Image
Test Dacia Spring
De Spring is een 100% elektrische stadsauto. Met een paar accenten van een mini-SUV en een heel betaalbare prijs. Al zal je uiteraard enkele toegevingen moeten doen.


Dacia, het lagekostenmerk van Renault, is een echt succesverhaal in de autowereld van vandaag. Met de Spring, een stadsauto met accenten van een mini-SUV en een bijzonder scherpe prijs, stort het merk zich nu ook op de markt van de 100% elektrische wagens. Al zal je als toekomstige eigenaar uiteraard een paar toegevingen moeten doen ...

Dacia Spring, Brussel
Hoewel de auto als low-cost bestempeld wordt, mag hij best gezien worden.


De essentie

Er gaat geen maand voorbij zonder dat er een 100% elektrische wagen wordt uitgebracht. Maar dit is echt wel een origineel exemplaar, want het gaat om een goedkope auto die bedoeld is voor zoveel mogelijk mensen. 17.000 euro is natuurlijk niet niks, maar als je de prijs van de batterijen en de bijhorende technologie kent, zal je moeten toegeven dat dit een vrij goede deal is. Al zal je op sommige vlakken uiteraard wat water bij de wijn moeten doen.

Om te beginnen is het een kleine auto, bedoeld voor in de stad. De kwaliteit van de materialen is niet super en veel elektronische rijhulpmiddelen moet je niet verwachten. Maar voor de rest is deze Spring bijzonder goed uitgerust en gedraagt hij zich voorbeeldig in het stadsverkeer. Hij laat zich makkelijk besturen, parkeert op een zakdoek en zijn koffer is verre van belachelijk.

Op de snelweg, waar zijn niet zo nauwkeurige besturing het rijden oncomfortabel maakt, voelt hij zich dan weer minder op zijn gemak. Maar nogmaals, voor deze prijs en deze prestaties is dit een aanbieding die je niet zomaar mag wegwuiven.

Dacia Spring
De stad is zijn natuurlijke habitat.


Het segment

Er verschijnen steeds meer elektrische auto's op de markt, waaronder stadsauto's en zogenaamde “multipurpose cars”, waarmee je je wat verder van de stadscentra kan begeven. We zien dat de Spring een beetje tussen deze twee categorieën in zit. Zijn grootste rivaal is natuurlijk de Renault Twingo Electric, zijn neefje die we onlangs mochten testen. En ook de de Renault ZOE, de Skoda Citigo e iV, de Seat Mii electric, de Honda e, de Smart ForTwo en ForFour en de Fiat 500e zijn concurrenten. Maar één ding is zeker: deze Dacia is de goedkoopste van allemaal!


Wat er verandert

Om het ontstaan van deze nieuwe auto beter te begrijpen, blikken we even terug naar de geschiedenis van Dacia zelf ... In 2004 lanceerde Renaults lagekostendochter een simpele polyvalente auto - de Logan - waarvan er dat jaar iets meer dan 20.000 verkocht werden. Daarna kwamen de MPV break met zijn 7 zitplaatsen en de Sandero stadswagen in 2008, en in 2010 zag de Duster SUV het daglicht. Een bliksemsnelle opgang, gebaseerd op een agressief prijsbeleid voor auto’s met een verbluffende prijs-kwaliteitverhouding.

Met deze Spring gaat Dacia een totaal nieuwe uitdaging aan, die van een 100% elektrische auto. Een koerswijziging waarbij ze zich gesteund voelen door de expertise van de Renault-Nissan groep op het vlak van elektrificatie.

Dacia Spring
Het opladen gebeurt aan de voorkant.


Design

Zoals steeds meer elektrische auto's wordt de Spring gemaakt in China en staat hij op een platform dat wij hier niet kennen, maar daar redelijk populair is: de Renault K-ZE. Oorspronkelijk was het een elektrische stadsauto voor opkomende markten, gebaseerd op de Renault Kwid (met verbrandingsmotor) uit India. Maar nu ziet hij eruit als een kleine SUV en komt hij naar Europa, nauwelijks aangepast. Het algemeen design is redelijk standaard, maar misstaat zeker niet in het straatbeeld. De afwerking is degelijk, met hier en daar een paar kleine onvolkomenheden, maar voor deze prijs mogen die je niet tegenhouden.


