Er zijn maar weinig typebenamingen in de motorwereld die zoveel weerklank hebben als de Honda CB-letters. Honda gebruikt de lettercombinatie al meer dan een halve eeuw en exact 50 jaar geleden brachten ze met de CB750 een motorfiets die de basis was voor alle moderne sportmotoren. Een dergelijk ingrijpend effect moet je van de nieuwe CB650R niet verwachten. Maar de motor heeft beslist een aantal troeven. Touring deed de test om na te gaan hoe zwaar die troeven dan wel doorwegen ...
Neo Sports Café familie
De CB650R is de nieuwste telg in Honda’s Neo Sports Café familie. Met al een 125, 300 en 1000 cc in het NSC-gezin, mocht de CB650R bij zijn lancering beschouwd worden als de missing link. En misschien wordt deze middenklasser wel meteen de pater familias, want hij belichaamt precies wat een populaire naked nodig heeft. De prijs is laag, de uitstraling geslaagd en er huist een vierpitter onder de tank die zijn strepen al verdiend heeft. Alleen dienden we nog uit te vlooien hoe de nieuwe naked rijdt. Want Honda heeft toch een en ander veranderd om tot dit resultaat te komen.
Gedeelde basis
Honda kiest voor de CB650R voor een gedeeld platform met de CBR650R, een supersport voor de openbare weg. Dat gedeelde platform wil zeggen dat beide motoren 95 pk en 64 Nm hebben, uitschakelbare tractiecontrole en ABS, een nieuw lcd-instrumentenbord, ledverlichting, een verbeterd frame (ten opzichte van de F-modellen waarvan ze afstammen), Showa ophanging, slipperkoppeling, radiaal gemonteerde remklauwen en een herwerkt diamant type frame.
Toegankelijk
Honda's CB1000R Neo Sports Café staat ondertussen bekend als een verfijnd beest. De motor doet moeiteloos en tot in detail wat je hem opdraagt, maar met 145 pk moet je toch een beetje ervaring hebben om dat beest onder de knoet te houden. Deze test leerde ons dat de CB650R niet die gigantische vermogensberg aan boord heeft, maar precies daarom kan je het vermogen optimaal gebruiken. Het is bovendien leuk om snel schakelend door het hele vermogensgebied op zoek te gaan naar de meest geschikte vermogensafgifte. En zowel beginners als gevorderden kunnen deze motor aan.
Leuke optie
Op dat vlak is de CB650R uit onze test een typische viercilinder middenklasser. Wil je hard gaan, dan breng je hem aan het huilen. Mag het wat rustiger, dan heeft de vierpitter bij de meeste omwentelingssnelheden genoeg souplesse aan boord om altijd vlot te rijden. De optionele up-quickshifter waarmee onze testmotor uitgerust was, stak daar nog een handje toe.
Het systeem werkt uitstekend en zorgt er niet alleen voor dat je harder kan gaan met de CB, het biedt ook een duidelijk groter rijcomfort en meer gebruiksvriendelijkheid. Comfort is belangrijk en de nieuwe zithouding draagt daartoe bij. Met onze 1m80 zaten we comfortabel op een motor die nochtans vrij compact oogt en gebouwd is.
Ook mogelijk voor A2-rijbewijs
De CB650R zal een vrij breed publiek kunnen behagen. Tijdens onze test toonde hij zich bruikbaar in de stad, maar ook als sportieve motorfiets op secundaire wegen. Het vermogen van 95 pk is niet om van achterover te vallen, maar het volstaat ruimschoots. Honda heeft ook een A2-kit voor de CB650R en die bestaat uit een ander spruitstuk voor de luchtinlaat en een andere mapping in de ECU. Een uurtje werk voor de Honda-dealer om de motor op vol vermogen te krijgen wanneer de tijd rijp is, maar rijdend voel je het verschil pas boven de 6.000 opm. En het is pas rond de 7.500 opm dat het vermogen echt afvlakt. De CB650R NSC is bovendien uitgerust met Honda’s HSTC-tractiecontrole, dus als je rechterpols even iets te enthousiast beweegt, houdt de elektronica de zaak letterlijk en figuurlijk onder controle.
Correcte prijs
Opvallend detail is het gebruik van de dubbele luchtinlaten naast de tank. Die zijn niet in echt geborsteld aluminium uitgevoerd, maar in plastic. Vrij logisch als je weet dat de motor in België 8.399 euro kost. Dat is een correcte prijs, want de afwerking is zeer goed. Het nieuwe dashboard, de details in de Neo Sports Café stijl, de noodknipperlichten (die aangaan bij hard remmen), ... Het draagt allemaal bij tot wat de fabrikanten als premium bestempelen.
