Image

Wij onderworpen 10 dakkoffers aan een uitgebreide test en keken welke modellen als beste uit de bus kwamen. Een grondige analyse en nuttige tips helpen je bij jouw keuze.

We schotelen je hier een uitgebreide test voor van 10 dakkoffers. Op basis van een groot aantal criteria scheiden we het kaf van het koren. Dankzij onze analyses en onze montage- en veiligheidstips kan je vervolgens zelf de best mogelijke keuze maken.


Sterk uiteenlopende prijzen

Als je in een zoekmachine de term ‘dakkoffer’ ingeeft, krijg je een groot en gevarieerd aanbod voorgeschoteld. Maar wat vooral opvalt, zijn de gehanteerde prijzen. Zelfs op betrouwbare websites loopt het aanbod uiteen van een honderdtal euro voor basismodellen tot meer dan € 1.200 voor het topsegment. Bij onze 10 geteste dakkoffers zitten geen extreme gevallen. De duurste komen op een slordige € 600, wat al vrij veel is.

Je zal merken dat die duurste modellen ook als beste uit de test komen. Maar voor zo’n 300 euro heb je al een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding. Tot slot nog even iets over de beschikbaarheid van al deze producten. Deze test is het werk van onze Duitse collega’s, dus het is mogelijk dat niet alle merken/producten bij ons in de winkel te vinden zijn. Voor de beste is dat echter wel zo, en bovendien vind je hier alle details van deze dakkoffers.

De prijzen lopen sterk uiteen, maar voor zo’n 300 euro heb je een goede prijs-kwaliteitverhouding
De prijzen lopen sterk uiteen, maar voor zo’n 300 euro heb je een goede prijs-kwaliteitverhouding.


Check het maximale toegelaten gewicht voor je een dakkoffer koopt

Zoals je na onze crashtests zal merken, is het toegelaten gewicht de belangrijkste factor om rekening mee te houden. Dit zijn de juiste reflexen:

  • Consulteer de handleiding van je wagen en/of je gelijkvormigheidsattest.
  • Zoek uit wat het maximale toegelaten gewicht is. Dat verschilt namelijk van merk tot merk en zelfs van model tot model. Meestal gaat het van 50 kg voor een stadswagen tot 100 kg voor een grote berline of break.
  • Bereken de beste verhouding tussen gewicht en capaciteit voor jouw auto.

Zo hebben we voor onze tests een VW Touran gebruikt, met een maximaal toegelaten gewicht van 75 kg. Opgelet: de nuttige lading die de constructeur vermeldt, betreft al het gewicht op het dak, dus inclusief dakdragers, je dakkoffer en de inhoud.

Een voorbeeldje om het duidelijk te maken … Als we de zwaarste dakkoffer uit de test nemen, de Northline Tirol 420 van 22,4 kg, dan krijgen we de volgende berekening:

75 kg op het dak (Touran) - 22,4 kg voor de lege dakkoffer - 5,2 kg voor de dakdragers (Touran) = maximale lading van 47,4 kg.

Dat laatste cijfer is dus het maximale gewicht dat je in de dakkoffer mag steken. In een van onze vorige artikelen vind je nog meer tips voor het kopen van een dakkoffer. En zelfs tips om de kofferbak van je auto goed te laden.

Dakkoffers: kijk niet alleen naar het volume, maar ook naar het maximale toegelaten gewicht
Bij de aankoop van een koffer moet je niet alleen naar het volume kijken, maar ook naar het maximale toegelaten gewicht.


Dakkoffers, onze selectiecriteria

We hebben de resultaten van onze tests voorgelegd aan de fabrikanten. Tijdens die bijeenkomst wisten ze ons te vertellen dat dakkoffers met een volume van 400 tot 480 liter en een gewicht tot 75 kg het meest verkocht worden.

