Je opent het portier, je laat de hond in de auto, sluit de deur en neemt plaats achter het stuur ... Duizenden anderen doen je dat dagelijks na! Maar maak jij je trouwe viervoeter ook vast? Weinig mensen denken hieraan. Nochtans is het een kwestie van leven en dood, zowel voor je hond als voor jou en je gezin! Wanneer je immers bruusk moet remmen en/of botst, belandt een dier dat niet is vastgemaakt in exact dezelfde situatie als een passagier zonder gordel: hij wordt een vliegend projectiel!
De wetten van de fysica liegen er helaas niet om:
- Wanneer je tegen 50 km/u botst, staat dat gelijk aan een val vanaf de derde verdieping van een gebouw.
- De intensiteit van de impact stijgt exponentieel met de snelheid.
- Concreet betekent dit dat een dier van 19 kg in stilstand, tegen een snelheid van 50 km/u 1 ton weegt!
Kortom, idealiter maak je je huisdier vast of zet je het in een kooi, om jezelf en het dier te beschermen!
Vanuit dit oogpunt testte mobiliteitsvereniging TCS (Touring Club Suisse) recent verschillende vervoersmodellen voor honden in de wagen. Er werden in totaal 19 producten getest:
- Zes harnassen
- Twee kooien met tralies
- Twee stoffen boxen
- Twee plastic boxen
- Zeven metalen kooien
Deskundigen van de vereniging beoordeelden meerdere criteria waaraan het materiaal moest voldoen: uiteraard de veiligheid, maar ook het comfort van de hond, het gebruiksgemak en of de uitrusting makkelijk schoon te maken is.
Elk model werd getest met hondenpoppen tijdens verschillende crashtests en proeven op een piste.
Harnassen: niet aanbevolen!
Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de harnassen als grote verliezers uit de test komen. Elk van de zes modellen faalde! Slechts twee overleefden de slag en bleven intact, maar de riemen waren te lang. De pop sloeg dus recht op de bestuurder in, ondanks het feit dat ze was vastgemaakt!
Kooien met tralies: te vermijden
Dit type kooi staat uiteraard garant voor een goede luchtcirculatie. Maar bij een aanrijding is het risico dat de hond zich verwondt erg hoog door de spijlen, hoeken en andere puntige plekken. TCS vindt dat men die modellen enkel thuis mag gebruiken, bijvoorbeeld om een pup te laten wennen, en niet in de wagen.
Opvouwbare stoffen boxen
TCS vindt deze weinig geschikt voor in de wagen. Er is wel een riem voorzien, maar als die het laat afweten – wat het geval was tijdens de tests – kan de stof de impact van de hond niet aan.
Plastic boxen: niet ideaal
Beide plastic boxen scoorden goed qua schoonmaakgemak, onderhoud en comfort voor de hond. Qua veiligheid kunnen ze echter niet op tegen de metalen variant. Zo sprong de achterwand van een van de kooien in stukken onder het gewicht van de pop! Voor TCS dienen plastic kooien vooral om honden te vervoeren in de lucht.
Metalen kooien: de beste oplossing
Dergelijke kooien bieden de beste bescherming aangezien de 7 geteste modellen de score ‘uitstekend’ (vijf sterren) of ‘sterk aanbevolen’ (4 sterren) behaalden. ‘Premium Kennel’ van de Duitse fabrikant Schmidt kwam als winnaar uit de bus. Je gespt de kooi makkelijk vast op de achterbank. Tijdens de crashtest bleef de pop in de kooi zitten en ze liep geen schade op. De modellen ‘Pro 2 Large’ van het merk 4pets en ‘Universal’ van het merk Schmidt scoorden eveneens ‘uitstekend’.
Conclusie
Je hebt het begrepen, de ‘absolute’ minimale standaard om een dier, meer bepaald een hond, te vervoeren, is door het vast te maken. Wanneer je je hond gewoon op de achterbank zet, verandert hij bij een aanrijding misschien wel in een dodelijk vliegend projectiel! Je kiest het best voor een metalen kooi, ook al is dit de duurste uitrusting die de meeste plaats inneemt. Jouw veiligheid en die van je medepassagiers – viervoeters inbegrepen – hangen daar immers van af.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.