Image

Het Franse Mash is uitgegroeid tot een begrip bij liefhebbers van lichte, retro ogende motoren. Hun 125cc line-up biedt voor elk wat wils.

Drie 125cc’s, maar onderling erg verschillend.


Je bent net (bijna) achttien geworden en je wil je brommer inruilen voor een eerste échte motor? Of je wil even downsizen? Dan zijn er tal van opties op de markt, ook in het A1-segment. Als je daarenboven op je budget wil passen, dan heeft Mash misschien wel een paar troeven in z’n mouw. Wij gingen met drie geheel verschillende - en toch vrij gelijkaardige - 125cc’tjes aan de rol.


Frans en vintage

Voor wie nog nooit van Mash heeft gehoord, kaderen we dit graag even. Het Franse merk is sinds 2011, onder de vleugels van motoronderdelenimporteur SIMA, uitgegroeid tot een begrip bij liefhebbers van lichte, retro ogende motoren. Ruim tien jaar geleden was het merk een van de eerste om 125cc caféracertjes en scramblers in de markt te zetten. Deze trend werd maar wat graag opgepikt door zowel kleinere als grotere merken. Intussen strekt het gamma zich uit van 50cc’tjes, over halveliters met zijspan, tot 650cc éénpitters. Een breed gamma dus, met één constante: vintage boven alles!

Mash Seventy 125
De Seventy 125 is een leuk ogende en bijzonder budgetvriendelijke 125cc.


Mash Seventy 125

Aftrappen doen we op het achtstelitertje waar het voor Mash in 2011 allemaal mee begon. De Seventy was destijds een van de eerste 125cc retromotoren in Europa. Enkele generaties later pronkt deze kleine telg met veel troeven: een opvallend koplamprooster, een ingepakte uitlaat zoals op de originele caféracers, een lederen zadel en een matte laklaag. Je stuurt ‘m dankzij een drooggewicht van amper 127 kg met twee vingertjes door het stadsverkeer. En dit terwijl het 11,6 pk sterke ééncilindertje in het vooronder een aangenaam gepruttel ten gehore brengt.

Met remschijven voor- en achteraan kom je nooit remkracht tekort. Dankzij het lange duozadel geniet ook jouw passagier van een ritje binnen of buiten de stadswallen. Niet de meest krachtige in de Mash-stal, maar een ideale urban commuter voor houders van een A1-rijbewijs. Beschikbaar in drie kleurstellingen, met een promotieprijs van 2.499 euro.

Mash Black Seven
De Black Seven heeft een vloeistofgekoeld blok en wat extra pit.


Mash Black Seven

Als je net even wat pk’s tekortkomt op de Seventy, dan is de Black Seven 125 LC vermoedelijk iets voor jou. De ‘LC’ in de naam staat immers voor ‘liquid cooled’, verwijzend naar de vloeistofkoeling van deze 125cc éénpitter met injectie (Euro5). Daardoor loopt het blok niet alleen stiller en fijner rond, het is ook krachtiger dan dat van z’n broertjes. Met 15 pk heb je op de snelweg voldoende vermogen voor een kwiek inhaalmanoeuvre. Terwijl je ook bij een stoplichtspurtje een te duchten uitdager wordt. In de grote, matzwarte tank past 12 liter brandstof, waardoor je goed zit voor bijna 300 kilometer tussen twee tankbeurten.

Een analoog/digitaal dashboardje, volledige ledverlichting, stereovering met piggyback en schijfremmen met ABS maken het plaatje helemaal af. Kost een stuk meer dan de Seventy, maar voelt zowel qua ophanging, remmen als blok meer als een échte motor. De ideale machine voor downsizers of opstappers met ambitie, wat ons betreft. Tot 1 oktober verkrijgbaar vanaf 3.299 euro.

Mash X-Ride 125
De X-Ride 125 oogt erg volwassen en heeft een retro stijl die doet denken aan een oude Yamaha XT500.


Mash X-Ride 125

Wie meer voelt voor klassieke allroads dan voor caféracers, zal vermoedelijk als een blok vallen voor het uitermate geslaagde design van de X-Ride 125. Het kleine broertje van de X-Ride 650 pronkt immers met een quasi-identiek, op de Yamaha XT geënte look. Van de wit/zwart/rode kleurstelling (nostalgici kunnen zich ook vergapen aan een zwart/zilver/rode versie), over het hoge spatbord en opvallende nummerplaatje, tot de dubbelloops demper, de metalen motorprotector en de goudkleurige spaakwielen. Een prachtige ode, die kan rekenen op hetzelfde vloeistofgekoelde 125cc-blok als de Black Seven. Stiller, krachtiger en zuiniger - zo hoort het!

Sturen gaat zowel op als naast het asfalt als een tierelier, zelfs met de bredere banden en lange veerwegen, terwijl het opgewaardeerde ABS een vleugje veiligheid toevoegt aan de op zich al prima remmen. Alsof je in deze livrei nog niet genoeg in het oog springt, zorgt de ledverlichting - van de koplamp, over de richtingaanwijzers tot het remlicht achteraan - voor die extra zichtbaarheid. Mag gezien worden, moet (eigenlijk) door jou getest worden. De jouwe vanaf 3.799 euro (promoprijs geldig tot 1 oktober).

Helemaal in hun element in de stad.


Drie jaar (!)

Onbekend maakt volgens het spreekwoord onbemind. Ken je het merk Mash nog niet en ben je daarom ietwat wantrouwig? Hoeft niet, want sinds kort geldt op alle nieuwe Mash-motoren een fabrieksgarantie van maar liefst drie (3!) jaar op zowel onderdelen als arbeid, ongeacht het aantal kilometers. Als dat geen geruststelling is …


Wie mag met een 125cc rijden?

Geen onbelangrijke vraag, waarop we het antwoord toch enigszins moeten nuanceren. Ja, je mag met je 125cc aan de rol als je minimaal 17 jaar en 9 maanden oud bent en slaagt voor het theoretisch A1-rijexamen. Vervolgens krijg je drie jaar de tijd om je tweedelig praktijkexamen (afgesloten terrein/openbare weg) af te leggen. Dat laatste kan vanaf 18 jaar, als je eerst minimaal 9 uur rijles hebt gevolgd in een erkende rijschool. Als je ouder bent, en eerder een A2- of A-rijbewijs hebt behaald, dan mag je uiteraard ook met deze lichtere motor aan de rol.

In sommige gevallen mag je deze Mash’jes ook met je B-rijbewijs besturen. Dat mag als je je B-rijbewijs behaald hebt vóór 01/05/2011. In dat geval mag je zelfs zonder examen of rijlessen de weg op met je achtstelitertje. Dateert je B-rijbewijs van na die datum, dan moet je 4 uur rijopleiding volgen om je A1 te behalen - zonder theoretisch of praktisch rijexamen. Een code 372 op je rijbewijs volstaat.

Foto’s: Target Press

Meer weten over deze en andere 125cc-motoren van Mash? kijk op Motorprijzen.be.


Op onze website vind je alle door Touring geteste motorfietsen.


Touring depanneert ook je motor

Een probleem met je motor? Dankzij de pechverhelping van Touring komen onze wegenwachters je dag en nacht te hulp, overal in België en zelfs voor je voordeur!

Ga je met de motor op reis? Bekijk dan onze pechverhelpingsformules in het buitenland.

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.