Aangezien dakkoffers niet alleen gebruikt worden om wintersportmateriaal te transporteren, hebben we niet gefocust op het vervoer van ski’s. Wel hebben we voor onze test ook ski’s in de koffers opgeborgen, omdat die nu eenmaal de grootste uitdaging vormen voor de ADAC-ongevallentest: een crash bij 30 km/u in de stad (wat strenger is dan de internationale normen). De tests omvatten onder meer de volgende criteria:

  • het ontwerp en de fabricage
  • het gewicht van het materiaal
  • het risico op schade en verwondingen
  • het volume
  • het gebruiksgemak


De tests


1. Gebruiksgemak

Dit criterium is heel belangrijk en krijgt dan ook een gewicht van 40% in het eindtotaal. Een niet te onderschatten element hierbij is het gewicht. Een lichte dakkoffer maakt niet alleen het monteren makkelijker, maar zorgt logischerwijs ook voor een grotere nuttige lading. Met zijn 14,8 kg is de Jetbag 80 het lichtste product uit de test. Het is dan ook niet altijd nodig om voor een koffer te gaan die tot 75 kg aankan.

Een dakkoffer monteren blijkt de eerste keer soms vrij ingewikkeld. Hoe vlot dit gaat, varieert sterk van koffer tot koffer. Om de G3, de Farad en (vooral) de Northline te monteren, zal je bijvoorbeeld heel aandachtig de instructies moeten lezen, die allerminst perfect zijn. De montage van de andere geteste dakkoffers is dan weer vrij intuïtief en eenvoudig.

De Atera, de Hapro en de Thule maken gebruik van een kliksysteem en een koppelbegrenzer voor een vlotte en veilige montage. Ook de dakkoffer van Kamei weet zich op dat vlak te onderscheiden met zijn ClickFix-systeem. Dit systeem maakt gebruik van de T-groef in aluminium dakdragers, wat dus wil zeggen dat je dergelijke dragers nodig hebt. Door het vlakke ontwerp van de bevestigingselementen kan je deze kleine onderdelen makkelijk opbergen. Zorg er wel voor dat je ze niet verliest.

Dakkoffers: makkelijk of moeilijk laden
Let erop hoe makkelijk (of moeilijk) het laden gaat.


2. Nuttig volume

Om het volume van een koffer te meten, hebben we de onder- en bovenzijde gevuld met isolatiechips en beide volumes opgeteld. Deze methode heeft een precisie van +/- 10 liter. Je vindt dit criterium terug in het kader met de algemene resultaten. Over het algemeen komen de aangekondigde volumes vrij goed overeen met onze bevindingen. Toch wijkt het reële volume in sommige gevallen wel degelijk af van de specificaties van de fabrikant. Zo maakte de Farad Zeus 480 l een slechte indruk met een reëel volume van 400 liter, 17% minder dan aangegeven. De beste leerlingen van de klas voor dit aspect zijn de Jetbag, de Thule en de Mont Blanc. Zij worden op korte afstand gevolgd door de G3, de Kamei en de Northline.


3. Waterdichtheid

Om de waterdichtheid te beoordelen, bekleedden we de binnenzijde van de lege koffer (gemonteerd op het dak) met vloeipapier tot aan de afsluitrand. Drie meter voor de koffer plaatsten we een ventilator waarmee een rijsnelheid werd gesimuleerd van 70 km/u. Tegelijkertijd verstoven we gedurende 15 minuten zo’n 100 liter water over de dakkoffer. Daarna lieten we de ventilator nog vijf minuten extra blazen. Vervolgens openden we de koffer om te zien of er water binnengedrongen is, en zo ja hoeveel. Veel problemen stelden we op dat vlak niet vast. Alleen is het verrassend dat de koffer die algemeen het best presteert (de Thule Motion) hier op de laatste plaats eindigt!

Dakkoffers: waterdichtheidstest
Dakkoffers: waterdichtheidstest


4. Weerstand tegen lage temperaturen

Conform de vereisten (norm DIN 75302) hebben we elke dakkoffer bij een temperatuur van -20 °C laten botsen met een gewicht van 2,5 kg. Op die manier konden we testen of het materiaal bestand is tegen lage temperaturen. We gingen echter verder dan de norm en lieten het gewicht botsen op meerdere punten: de hoeken van het deksel (vooraan en achteraan), het midden van de onderzijde en de zijkanten. Voorafgaand aan de test werden alle dakkoffers minstens 6 uur lang ondergebracht in een vriescel bij -20 °C. Voor dit criterium scoort de Jetbag minder en blijken de Northline, de Kamei en de Mont Blanc het best bestand tegen koude.


