Image
De Honda HR-V is terug, in een derde generatie. De benaming "e:HEV" geeft aan dat het om een hybride gaat. Een opmerkelijke metamorfose!


Honda's compacte SUV, de HR-V, is voortaan een hybride. Maar wel een zonder stekker om hem op te laden! En het mag gezegd worden: de auto heeft een behoorlijke verjongingskuur gekregen! Maar is hij daardoor ook verleidelijker geworden?

Honda HR-V e:HEV
Een grille in dezelfde kleur als de carrosserie: gewaagd, maar het doet geen afbreuk aan het totaalplaatje.


De essentie

De Honda HR-V, gelanceerd in 1999, kreeg voor zijn derde generatie een totale metamorfose. In 2021 verschijnen er een paar vreemde nieuwe letters in zijn naam: e:HEV. Vier letters die betekenen dat het nu om een hybride gaat. De metamorfose is opmerkelijk, zowel aan de buitenkant met zijn nieuwe SUV-coupélook, als aan de binnenkant. Daar ontdekken de passagiers eindelijk een modern dashboard en een dito multimediasysteem.

Honda Belux heeft ambitieuze plannen voor dit model. In 2022 zou de nieuwe HR-V goed moeten zijn voor 45% van de verkoop van Honda in België en Luxemburg!


Het segment

Terwijl de meeste fabrikanten tegenwoordig kiezen voor volledige elektrificatie of plug-inhybrides, speelt Honda de klassieke hybride kaart. Is dit iets typisch voor Aziatische merken? In ieder geval moet deze HR-V hybride het niet alleen opnemen tegen de solide Toyota C-HR, maar ook tegen het Koreaanse duo Hyundai Kona - Kia Niro. En last but not least tegen de Renault Arkana, een Franse auto op basis van een eveneens Koreaanse Samsung. Allemaal SUV’s, zoals je ziet ... Honda heeft veel vertrouwen in deze auto en verwacht dat hij goed zal zijn voor bijna de helft van zijn verkoop.

HR-V’S e:HEV TECHNOLOGY DELIVERS OPTIMAL BLEND OF EFFICIENCY AND PERFORMANCE
De grote velgen en de aflopende daklijn versterken het SUV-effect.


Wat er verandert

Het design, de motoren, het chassis, de boordtechnologie, het interieur: in deze derde generatie is echt alles veranderd. Er is meer staal met hoge treksterkte gebruikt, waardoor de carrosserie van de HR-V stijver is geworden. De auto heeft nu het profiel van een SUV-coupé die beslist niet onopgemerkt zal blijven.


Design

Zet de oude en de nieuwe generatie van de HR-V naast elkaar, en je zou kunnen denken dat het om een ander model gaat! De grille heeft opvallend genoeg dezelfde kleur als de carrosserie en ook het coupéachtige SUV-design, gewoonlijk voorbehouden aan premiummerken, is verrassend. De zijkanten van de carrosserie hebben een eigentijdse, strakke uitstraling. In die mate zelfs dat de nieuwe Honda HR-V in september 2021 tentoongesteld werd op de Amsterdam Fashion Week. Alsjeblieft! De ledlichten dragen bij tot de elegantie van het model, om nog maar te zwijgen van hun efficiëntie op de weg.


Interieur

Ook het interieur kreeg een stevige make-over. De afwerking, het dashboard en de gebruikte materialen lijken degelijker dan vroeger, al zie je hier en daar nog wel wat broze en minder fraaie kunststoffen. Het multimediasysteem zit eindelijk op het niveau van de concurrentie en, misschien nog belangrijker, het dashboard is perfect leesbaar. Zo vind je via de stuurwielbediening heel gemakkelijk het gewenste menu, dat voortaan getoond wordt op een groot digitaal scherm.

2021 Honda HR-V e:HEV
De “Magic Seats”, een slimmigheid van Honda die we eerder ook al zagen in de Jazz, zorgen voor meer binnenruimte.


