In tegenstelling tot veel andere merken betreedt Skoda de markt voor elektrische auto’s met een stadswagen. De Citigo mag dan al een vertrouwd gezicht zijn, de overstap naar een elektrische motor geeft het bekende model een nieuw elan.
De essentie
Sinds zijn introductie in 2012 is de stijl van de Citigo nauwelijks geëvolueerd. Doordat de Skoda voortaan enkel elektrisch verkrijgbaar is, hebben de ingenieurs van de VW-groep logischerwijs gefocust op de aandrijving. Wat dat oplevert? Een pittige motor, een reëel rijbereik van zo’n 250 km, een vlot weggedrag, een ophanging die voor sommigen iets te hard zal aanvoelen ... maar vooral: een bijzonder scherpe prijs! Als je je mobiliteitsbehoeften grondig onder de loep neemt, kan dit de perfecte oplossing zijn voor wie milieuvriendelijk wil rijden in de stad, de favoriete omgeving van deze Citigo e iV.
Het segment
Het segment van de (zeer) kleine Citigo is dat van de stadswagens. Net als voor de Hyundai i10 trouwens, waarover we deze maand eveneens berichten. Dit A-segment is bij ons vrij klein en boert bovendien sinds een tiental jaar achteruit. Dat hangt natuurlijk samen met de opkomst van de compacte SUV’s en het feit dat kleine stadswagens steeds duurder worden door de striktere veiligheids- en milieunormen. Logisch dus dat Skoda (net als Seat met de vrijwel identieke Seat Mii) kiest voor een elektrische aandrijving. Ook Smart trekt de elektrische kaart, in tegenstelling tot de meeste andere merken (Renault Twingo, Citroën C1, Peugeot 107, Toyota Ayago en Kia Picanto), die nog altijd een verbrandingsmotor aanbieden.
Wat er verandert
De Skoda Citigo e iV zal weinig aandacht trekken als hij voorbijrijdt. Dat hoeft ook niet te verbazen, want de look is eigenlijk niet veranderd sinds de lancering van het benzinemodel in ... 2012. Bovendien lijkt de Citigo als twee druppels water op de VW Up en zeker op de Seat Mii, waarmee het model de meeste carrosserie-elementen deelt. Ook aan het interieur hebben de designers niet eindeloos veel aandacht besteed. Er zijn wat modernere bekledingen voor de zetels en de inlegstukken en we zien ook een nieuw schermpje bij de radio. Kortom: geen nieuwigheden, geen verrassingen (buiten de elektromotor), maar wel een zorgvuldig berekende prijs. Daarover zo meteen overigens meer.
Binnenin
Dankzij zijn regelmatige vorm beschikt de Citigo steeds over voldoende ruimte voor vier volwassenen. De koffer is met een volume van 250 liter identiek aan die van de benzineversie. Heel groot is dat natuurlijk niet, maar voor deze categorie mag dat best oké genoemd worden. Interessant om te vermelden is misschien ook dat zich onder de koffer nog een ruimte bevindt om de laadkabel in op te bergen. Dat lijkt misschien banaal, maar niet elke wagen beschikt hierover! Wat de kwaliteit van het interieur betreft, mag je voor deze prijs geen zachte kunststoffen of designelementen verwachten. De harde plastics zijn dan ook alomtegenwoordig en de wagen voelt eerder sober aan als je niet kiest voor de Style-versie, die (iets) meer premium is.
Onder de motorkap
De basis van deze Citigo is de ‘e-Up’ van 2012. Dat model had een minuscuul rijbereik en nauwelijks vermogen. Om daar verandering in te brengen, kreeg de auto een nieuwe, krachtigere batterij (36,8 in plaats van 18 kWh) en een synchrone elektromotor van 82 pk. De batterij ligt onder de vloer, wat een prima gewichtsverdeling oplevert. Skoda belooft voor de Citigo een rijbereik van 225 tot 274 km volgens de WLTP-cyclus in de efficiëntste rijmodus. Het vermogen wordt namelijk verlaagd van 82 naar 68 pk in de ECO-modus en zelfs naar 54 pk in de ECO+-modus, waarbij ook de airco wordt uitgeschakeld. Tijdens onze testrit merkten we dat de boordcomputer het rijbereik wat te laag inschatte, ongeacht de gekozen rijmodus. Dat was in elk geval zo in de stad. Op ons stadsparcours ‘verbruikten’ we namelijk minder kilometers dan we er in werkelijkheid hadden afgelegd.
Uitrusting
We moeten eerlijk blijven: voor deze prijs en in dit segment blijft de uitrusting eerder karig. Alhoewel ... Je beschikt wel over alle veiligheidssystemen die voortaan op elke auto verplicht zijn (zoals een automatisch noodremsysteem) en er is ook een manuele airco voorzien. Centraal op het dashboard bevindt zich aan de autoradio een klein digitaal schermpje. De functionaliteit ervan is echter aan de beperkte kant. Je hebt dus je smartphone nodig als je een echt multimediasysteem of navigatie wil. De boordcomputer gebruikt trouwens een specifieke app. De informatie over de wagen is met andere woorden beschikbaar via je telefoon!
