aanzwengelen.

Image
Yamaha

KTM 1290 Super Duke R

Het beest wordt een beetje euh … beestiger. Met 177 pk en vooral 140 Nm koppel moet deze 1301 cc zware Oostenrijkse supernaked net zoveel potentieel hebben als zijn voorganger, maar tegelijkertijd gemakkelijker te berijden zijn.

KTM zegt dat de nieuwe 1290 Super Duke R sterker én lichter is. Lichter is ie in elk geval, meer topvermogen zit er niet in. Maar de pk-gewichtsverhouding is natuurlijk wel beter en het motorkarakter is dankzij de nieuwe elektronische sturing en interne verbeteringen aan het blok een stuk bruikbaarder geworden. De prijs is nog niet bekend. De kleuren wel: zwart en heel mooi oranje-blauw.

Image
KTM

Kawasaki Z900

De Kawasaki Z900 was de voorbije jaren een van de populairste nakeds op de markt. Met een pittig blok, een originele styling en een straffe prijs was de Z een publiekslieveling. In 2020 maakt Kawasaki hem nóg beter. Voor 2020 is de Z900 vernieuwd met onder andere een nieuw design, een vernieuwd frame en aangepaste injectie- en veerinstellingen. Qua uitrusting is de Z900 nog rijker en worden er nieuwe kenmerken toegevoegd zoals tractiecontrole, geïntegreerde rijmodi, TFT-kleurendisplay, Bluetooth smartphoneconnectiviteit, ledverlichting en de volgende stap in Kawasaki’s Sugomi styling. De prijs? 9.599 euro, waarmee Kawa vlot onder de magische kaap van 10.000 euro blijft.

Image
Kawasaki

BMW F 900 XR et F 900 R

Met de F 900 R brengt BMW een grondig verbeterde opvolger van de naakte F 800 R, terwijl de nieuwe F 900 XR een adrenalinerush in touring-vorm is. Topprestaties met een rechte zithouding en een krachtig design maken van de nieuwe Duitsers potentiële toppers.

De F 900 R is een pure roadster, de 900 XR is een middenklasse sport tourer.

Nu is een 900 cc voor een middenklasser vrij zwaar, maar qua positionering klopt het wel. BMW heeft immers ook zwaardere roadsters en een zwaardere en even grondig vernieuwde S 1000 XR in het gamma. Dus zijn de nieuwe 900’s naar BMW-normen inderdaad middenklassers. Ook hun prijs getuigt daarvan: 8.800 euro voor de F 900 R en 11.450 euro voor de XR. Bepaald scherpe prijzen voor een BMW.

Image
BMW 900 XR

Harley-Davidson Pan America

De Harley-Davidson Pan America is Harley-Davidsons visie op avontuurlijk motorrijden. Maar het is vooral ook een primeur voor het gerenommeerde huis uit Milwaukee, dat in een recent (en ook in een ver) verleden altijd ver weg bleef van adventure motorfietsen. Met de Pan America willen de Amerikanen een deel van de koek in deze populaire klasse. Net als de elektrische LiveWire is deze Pan America gebouwd om een nieuw publiek aan te boren. Qua uiterlijk onderscheidt de nieuwe Harley zich alvast van zijn concurrenten. Het wordt wachten op de eerste tests om te zien of H.-D. op het vlak van prestaties meteen in de roos zal mikken. Hoe dan ook, de Pan America is nu al een van de meest besproken motoren van het nieuwe jaar.

Image
Harley Davidson

Aprilia RS660

Met de RS 660 wil Aprilia racingtechnologie naar de openbare weg brengen. Niet in een dure en gesofisticeerde éénliter, maar in een betaalbare middenklasse twin met een mooi vermogen en een heleboel spitstechnologie. Aprilia’s 100 pk twin is een lichtgewicht sportmotor met focus op de weg, maar blijkt net zo goed inzetbaar op een circuitdag. De mannen uit Noale noemen de RS 660 de eerstgeborene van een nieuwe generatie. De RS-initialen zijn alvast een duidelijke indicatie dat de nieuwkomer in de bloedlijn zit van de roemruchte sportmotoren van het Italiaanse merk.

Image
Aprilia

Triumph Rocket 3 R et GT

Dit jaar viert de Triumph Rocket zijn vijftiende verjaardag. De Britse fabrikant eert dat met een gloednieuwe versie. Die krijgt het grootste productiemotorblok ter wereld: 2500 cc en maar liefst 221 Nm sterk. Er zijn twee versies: de R is een krachtige roadster met wereldwijd toonaangevend koppel, de GT eerder een ontspannen cruiser.
Beide modellen hebben een cilinderinhoud van 2.500 cc, in combinatie met die 221 Nm grote koppelberg en een vermogen van 167 pk. Triumph haalde er voor deze verjaardagseditie maar liefst 40 kg af, en gaf de motor een imposante 240 mm achterband mee, een instelbare ophanging, een led-koplamp en een zeer uitgebreid elektronicapakket. De Rocket mag dan een buitenbeentje zijn, op het vlak van uitrusting en veiligheid staat hij op gelijke voet met de beste motoren op de markt.

Image
Triumph


 

MV Agusta Brutale 1000 RR

MV Agusta spring met beide voeten mee in het bad van de waanzinnig sterke naked bikes die aangekondigd zijn voor 2020. De nieuwe Brutale RR moet net zo sterk zijn als Ducati’s V4 Streetfighter. Dat wil zeggen dat deze Brutale 1000 RR (die de Serie Oro volgt die in 2018 al getoond werd) maar liefst 205 pk zal laten optekenen voor een gewicht van 186 kg (droog). De Brutale 1000 RR gaat er op heel wat vlakken zo ver over, dat het weer leuk wordt.

MV claimt een topsnelheid van boven de 300 km per uur. Precies wat je nodig hebt op een naked. Vier rijmodi en een stel uitstekende remmen houden het geweld binnen de perken. Verder is er de semi-actieve Öhlins ophanging die onder alle omstandigheden de juiste veerwerking biedt.

Image
MV Agusta Brutale

Lees ook ons artikel over de wetgeving en fiscaliteit over elektrische motors en scooters.

Tekst : MotoMedia

Foto's : Importeurs

Deel deze inhoud