Consternatie alom, toen Harley-Davidson vorig jaar z’n luchtgekoelde Sportsters moest slachtofferen omwille van Euro5. De instapmodellen uit Milwaukee verdwenen en onderaan het gamma verscheen een gapend gat, waardoor nieuwe klanten steeds moeilijker de weg vonden naar ‘American Steel’. Amper een jaar later heeft H-D een oplossing in de rangen: het nieuwe Revolution Max-blok dat Harley voor het eerst in een kleine versie laat zien in de al even nieuwe Nightster.

Compleet nieuwe Harley-Davidson Nightster
Nagenoeg elk onderdeel van de nieuwkomer is nagelnieuw, van het slanke profiel tot de lage en brutale look. De Nightster volgt de klassieke Sportster-styling met stereovering achteraan, het legendarische ronde luchtfilterhuis tussen de cilinders in en het solozadeltje. Het Revolution Max-blok is hier een geknepen versie van de 1.252 cc-versie die we kennen uit de Sportster S en de Pan America. Het resultaat is 90 pk bij 7.500 tpm, en 95 Nm bij 5.750 tpm.
In de regenmodus gebeurt er onder de 3.500 tpm zo goed als niks, waarbij een twist aan het gas amper respons oplevert. Hogerop in de toerenschaal bouwt het blok wel mooi lineair op richting de begrenzer bij 9.500 toeren. Na een paar kilometer gewenning moesten we overschakelen op de Road-modus en de ietwat onstuimige Sport-modus om aan te pikken bij de kopgroep.

Gemakkelijk
De erg vlakke koppelcurve en de relatief hoge toerentallen die dit blok draait, doen nog het meest denken aan een paralleltwin. Niet echt wat je verwacht van een 60° V-Twin, maar zeker niet verkeerd. Vrij beperkte veerwegen, een zadelhoogte van 705 mm en een laag zwaartepunt zorgen ervoor dat ook kleinere rijders de Harley-Davidson Nightster erg makkelijk van de zijstandaard getild krijgen, makkelijk opstappen én comfortabel zitten op deze kleinste Sportster.

Opvallend wendbaar
De Nightster vertoont snedig stuurgedrag en een (voor Harley-Davidson) ongeziene wendbaarheid, meer dan behoorlijke remprestaties en een blokje dat aanmoedigt om flink op ‘t gas te gaan na elke asfaltknik. Net zoals de Sportster S moet ook de Nightster het zien te rooien met een enkele remschijf. Op de Nightster is die set-up goed voor een pak feedback vooraan en een mooi progressieve opbouw van de remdruk. Als iemand die er in korte knikjes graag de achterrem even bijneemt, was het mooi om te merken dat ook die laatste best wat tanden laat zien om de massa te vertragen. Al dient gezegd dat daar best wat overtuiging van je rechtervoet voor nodig is.

Harley-Davidson Nightster = Laag
Tot slot draagt ook het Drag-Torque Slip Control System – zeg maar de motorrem, afhankelijk van de rijmodus – bij tot veilig en pittig afremmen als het tempo de hoogte in gaat. Ongetwijfeld leuk om mee te experimenteren op een droog wegdek, maar ook op het doornatte asfalt een absolute troef om niet meteen vol in het ABS te knallen als je te hard doorknijpt of -trapt. En fijn met het oog op A2-rijders en rijders met kleine handen is dat je zowel de koppelings- als de remhendel in verschillende standen kan instellen.

Toegankelijk
Qua toegankelijkheid is de nagelnieuwe Revolution Max 975T een prima blok, dat erg lineair oppikt, ondanks de 90 pk en 95 Nm nooit overdondert en – vooral in Sport-modus – ook iets in petto heeft voor wie al wat kilometers onder de riem heeft. De zithoogte is erg benaderbaar en het zwaartepunt is mede dankzij de tank onder het zadel zo laag mogelijk gelegd, waardoor opstappen en stilstaan een fluitje van een cent is. Sturen is een waar plezier eenmaal je het tempo ietwat opschroeft, en de rijhulpjes zijn heus niet enkel voor A2-rijders een pluspunt. Alleen het prijskaartje van de Nightster is aan de pittige kant als je ‘m als instapmotor ziet. In België betaal je namelijk minimaal 15.495 euro. Best wat geld, maar daar krijg je dan wel heel veel voor terug.
Klik hier voor meer informatie over de Harley-Davidson Nightster.
Vergelijk de Harley-Davidson Nightster met zijn concurrenten op motorprijzen.be.

Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.