Image
CFMoto

Chinese motoren zijn al langer op de Europese markt. Veel van die motorfietsen worden aanzien als goedkoop maar weinig betrouwbaar. Vooral in dat laatste wil CFMoto verandering brengen.


Met drie 650 cc modellen onderscheiden ze zich alvast van de meeste andere Chinese motorfietsen. De eerste test van het CFMoto-gamma moet uitwijzen of dat een haalbare kaart is.

CFMoto


Gezonde basis

Sinds dit jaar is BW Import de importeur voor België en Nederland voor CFMoto en het nog minder bekende (al kan ook daar verandering in komen) Voge. CFMoto is geen kleine speler. Sinds KTM in 2013 besloot een samenwerking met CFMoto aan te gaan, verzorgden de Chinezen eerst de productie van de KTM 200 en 390 voor de Chinese markt en inmiddels zit de productie van alle 799 cc LC8-modellen bij CFMoto.

CFMoto 650MT
De 650MT is de meest veelzijdige motor uit het CFMoto-gamma.


Grondige test

Maar rijden ze ook goed? Wel, daar zijn we na een natte en kille test langs de Opaalkust ten volle van overtuigd. De 650 paralleltwin komt er in de drie modellen in twee uitvoeringen: eentje met 45 pk (goed voor A2-rijbewijzen) en een full power met 60 pk.

Onze persoonlijke favoriet was de 650MT. Een veelzijdige hoogpoter die uitsluitend op asfaltgebruik gericht is, maar wel met een instelbare Kayaba upsd voorvork én monoshock. Het rijwielgedeelte verrast ons in aangename zin. Op de natte en bochtige wegen van Noord-Frankrijk biedt de MT onmiddellijk vertrouwen, mede dankzij de Metzeler rubbers en de goed doseerbare remmen. De zithouding past perfect bij onze 1m80. De ruit beschermt ons voldoende tegen de elementen van de natuur, al mag het voor lange snelwegritten wellicht net iets meer zijn.

CFMoto 650GT
De 650GT is het topmodel.


Gedeelde krachtbron

Het blok van de 650MT is sterk genoeg en heeft een aangenaam karakter: vlotte gasrespons en een goed gespreid vermogen. De MT is gewoon een heel aangename motor om mee te rijden, en met de standaard gemonteerde koffers erbij heb je voor 6.395 euro absoluut waar voor je geld. Er zijn uiteraard motoren op de markt met een hogere graad van afwerking en er zijn er ook die beter presteren. Maar als je naar de combinatie prijs-kwaliteit kijkt, mag de 650MT als een uitstekende optie beschouwd worden. Alle motoren uit deze eerste test van het CFMoto-gamma worden trouwens aangedreven door hetzelfde blok.

CFMoto 650NK
De 650NK is het naakte alternatief.


Gran Turismo?

Je zou bijna hetzelfde kunnen zeggen over de 650 GT; alleen is die met 6.999 euro een tikkeltje duurder. Je kan argumenteren dat deze sport tourer een duidelijk TFT-scherm heeft en iets luxueuzer is uitgerust, maar anderzijds is er bijvoorbeeld geen instelbare ophanging vooraan; de GT moet het doen met een niet regelbare 41 mm telescoopvork. Logischerwijs zou je vermoeden dat er geen of weinig prijsverschil is tussen deze twee modellen. Hoe dan ook blijft ook de GT onder de kaap van de 7.000 euro. Het rijgedrag verschilt niet noemenswaardig van dat van de MT, alleen zit je een stuk lager en is er wat minder grondspeling. Maar aangezien dat laatste altijd een probleem van de rijder is, hoeft dat niet als een minpunt aanzien te worden.

CFMoto 650MT
De MT allroadversie krijgt standaard ook zijkoffers mee.


Sport tourer

De zithouding is trouwens erg comfortabel en omdat je iets dieper zit, is de windbescherming nog beter dan op de MT. Ook hier - net als op beide andere modellen - twee mappings, al voel je niet echt veel verschil. De tractiecontrole werkt uitstekend: ze grijpt iets abrupter in dan op high-end motoren die meer gesofistikeerde elektronica gebruiken. De GT is net niet sterk genoeg om als een echte grand turismo door het leven te gaan, maar een veelzijdige middenklasse sport tourer is het ongetwijfeld.

CFMoto 650GT
De GT is eigenlijk een middenklasse sport tourer


Naakte versie

Last but not least is er de NK. Ook de naakte CF maakt gebruik van die 650 paralleltwin, maar is ontdaan van het meeste kuipwerk en heeft een erg strakke lijn. Hij voelt totaal anders aan. Terwijl er een zekere familiegelijkenis is tussen de MT en de GT, lijkt de NK wel a brother from another mother.

Vrij krappe zithouding, ver naar voor geplaatst stuur en ultracompact. Een beetje zoals een oude caféracer, maar dan met een modern uitzicht. Als je stevig op het gas gaat, is de NK in zijn sas, maar voor rustiger ritjes voelt hij vrij spartaans aan. Het motorkarakter verschilt dan weer niet echt van dat van de overige twee. Wellicht wilde CFMoto met deze NK gewoon een ander publiek bereiken dan met de twee veelzijdige broertjes.

CFMoto 650NK
De naakte NK heeft een totaal andere zithouding.


Aangename kennismaking

Dat is bij deze dan gelukt. De eerste test van het CFMoto-gamma was meteen een aangename kennismaking met de drie modellen. De modellen zijn sindsdien gegroeid en verbeterd en staan op een niveau dat gezien mag worden. In combinatie met de betaalbare prijskaartjes betekent dit dat CFMoto zich kan positioneren als merk met goede motoren en een lage prijs. Daar moet wel een markt voor zijn.

Foto’s: Jonathan Godin

CFMoto


Technische gegevens en prijzen CFMoto 650MT (GT en NK)

  1. Motor
    Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin
    Cilinderinhoud: 649 cc
    Maximaal vermogen: 60 pk bij 9.000 opm
    Maximaal koppel: 62 Nm bij 7.650 opm
  2. Afmetingen
    Zithoogte: 840 mm (NK: 815 mm, GT: 795 mm)
    Rijklaar gewicht: 206 kg (GT: 226 kg)
    Tankinhoud: 18 liter (NK: 17 liter, GT: 19 liter)

Prijzen en garantie
Garantie: 2 jaar
Prijs (België): € 6.395 (NK: € 5.999, GT: € 6.999)

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.