Chinese motoren zijn al langer op de Europese markt. Veel van die motorfietsen worden aanzien als goedkoop maar weinig betrouwbaar. Vooral in dat laatste wil CFMoto verandering brengen.
Met drie 650 cc modellen onderscheiden ze zich alvast van de meeste andere Chinese motorfietsen. De eerste test van het CFMoto-gamma moet uitwijzen of dat een haalbare kaart is.

Gezonde basis
Sinds dit jaar is BW Import de importeur voor België en Nederland voor CFMoto en het nog minder bekende (al kan ook daar verandering in komen) Voge. CFMoto is geen kleine speler. Sinds KTM in 2013 besloot een samenwerking met CFMoto aan te gaan, verzorgden de Chinezen eerst de productie van de KTM 200 en 390 voor de Chinese markt en inmiddels zit de productie van alle 799 cc LC8-modellen bij CFMoto.

Grondige test
Maar rijden ze ook goed? Wel, daar zijn we na een natte en kille test langs de Opaalkust ten volle van overtuigd. De 650 paralleltwin komt er in de drie modellen in twee uitvoeringen: eentje met 45 pk (goed voor A2-rijbewijzen) en een full power met 60 pk.
Onze persoonlijke favoriet was de 650MT. Een veelzijdige hoogpoter die uitsluitend op asfaltgebruik gericht is, maar wel met een instelbare Kayaba upsd voorvork én monoshock. Het rijwielgedeelte verrast ons in aangename zin. Op de natte en bochtige wegen van Noord-Frankrijk biedt de MT onmiddellijk vertrouwen, mede dankzij de Metzeler rubbers en de goed doseerbare remmen. De zithouding past perfect bij onze 1m80. De ruit beschermt ons voldoende tegen de elementen van de natuur, al mag het voor lange snelwegritten wellicht net iets meer zijn.

Gedeelde krachtbron
Het blok van de 650MT is sterk genoeg en heeft een aangenaam karakter: vlotte gasrespons en een goed gespreid vermogen. De MT is gewoon een heel aangename motor om mee te rijden, en met de standaard gemonteerde koffers erbij heb je voor 6.395 euro absoluut waar voor je geld. Er zijn uiteraard motoren op de markt met een hogere graad van afwerking en er zijn er ook die beter presteren. Maar als je naar de combinatie prijs-kwaliteit kijkt, mag de 650MT als een uitstekende optie beschouwd worden. Alle motoren uit deze eerste test van het CFMoto-gamma worden trouwens aangedreven door hetzelfde blok.

Gran Turismo?
Je zou bijna hetzelfde kunnen zeggen over de 650 GT; alleen is die met 6.999 euro een tikkeltje duurder. Je kan argumenteren dat deze sport tourer een duidelijk TFT-scherm heeft en iets luxueuzer is uitgerust, maar anderzijds is er bijvoorbeeld geen instelbare ophanging vooraan; de GT moet het doen met een niet regelbare 41 mm telescoopvork. Logischerwijs zou je vermoeden dat er geen of weinig prijsverschil is tussen deze twee modellen. Hoe dan ook blijft ook de GT onder de kaap van de 7.000 euro. Het rijgedrag verschilt niet noemenswaardig van dat van de MT, alleen zit je een stuk lager en is er wat minder grondspeling. Maar aangezien dat laatste altijd een probleem van de rijder is, hoeft dat niet als een minpunt aanzien te worden.

Sport tourer
De zithouding is trouwens erg comfortabel en omdat je iets dieper zit, is de windbescherming nog beter dan op de MT. Ook hier - net als op beide andere modellen - twee mappings, al voel je niet echt veel verschil. De tractiecontrole werkt uitstekend: ze grijpt iets abrupter in dan op high-end motoren die meer gesofistikeerde elektronica gebruiken. De GT is net niet sterk genoeg om als een echte grand turismo door het leven te gaan, maar een veelzijdige middenklasse sport tourer is het ongetwijfeld.

Naakte versie
Last but not least is er de NK. Ook de naakte CF maakt gebruik van die 650 paralleltwin, maar is ontdaan van het meeste kuipwerk en heeft een erg strakke lijn. Hij voelt totaal anders aan. Terwijl er een zekere familiegelijkenis is tussen de MT en de GT, lijkt de NK wel a brother from another mother.
Vrij krappe zithouding, ver naar voor geplaatst stuur en ultracompact. Een beetje zoals een oude caféracer, maar dan met een modern uitzicht. Als je stevig op het gas gaat, is de NK in zijn sas, maar voor rustiger ritjes voelt hij vrij spartaans aan. Het motorkarakter verschilt dan weer niet echt van dat van de overige twee. Wellicht wilde CFMoto met deze NK gewoon een ander publiek bereiken dan met de twee veelzijdige broertjes.

Aangename kennismaking
Dat is bij deze dan gelukt. De eerste test van het CFMoto-gamma was meteen een aangename kennismaking met de drie modellen. De modellen zijn sindsdien gegroeid en verbeterd en staan op een niveau dat gezien mag worden. In combinatie met de betaalbare prijskaartjes betekent dit dat CFMoto zich kan positioneren als merk met goede motoren en een lage prijs. Daar moet wel een markt voor zijn.
Foto’s: Jonathan Godin

Technische gegevens en prijzen CFMoto 650MT (GT en NK)
- Motor
Type: Vloeistofgekoelde paralleltwin
Cilinderinhoud: 649 cc
Maximaal vermogen: 60 pk bij 9.000 opm
Maximaal koppel: 62 Nm bij 7.650 opm - Afmetingen
Zithoogte: 840 mm (NK: 815 mm, GT: 795 mm)
Rijklaar gewicht: 206 kg (GT: 226 kg)
Tankinhoud: 18 liter (NK: 17 liter, GT: 19 liter)
Prijzen en garantie
Garantie: 2 jaar
Prijs (België): € 6.395 (NK: € 5.999, GT: € 6.999)
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.