Binnenin

Tijd om plaats te nemen in een van de eerste beschikbare testauto’s. Dat is trouwens niet de “Comfort” versie waar we het over hebben in het hoofdstuk “Uitrusting”, want die is nog niet klaar. Dit is de “Business” editie, al zit achter deze ronkende naam eigenlijk gewoon een versie die bedoeld is voor de autodeelmarkt. Wat is er dan anders? Een beperktere uitrusting en een speciale behandeling om de de auto’s slijtvaster te maken. Zoals bescherming op de dorpels van de deuren en de koffer en een klevende folie op de bumpers om eventuele schade bij kleine ongelukjes te beperken.

Laat ons de kritiek op de afwerking en de (zeer gemiddelde) kwaliteit van de kunststoffen of de stevigheid van de zetels dus even opzij schuiven, want naar het schijnt zouden de auto’s die in september geleverd worden iets behaaglijker zijn. We houden het in de gaten. Wat echter niet zal veranderen, is het krappe gevoel binnenin. De achterbank is geschikt voor twee personen en de kofferinhoud bedraagt 270 liter. We zitten duidelijk in het segment van de stadsauto’s. De rijhouding is behoorlijk, al zullen grotere bestuurders het jammer vinden dat de zetel en het stuur niet in de hoogte verstelbaar zijn.


Uitrusting

Om geld te besparen, is er geen knop om de auto te starten; je zal een goede oude sleutel moeten gebruiken. En er zijn geen lcd-schermen, maar led-lichtjes die aangeven dat we klaar zijn om te vertrekken. Maar voor de rest zal de “Comfort” versie die deze herfst geleverd wordt best een behoorlijke uitrusting krijgen.

Zoals een handbediende airco, 4 elektrische ramen en 2 elektrische spiegels, een radio met Bluetooth en usb, een snelheidsbegrenzer, automatische koplampen en kunstlederen zetels. Niet slecht, moeten we toegeven. De “Comfort Plus” versie (1.500 euro extra) krijgt ook nog een 7" kleurenscherm voor de gps, Apple Car Play/Android Auto en zelfs een achteruitkijkcamera! Enige opvallende afwezige zijn de rijhulpsystemen. Op dat vlak krijg je echt wel het absolute minimum, zoals bij alle Dacia’s trouwens.

Dacia Spring
De "Comfort Plus" versie (1.500 euro duurder) krijgt een 7" kleurenscherm voor de gps, Apple Car Play/Android Auto en zelfs een achteruitkijkcamera!! Maar de rijhulpsysteemen zijn op één hand te tellen.


Onder de motorkap

Aangezien de Dacia verrassend goedkoop is voor een elektrische wagen, mogen we op het vlak van prestaties uiteraard geen wonderen verwachten. Onder het chassis zit een 27,4 kWh batterij en een synchroonmotor met permanente magneten. Deze laatste levert slechts 45 pk, ongeveer de helft van die in de Twingo! Het zal je dan ook niet verbazen dat de acceleratiecijfers eerder bescheiden zijn. De Spring gaat van 0 naar 100 km/u in 19 seconden, de acceleratie (van 80 naar 120 km/u) duurt 26 seconden en over de kilometer uit stilstand doet hij 40,5 seconden. De topsnelheid is beperkt tot 125 km/u.


Onderweg

Net als bij alle goede elektrische auto’s geeft het je een gevoel van rust en voldoening als je geruisloos kan vertrekken. Eerste indruk? De auto trekt behoorlijk op ... tenminste tot 50-60 km/u. De Spring is immers in de eerste plaats een stadsauto, zoals we tijdens onze testrit zullen merken.

Het voordeel is dat hij door zijn geringe afmetingen (3,73 meter) en zijn bijzonder korte draaicirkel overal in de stad tussen glipt. Het nadeel is dat de auto niet echt geschikt is voor lange snelwegritten, laat staan om enige sportieve sensatie te verwachten. Toch zijn het niet de 45 pk en de 125 Nm die ons het meest storen, want op zich volstaan die ruimschoots om in te voegen in het verkeer of een autosnelweg op te rijden zonder bang te zijn om onder een vrachtwagen terecht te komen.

En ook niet de geluiddemping, die het boven de 100 km/u een beetje laat afweten. De Spring is immers in de eerste plaats een stadsauto. Nee, het meest storende aspect van het weggedrag is ongetwijfeld een gebrek aan precisie in de besturing en een ontoereikende dempingcontrole. Met andere woorden: ruk bij hoge snelheid niet te hard aan je stuur als je onnodige angstaanvallen wil voorkomen.

