Sinds topdesigner Peter Schreyer (Audi TT, VW New Beetle, ...) de overstap maakte naar Kia, heeft het Koreaanse merk op designvlak grote sprongen voorwaarts gemaakt. De nieuwe Sportage levert nogmaals het bewijs ...
Generatie na generatie kregen de modellen een look die steeds meer Europeanen wist te bekoren. En met deze Sportage mogen we zeggen dat de constructeur een nieuwe kaap rondt. Voor ons is dit een wagen met behoorlijk wat karakter die er echt staat, zonder op dat vlak te overdrijven. En als we mogen afgaan op de reacties op straat, is de gemiddelde weggebruiker het daar mee eens.
Kwalitatieve afwerking
Het interieur van de nieuwkomer gaat op creatief vlak minder ver, maar banaal is het evenmin. Dat geldt met name voor de uitvoeringen die twee 12-inch displays hebben (één centraal en één voor de bestuurder). De schermen zijn immers zo geplaatst dat het lijkt alsof je over één superbreed scherm beschikt. Voeg daar nog wat elegante details aan toe, zoals de ventilatieopeningen, en je krijgt binnenin een moderne en hoogwaardige sfeer. Op technologisch vlak legt de nieuwe Sportage de lat best hoog, want zowel de optionele als de standaarduitrusting is heel uitgebreid. Het geconnecteerde infotainmentsysteem is bijzonder compleet en bepaalde functies zagen we nog niet eerder in dit segment. Denk maar aan de matrixledkoplampen (die ervoor zorgen dat tegenliggers niet verblind raken) of de mogelijkheid om de wagen te parkeren ... zonder dat je erin zit. Behoorlijk indrukwekkend!
De nieuwe generatie van de Sportage is ook ruimer dan zijn voorganger, hoewel de wagen slechts 3 cm gegroeid is. Achterin zitten grote volwassenen niet met hun knieën tegen de rugleuning van de voorzetels en ook de laadcapaciteit stijgt gevoelig, met een koffervolume van minstens 540 liter voor de plug-inuitvoering en 591 liter voor de klassieke modellen.
Voor elk wat wils
Dat is trouwens ook een van de troeven van de Sportage: je kan de auto krijgen met alle mogelijke aandrijvingen. Er is een benzine met 150 pk, een diesel met 130 pk (beide ook verkrijgbaar als mild hybrid (48V) met 30 pk extra), een klassieke hybride met 230 pk en zelfs een plug-inhybride met 265 pk, die een elektrisch rijbereik heeft van zo'n 50 km. Onderweg voelt de nieuwe Kia Sportage heel ... Duits aan. De vering is vrij hard, wat zorgt voor een veilig en zeker gevoel. Voor onze testrit kregen we de benzine-uitvoering met mild hybrid mee, die een gemiddeld verbruik haalde van 7,5 l/100 km. Niet slecht, maar de vraag is of dat hybridesysteem nu echt een meerwaarde biedt in vergelijking met een wat minder duur klassiek model. Wat het financiële plaatje betreft, staat de Sportage op je oprit vanaf 30.990 euro.
Technische fiche Kia Sportage 1.6 T-GDi MHEV
- Motor: 4-cilinder benzine, mild-hybrid, 1.598 cm3; 150 (+30) pk - 250 (+15) Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 7-trapsautomaat met dubbele koppeling
- L/b/h (mm): 4.515/1.865/1.645
- Leeggewicht (kg): 1.505
- Koffervolume (l): 562 – 1.751
- Tankinhoud (l): 52
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,6
- Topsnelheid (km/u): 189
- Gemengd verbruik (l/100 km): 6,3
- CO2 (g/km): 143
- Prijs (€): 36.390
Troeven
- Opmerkelijk design
- Technologisch geavanceerd
- Binnenruimte en koffer
- Ruim aanbod aan motoren
Minpunten
- Vrij harde ophanging
- Kwaliteit van de kunststoffen
- Weinig interessant mild-hybridsysteem
- Doorsnee rijgevoel
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?