Citigo: de naam zegt het al
Elektrische wagens zijn bij uitstek geschikt voor stadsomgevingen, niet het minst omdat die zich uitstekend lenen voor het gebruik van functies als ‘one pedal driving’. Net als heel wat andere elektrische modellen recupereert de kleine Skoda namelijk energie door af te remmen wanneer je het gaspedaal loslaat. Hiervoor kan je kiezen uit vier standen. Als je zoals wij de krachtigste instelling kiest, kan je rondrijden zonder ook maar één keer je rempedaal te gebruiken. Het remeffect wanneer je je voet van het gaspedaal haalt, is dan immers groot genoeg. Met zijn compacte afmetingen voelt de Citigo zich uiteraard in z’n sas in de stad. Het extra gewicht van de batterijen zorgt er echter voor dat de vering vrij hard moest worden afgesteld. Tegelijk bieden die batterijen onder de vloer natuurlijk wel het voordeel dat het gewicht netjes verdeeld is, wat de wegligging ten goede komt. Zoals je ook al in eerdere tests van elektrische auto’s kon lezen, weten ze vaak vooral aan de verkeerslichten te verrassen. Zeker als je een autootje dat eruitziet als een slak, plots ziet wegschieten met de dynamiek van een dragster. Let wel: om het rijbereik van de Citigo niet te snel te laten zakken, is de topsnelheid begrensd op 130 km/u. Snelwegen zijn echter sowieso geen goed idee voor de batterijen van de Skoda en bovendien laten de hernemingen hier een weinig flukse indruk na.
Budget
Stop met zoeken, want voor iets meer dan 21.000 euro inclusief batterijen is de Citigo de goedkoopste elektrische wagen op de markt. Investeer misschien ook in een wallbox bij je thuis (2.000 à 3.000 euro) om de wagen in minder dan 6 uur volledig op te laden. Aan een gewoon stopcontact (2,3 kW / 10 A) duurt het immers zo’n 16 uur om de Citigo ‘vol te tanken’ (prijs: +/- € 2). Wat de uitrusting betreft zouden we, om het comfort en de sfeer binnenin toch iets te verhogen, voor de Style-afwerking opteren. Dat betekent een meerprijs van 1.500 euro. Voor de rest mag je niet vergeten dat het onderhoud van een elektrische auto beperkt is tot de onderdelen die kunnen verslijten, zoals de banden en de remmen (en die laatste gebruik je bovendien veel minder dankzij de specifieke werking van de elektromotor).
Conclusie
De Citigo e iV is duidelijk niet de modernste stadswagen op de markt, maar qua elektrificatie is het model bij de les. Hierdoor is het prijskaartje bijzonder gunstig (voor een elektrische auto, welteverstaan!). Zelf zien we er de perfecte tweede wagen in, die met een reëel rijbereik van 200 à 250 km prima geschikt is voor de dagelijkse ritjes. Voor langere afstanden, weekendjes met het gezin of het vervoer van grote spullen ben je natuurlijk meer met een klassieke berline of break met verbrandingsmotor. Dat is echter ook niet de bedoeling van deze Citigo, die je steeds meer gaat waarderen naarmate je er meer kilometers mee aflegt!
Technische fiche
Skoda CItigoe iV
Motor: elektrisch, 61 kW (82 pk); 212 Nm van 0 tot 2.750 t/min
Aandrijving: op de voorwielen
Versnellingsbak: automaat
L/b/h (mm): 3.597/1.645/1.481
Leeggewicht (kg): 1.235
Koffervolume (l): 250
Batterijen (kWh): 36,8
0 tot 100 km/u (sec.): 12,5
Topsnelheid (km/u): 130
Gem. verbruik (kWh/100 km): 12,8
Rijbereik (km): 225 - 274
Prijs: € 21.600
Troeven
- Rijbereik
- Binnenruimte
- Laadt snel op
- Gebruik in de stad
Minpunten
- Niets veranderd aan de stijl
- Verminderd comfort
- Blijft relatief duur
- Smartphone noodzakelijk
- Smartphone obligatoire
Video:
Meest recente artikelen
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
Skoda Kodiaq 2024, de Tsjechische SUV wordt hybride
Achter het stuur voelt de Skoda Kodiaq veilig en comfortabel aan. Hij ziet eruit als een enorme SUV, maar laat zich rijden als een compacte sedan.
Mercedes CLE 2024, een cabrio als een Zwitsers zakmes
Cabrio's worden alsmaar zeldzamer. Maar bij de volhouders springt Mercedes er duidelijk uit, met een bijzonder coherent aanbod.
Citroën C3 2024, de 2PK van de 21ste eeuw?
De nieuwe Citroën C3 neemt het historische uitgangspunt van de eerbiedwaardige 2PK over. Op het menu: eenvoud, rationaliteit en een scherpe prijs.
Dacia Spring 2024, vroegtijdige esthetische chirurgie
La nouvelle Dacia Spring affiche une belle allure ! Les détails soignés font la différence, au point que la petite roumaine est métamorphosée.
Renault Captur 2024, een nieuwe look voor meer karakter
De Renault Captur heeft dezelfde moderne familie-uitstraling als de andere recente modellen van het merk. Maar de verlichting is origineel.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste motorfietsen
Zoek je informatie over een bepaald model van motor? Vind hier een overzicht van motortesten uit Touring Magazine.