De banden, van een Chinees merk dat we nog niet kenden (“Linglong”), zullen zich nog moeten bewijzen. Op een droog wegdek presteren ze prima, maar we willen wel eens zien wat ze waard zijn in de regen. Voorlopig geven we ze het voordeel van de twijfel.

Dacia Spring, Brussel
De Spring past in het kleinste parkeerplaatsje.


Verbruik

Laten we eens kijken hoe het zit met het rijbereik, toch wel “de” cruciale vraag bij een elektrische wagen. Wel, we hebben goed nieuws: dankzij zijn lage gewicht, inclusief accu's, verbruikt deze Dacia erg weinig. Als we een beetje voorzichtig waren slechts 12 kW/u, en zelfs als we minder zuinig reden, kwamen we niet boven de 15 kW/u uit. Op die manier haal je vlot 200 kilometer buiten de stad en op de snelweg, en zelfs 300 kilometer als je in de stad blijft. Helemaal niet slecht.

Toegegeven, de thermometer gaf buiten 20 graden aan, wat een ideale temperatuur is. Volgende winter, als het vriest, zal deze autonomie zeker 20 à 30 procent lager liggen. Maar voor dit soort auto is dat nog altijd zeer respectabel .

Hoe lang een oplaadbeurt duurt, hangt uiteraard af van het gebruikte type stekker. Om je een idee te geven: aan een gewoon huishoudelijk stopcontact van 2,3 kW duurt het 13u30 om de batterij volledig op te laden. Dit zakt naar 8u30 aan een stopcontact van het type Green of Wallbox van 3,7 kW, 4u50 aan een Wallbox van 7,4 kW en 1 uur aan een snelle DC-laadpaal van 30 kW.

Dacia levert standaard de kabel voor een huishoudelijk stopcontact. Maar voor de andere kabels zal je in de optielijst moeten duiken: de kabel voor een Wallbox of openbare laadpaal kost 250 euro, de dikke kabel voor een snelle DC-laadpaal (gelijkstroom) 600 euro. Al beschikken openbare laadpalen in het laatste geval altijd over hun eigen kabels.


Budget

De leveringen staan gepland voor september, tegen een prijs die best wel uitzonderlijk is voor een elektrische auto: 16.990 euro! Dat is 3.000 euro minder dan een Twingo Electric, 6.000 euro minder dan een Smart en zelfs 10.000 euro minder dan een Peugeot e-208! Wat de belastingen betreft, maakt zijn fiscale aftrekbaarheid hem tot een ideale auto voor professionele klanten. Voor particuliere klanten zijn de taksen in Wallonië en Brussel heel laag, en in Vlaanderen hoef je zelfs niks te betalen.

Dacia Spring


Conclusie

Zo, dit was het voor deze eerste test. De Spring weet te overtuigen als het gaat om actieradius, ruimte en prijs-kwaliteitverhouding voor een stadsauto, en is met voorsprong de goedkoopste auto met deze aandrijving. Maar eigenaars van deze nieuwste Dacia moeten er wel rekening mee houden dat de bouwkwaliteit en de wegprestaties meer weg hebben van de allereerste Dacia die bij ons op de markt kwam. En dat was de Logan, in 2004. Sindsdien is er veel veranderd. We twijfelen er dan ook niet aan dat toekomstige elektrische Dacia-producten snel vooruitgang zullen boeken.


Technische fiche Dacia Spring

  • Motor: elektrisch, 45 pk - 125 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: automaat, enkelvoudig
  • L/b/h (mm): 3.730/1.570/1.510
  • Leeggewicht (kg): 1.045
  • Koffervolume (l): 270
  • Batterij (kWh): 27,4
  • Gemengd verbruik (kWh/100 km): 13,9
  • CO2-uitstoot (g/km): 0
  • Gemiddeld elektrisch rijbereik (km): 230
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 19,1
  • Topsnelheid (km/u): 125
  • Prjs (€) : 16.990 (basis)
  • BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 61,5 - 83,56
  • BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 0 - 0


Troeven

  • Uitzonderlijke prijs (voor een 100% elektrische wagen)
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Behoorlijke autonomie (voor een stadsauto)
  • Aangenaam rijgedrag in de stad


Minpunten

  • Mindere afwerking tegenover andere Dacia’s
  • Vage besturing, uitgesproken rolbeweging
  • Achterbank uit één stuk
  • Geluidsisolatie