Premium?
Nu, met premium kan je alle kanten uit, maar in elk geval is de CB650R goed uitgerust en fijn afgewerkt. Leuk detail: naast de led-koplamp zitten koelvinnen (valse natuurlijk), en dat verwijst naar de tijd waarin koplampen nog zo groot waren dat het omhulsel afgekoeld moest worden. Om beter te passen bij de ronde koplamp zijn de remschijven nu niet meer van het wave-type, maar gewoon rond. Oog voor detail, noemen ze dat.
Snel of gezapig
Het motorkarakter is lineair, zonder opmerkelijke punch ergens in het midden of bovenin. Het maakt van Honda’s nieuwste een beetje een valse trage. Precies door het lineaire karakter heb je niet altijd de indruk hard te gaan. Maar onze test toonde aan dat het erg hard kan gaan als je stevig aan het gas gaat hangen. Je kan de vierpitter ook heerlijk laten huilen, want het piekvermogen wordt pas bereiktbij 12.000 opm. Aan minder dan de helft van dat toerental rijd je in zijn zes al aan 120 km per uur. Aan gezapige snelheden verbruikt de CB ongeveer 5 liter per 100 km, stevig gassen in de bergen resulteerde in 6 liter per 100 km. De top ligt boven de 200 km per uur; geen idee hoe ver precies, maar dat is ook niet echt relevant.
Essentie
En zo heeft de CB650R Neo Sports Café best wat troeven te bieden. Hij is lid van de ondertussen gekende NSC-familie, vult een leegte in de markt en heeft een verfijnde afwerking. Geen van die dingen zal echter leiden tot een grote populariteit. De essentie van deze motor is dat hij goed rijdt, er goed uitziet én betaalbaar is. Dat is de kern van wat een goede motorfiets moet bieden, en de CB heeft dat in huis.
Technische gegevens
Motor
Type: vloeistofgekoelde vier-in-lijn
Cilinderinhoud: 650 cc
Maximaal vermogen: 95 pk bij 12.000 opm
Maximaal koppel: 64 Nm bij 8.500 opm
Transmissie: 6 versnellingen
Eindoverbrenging: ketting
Rijwielgedeelte
Frame: stalen diamant type frame
Voorvork: 41mm Showa, niet instelbaar
Achterschokbreker: Showa Monoshock, veervoorspanning instelbaar
Remmen voor: dubbele 310 mm schijven met radiaal gemonteerde vierzuiger remklauwen
Remmen achter: 220 mm schijf met dubbelzuiger remklauw
Afmetingen
Wielbasis: 1.450 mm
Zithoogte: 810 mm
Rijklaar gewicht: 202 kg
Tankinhoud: 15,4 liter
Prijs
België: 8.399 euro
Meest recente artikelen
Eerste test Kawasaki Ninja 500 SE
De Kawasaki Ninja 500 SE ziet er goed uit, is prima afgewerkt en uitgerust en biedt rijsensaties die je eerder van een motor met 150 cc méér zou verwachten.
Eerste test Harley-Davidson Street Glide
Maak kennis met de Harley-Davidson Street Glide, die zowel op het vlak van prestaties, comfort, technologie als infotainment een flinke stap voorwaarts maakt.
Eerste test Ducati DesertX Discovery
De Ducati DesertX Discovery combineert een klassieke stijl met moderne technologie en biedt voldoende vermogen en gebruiksgemak voor uitdagende trajecten.
Reistest Honda CRF1100L Africa Twin
De Honda CRF1100L Africa Twin is de ultieme metgezel voor avontuurlijke reizen. Tijdens een trip door de Bardenas Reales excelleerde hij zowel op de weg als offroad .
Alles over milieuzones en vignetten in Frankrijk
Certaines villes et départements français ont introduit une zone à faibles émissions (ZFE). Où se trouvent-elles et comment éviter les amendes?
Alles over milieuzones, vignetten en rijverbod in Duitsland
L'Allemagne n'impose pas seulement des vignettes pour les zones environnementales. Dans certaines villes il y a aussi une interdiction de conduire.
8 belangrijke weetjes over je batterij
Met een beetje overdrijving mogen we de batterij gerust het hart van de auto noemen. Wij vertellen je in 8 punten wat je zeker moet weten over je batterij.