Uitrusting

Een systeem om botsingen voor- en achteraan te vermijden, adaptieve cruise control met lane assist, een intelligente snelheidsbegrenzer die verkeersborden herkent, een veel sneller en intuïtiever multimediasysteem dan vroeger, ... de nieuwe HR-V zit echt boordevol snufjes. Hij heeft zelfs een ietwat overbodige snelheidsregelaar voor bergaf. Want met zijn voorwielaandrijving is hij niet echt ontworpen om er off-road mee te gaan ...


Onder de motorkap

Het hybride systeem (benzine + elektriciteit) van de HR-V werd overgenomen van de kleinere Honda Jazz, maar dan met meer vermogen. Het gaat dus om een viercilinder 1.5 liter benzinemotor die, in combinatie met het elektrische systeem, 131 pk ontwikkelt. Zonder al te veel in de technische details te treden, hebben de ingenieurs het hybride systeem zo uitgedacht dat het voorrang geeft aan de elektrische motor.


Onderweg

Ondanks zijn hybride systeem behoudt de nieuwe HR-V een zeer aanvaardbaar gewicht van 1.380 kg en stuurt hij zelfs scherper dan de vorige generatie. Zijn wegligging is dynamisch en geruststellend. Maar als je hard optrekt, maakt de verbrandingsmotor aardig wat lawaai, omdat het systeem nog altijd probeert het optimale koppel (de op de wielen overgebrachte motorkracht) te leveren.

2021 Honda HR-V e:HEV
Een minpunt van ‘oplaadbare’ hybride systemen is dat ze lawaaieriger kunnen zijn als je krachtig accelereert.


Verbruik

Maar in de stad en op de weg is het resultaat opmerkelijk. We slaagden erin om het verbruik over tientallen kilometers te laten zakken tot 3,4 l/100 km, zonder daar echt iets speciaals voor te moeten doen. En voor de 120 km van onze testrit, voor een groot stuk op de autosnelweg, gaf onze boordcomputer precies aan wat Honda belooft: 5,4 l/100 km. Lang niet slecht voor een SUV!


Budget

Voor zijn nieuwe HR-V biedt Honda in België drie uitrustingsniveaus aan: Elegance, verkrijgbaar vanaf 30.480 euro inclusief btw, Advance (+2.500 euro) en Advance Style (+5.000 euro). Hoewel de auto al vanaf het instapniveau redelijk goed is uitgerust, situeert de prijs zich toch eerder in de bovenste helft van zijn segment.


Conclusie

Alle gebreken van het vorige model zijn weggewerkt, waarbij de auto zowel langs buiten als langs binnen overgoten werd met een modern sausje. Qua prijs onderscheidt de Honda HR-V zich niet echt van zijn concurrenten, maar de lijst met rijhulpmiddelen is indrukwekkend. En als je erin slaagt om zoveel mogelijk de snelwegen te vermijden, zal je merken dat je echt heel weinig benzine verbruikt.

Honda HR-V e:HEV


Technische fiche
Honda HR-V e:HEV

  • Motor: 1.498 cm3 benzinemotor + elektromotor van 131 pk - 253 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • L/b/h (mm): 4.340/1.790/1.582
  • Leeggewicht (kg): 1.380
  • Koffervolume (l): 335
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 10,6
  • Topsnelheid (km/u): 170
  • Prijs (€): 30.480
  • BIV - Verkeersbelasting (Wallonië/Brussel/€): 123 - 248,95
  • BIV - Verkeersbelasting (Vlaanderen/€): 123 - 191,44

Troeven

  • Kwaliteitsverbetering op elk vlak
  • Techniek / werkelijk verbruik
  • Look
  • Slimme opbergoplossingen (Magic Seats)

Minpunten

  • Niet de allerbeste rijpositie
  • Motorgeluid in beladen toestand
  • Zitplaats centraal achterin
  • Kleinere koffer