5. Tests bij reële rijomstandigheden

We hebben met onze testwagen, inclusief volgeladen koffer, verschillende scenario’s uit het echte leven nagebootst:

  • ‘normale’ wegen
  • kasseien
  • snelwegen
  • bochten, enz.

Alles wat opviel qua gedrag en lawaai (zoals ongewone fluitgeluiden) werd genoteerd en beoordeeld. Daarnaast hebben we uitwijkmanoeuvres gesimuleerd om na te gaan hoe de bevestigingselementen het deden. Bovendien werden in het laboratorium trektests gedaan om te zien of de dakkoffers bestand waren tegen losrukken (verticale kracht op de bevestigingen vooraan en achteraan). Tijdens deze tests werd gedurende 10 minuten een kracht uitgeoefend van ongeveer 2.000 N (Newton/meter).

Voor onze noodremtests ten slotte hebben we van 100 km/u en van 20 km/u afgeremd tot stilstand. Voor elke snelheid hebben we de test drie keer uitgevoerd met een volgeladen dakkoffer. Je vindt alle resultaten in de algemene tabel, maar over het algemeen zijn er geen grote verschillen tussen de geteste producten. Alleen de Farad laat het hier afweten.

Interessant om op te merken zijn de ‘lage’ scores van grote jongens als Thule en Kamei op het vlak van lawaai, wat een impact kan hebben op het comfort van de inzittenden tijdens lange ritten. De toppers op dat vlak zijn de Jetbag, de G3, de Hapro en de Norauto.



6. Verbruik: gemiddeld 18% extra

We hebben ook het meerverbruik gemeten met een dakkoffer bij een snelheid van 130 km/u (zie figuur hieronder). Hiervoor was onze wagen uitgerust met een mobiel uitstootmeetsysteem. Ons testmodel was een VW Touran TDI (110 kW). Zonder dakkoffer bedroeg het verbruik bij een snelheid van 130 km/u 6,1 l/100 km. De dakdragers alleen al zorgen voor een meerverbruik van ongeveer 0,4 l/100 km. Het is met andere woorden altijd een goed idee om die eraf te halen als je je dakkoffer niet gebruikt. Tijdens onze tests bleek het verbruik van de Touran bij een snelheid van 130 km/u gemiddeld met 18% te stijgen. Het betere energetische rendement van de platste koffers, zoals de Kamei Oyster, heeft overigens pas een impact vanaf 130 km/u en is dus eerder verwaarloosbaar.

Dakkoffers: meerverbruik bij 130 km/u
Extra verbruik: de verschillen zijn vrij klein.

7. Veiligheid bij ongevallen

Voor de ongevallentest in de stad komt de vertraging overeen met ongeveer 10 G gedurende 50 ms (milliseconden). De veiligheid bij een ongeval werd onder de loep genomen op de proefbank van ADAC. De maximaal volgeladen dakkoffer werd daarbij op een laboratoriumslede versneld (zie foto) en vervolgens plots tot stilstand gebracht om een botsing te simuleren met een snelheid van 30 km/u. Hier haalde vooral de Kamei goede punten, gevolgd door de Thule, de Atera en de Hapro. De Farad bengelde voor dit criterium helaas opnieuw achteraan.


Bekijk de videotest (met commentaar in het Duits):


Dakkoffers: eindklassement en conclusie

Om de eindscore te berekenen, hebben we voor 20% rekening gehouden met de fabricage, voor 40% met het gebruiksgemak, voor 20% met het rijgedrag en voor 20% met de crashtest. Alle koffers met een groene score in de kolom ‘Totaalscore’ kunnen we aanbevelen, rekening houdend met alle geteste criteria. De Thule heeft een lichte voorsprong, op de voet gevolgd door de Kamei. Beide kosten echter zowat het dubbele van een koffer die eveneens vrij goed presteert, namelijk die van Norauto. Op basis daarvan en van de scores voor de verschillende specifieke criteria kan je met andere woorden een weloverwogen keuze maken

Dakkoffers: eindklassement
Dakkoffers: eindklassement
Deel deze inhoud