Image
Met de nieuwe R 18 B (Bagger) en R 18 Transcontinental, cruisers met een boxerblok, zet BMW de frontale aanval in op Harley-Davidson.


Dat BMW rond het indrukwekkende R 18-boxerblok een volledig nieuwe lijn motoren zou bouwen, stond in de sterren geschreven. In Frankfurt reden we met de totaal nieuwe R 18 B(agger), die samen met de al even nieuwe R 18 Transcontinental het R 18-platform geschikt maakt voor de lange afstand. Grand American cruising op z’n Duits.


BMW R 18


Frontaal

Grote cilinderinhoud, zwaar en gemaakt om rustig te cruisen. Drie eigenschappen die je traditiegetrouw maar met één merk associeert: Harley-Davidson. De Amerikanen zijn al decennia lang eigenaars van dit concept en oogsten er al bijna even lang succes mee. En net nu er bij Harley-Davidson een behoorlijke storm van vernieuwing waait – de nieuwe Sportster en de Pan America zijn daarvan de eerste exploten – worden ze aangevallen vanuit onverwachte hoek. Met de R 18 had Duitsland al een schot voor de boeg gelost, maar met de nieuwe BMW R 18 B (Bagger) en de R 18 Transcontinental is de aanval direct en frontaal. Dit zijn cruisers met een boxerblok.

BMW R 18


Helemaal nieuw

In het prachtige Motormuseum van Raalte (NL) staat trouwens een originele Harley-Davidson met een boxerblok. Dus helemaal nieuw en uniek is het niet, maar in tegenstelling tot dat museumstuk zijn deze twee BMW’s nieuw van kop tot teen. Met uitzondering van het unieke 1.800cc grote en 158 Nm sterke boxerblok, want dat werd onveranderd overgenomen uit de ‘standaard’ R 18. Maar voor de rest is echt alles nieuw. Nieuw frame, nieuwe ophanging (met elektronische beladingscompensatie), nieuwe wielen en nieuwe remmen. Dat vertelt ons Marcus Schram, de Senior Vice President van BMW Motorrad, die speciaal voor ons z’n strakke pak verruilde voor een jeans en leren vest, en overloopt van enthousiasme. Hij is alvast fan en ik ben erg benieuwd of we na de rit dit enthousiasme zullen delen.


Uit de kluiten gewassen

Niet alleen het gewicht van BMW’s nieuwste is fors, ook de omvang van de voor ons reeds warmgedraaide testmotoren is indrukwekkend. We rijden vandaag uitsluitend met de BMW R 18 B, de Bagger. De R 18 Transcontinental is enkel beschikbaar om naar te kijken. De basis van beide machines is identiek, maar de Transcontinental is rijker uitgerust, met een hoger windscherm, topkoffer en andere luxe-items.

BMW R 18


Zuigers als emmers

Een sleutel heb je niet nodig om de emmers van zuigers van de BMW R 18 B in beweging te krijgen. En dat er leven zit in deze boxer zal je geweten hebben. Een korte stoot gas is voor dit Euro 5-gecertificeerd beest voldoende om de rijklaar bijna 400 kg zware machine te doen schudden en beven. Hinderlijk? Een beetje. Ergerlijk? Neen, helemaal niet. Het hoort erbij en geeft de R 18 B een ziel. Het geluid dat de dikke boxer produceert is mooi, en de trage loop van het blok zorgt voor een vorm van goedmoedigheid die je ook hebt bij een dikke V8 of een … Harley-Davidson.


Rustige krachtpatser

Hoewel er met 91 pk en dus 158 Nm voldoende vermogen voorhanden is, nodigt de BMW eerder uit tot een gezapige rijstijl. Zolang het rechtdoor gaat, kan er best snel gereden worden. Maar wordt het traject bochtiger, dan maant de eerder beperkte grondspeling aan om het wat rustiger aan te doen. Ook de windbescherming is eerder matig. De lage ruit – typisch voor een Bagger – geeft veel turbulentie rond de helm en zorgt ervoor dat de snelheid vanzelf binnen de perken blijft. Wil je toch snel rijden, dan duik je best een beetje ‘kop in kast’, waardoor de turbulente luchtstroom boven in plaats van rond je helm passeert. Allicht zal de hogere ruit op de Transcontinental je van dit kleine ongemak besparen.

BMW R 18
De Transcontinental-variant heeft onder andere een hogere ruit en een topkoffer.


Pluim voor de aandrijflijn

De zitpositie is overigens voortreffelijk en het fraai gevormde zadel geeft voldoende steun om het uren aan een stuk vol te houden aan boord van de Bagger. Met een tankinhoud van liefst 24 liter en een gemiddeld testverbruik van dik 6 l/100 km kan dat ook. Remmen doet de BMW prima. Geen eenvoudige taak, maar het gecombineerde remsysteem heeft voldoende remvermogen en is goed te doseren. Mocht het tijdens het remmen toch kritisch worden, dan kan je rekenen op BMW’s Fully Integral ABS. Een extra pluim is er voor de versnellingsbak. De bak met zes constant mesh versnellingen schakelt zacht en haarzuiver. Samen met de relatief licht te bedienen maar goed doseerbare eenplaatskoppeling en de prachtig vormgegeven en niet aan het zicht onttrokken cardanas, zorgen ze voor een aandrijflijn die bovenmatig goed presteert.


Rain, Rock en Roll

Genietend van de al bij al mooie omgeving buiten Frankfurt en de aangename rij-eigenschappen van de nieuwe Beemer, is er tijd om de elektronicawinkel aan boord te verkennen. In de met het stuur meedraaiende kuip zit onder de vier analoog uitziende tellers een kanjer van een tft-scherm waarop een mooie gestileerde afbeelding van de boxermotor prijkt. Met de op de linkerstuurhelft gemonteerde menuknop en het scrolwiel duik je in de onderliggende menu’s. De menustructuur is doordacht en relatief intuïtief te gebruiken. Van de drie beschikbare rijmodi (Rain, Rock en Roll) is het vooral de Rain-modus die invloed heeft op het karakter van de dikke twin. Door het goedmoedige karakter en het breed uitgesmeerde koppel rijd ik bijna uitsluitend in de Rock-modus, waarbij de dikke zuigers het beste van zichzelf (mogen) geven.

BMW R 18


Berlijn en Milwaukee

Kunnen we na deze eerste testrit het enthousiasme van BMW’s Vice President Marcus Schram delen? Jawel. De nieuwe R 18 B is een bijzonder fraai afgewerkte en mooi geconstrueerde machine. Met een immense lijst originele accessoires voorziet BMW bovendien veel mogelijkheden om de machine te personaliseren, bovenop de rijke en doordachte standaarduitrusting. Het toch wel stevige gewicht zou je als een nadeel kunnen zien. Want ook al is de BMW R 18 B optioneel verkrijgbaar met een elektrische achteruit, het blijft oppassen geblazen wanneer je stilstaat of een traag manoeuvre uitvoert.
Rest ons nog het budget. Met een vanafprijs van 27.000 euro (31.950 euro in Nederland) is de nieuwe R 18 B een tikkeltje goedkoper dan de concurrentie uit Amerika. Hij ontpopt zich dan ook tot een waardig en te overwegen alternatief. Milwaukee en Berlijn liggen plots een stukje dichter bij elkaar.

Foto’s: MotoMedia

Klik hier voor meer informatie over de BMW R 18 B of surf naar motorprijzen.be om de R 18 te vergelijken met zijn concurrenten.