Wie het niet zo begrepen heeft op eenvoudige dingen, zal wellicht oog hebben voor de nieuwste van Kawasaki. De Z H2 is niet bepaald een basic motor. Hij heeft 200 pk, een supercharger en is van voor tot achter volgepropt met de allernieuwste elektronica en gadgets. En toch … Toch ziet Kawasaki een markt voor een extra uitgeruste versie van die in basis al krankzinnige Z H2. En zo kwam de Z H2 SE tot leven.

Big Daddy
De upgrades op het SE-model omvatten een elektronische vering en Brembo Stylema-remmen. Dat is alles? Ja. Om te beginnen kunnen we al niet veel extra opties verzinnen die nog nuttig zijn op de naked bike. Daarbij maken een elektronische vering en betere remmen een wereld van verschil. Op iedere motor trouwens. De Z H2 SE wordt op die manier meteen gebombardeerd tot Big Daddy van het Kawasaki Z-gamma. En zo ziet de imposante verschijning er ook uit.

Rustige start
De supercharger viercilinder kenden we al, maar het blijft een beleving vol plezier om hem onder je billen aan het werk te voelen en horen. 200 pk verveelt nooit, het typische geluid van de supercharger tijdens onze testrit ook niet. Het starten van de vier-in-lijn verloopt meteen agressief en je merkt dat er een beest van een blok op benzine en lucht ligt te wachten. We beginnen de rit kalmpjes aan over rotondes, langs polderwegen, autostrades en hobbelige asfaltweggetjes om de Z H2 SE wat beter te leren kennen.

Redelijk relax
De zithouding is meteen goed, tot zelfs comfortabel. We kunnen ons perfect voorstellen om de Z H2 SE ook voor langere afstanden te gebruiken. Het motorblok blinkt bij lage toeren uit in koppel, voor een onwaarschijnlijke soepelheid en lineariteit. Bedankt, supercharger. In hoge toeren en bij volgas – als je durft tenminste – schreeuwt hij het uit als een voetballer die in de 16 meter een tikje krijgt. Vasthouden aan het stuur met alle kracht in je armen, dat is de enige wijze raad die we je kunnen geven.

Vlot sturen
Rijdend op de Nederlandse autosnelweg - heerrrrrlijk asfalt trouwens - mag je je nog wat harder vastgrijpen aan het stuur, door het gebrek aan windbescherming. Maar dat is eigen aan naked bikes en dus zeker geen negatieve kritiek. Het optionele flyscreen biedt wat meer bescherming. Eenmaal van de autosnelweg en op kleinere wegen valt het op hoe soepel de Z H2 SE zich laat rijden. Zeker in dorpjes kan je hem makkelijk manoeuvreren. De combinatie met de stijfheid van het chassis aan hoge snelheid is indrukwekkend.

Rem je rot
Tot zover wat we eigenlijk al allemaal wisten van de normale Z H2. Op de SE zitten niet alleen de Brembo Stylema-remklauwen, maar ook een Brembo-hoofdremcilinder en stalen remleidingen. Als je daar nog niet tijdig mee kan afremmen, dan is er iets mis met je remtechniek (of met je gewicht …). Los van het harde, sportieve remmen, zijn de Brembo’s ook heel doseerbaar. Je kan de remkracht mooi verdelen en het aangrijpen gebeurt zoals het op iedere motor zou moeten zijn.

Elektronisch vangnet
De elektronisch gestuurde ophanging is eigenlijk de reden waarom je voor de SE zou kiezen. Die maakt in de Rain-modus gebruik van Skyhook-technologie. Skyhook is een algoritme dat vooral goed werkt bij lagere snelheden en rustig rijden. In de overige modi is er een ander type sturing van de elektronische ophanging, waarbij je kan kiezen uit drie hardheden die gelinkt zijn aan de rijmodus: Sport, Road en Rider. In de praktijk vertaalt zich dat in een vering die qua hardheid duidelijk verschilt afhankelijk van de gekozen rijmodus en nergens echte steken laat vallen.

Duivel of engel?
De Z H2 is op zich al een nicheproduct. De Z H2 SE doet daar nog een schepje bovenop, met goede en vooral nuttige upgrades. Het is een machine die aan de top van de naked bike-keten wil vertoeven en ook vastbesloten is daar een tijdje te blijven . Ondanks de extreme cijfers die de motor laat optekenen, valt hij op door zijn gebruiksvriendelijkheid bij lage snelheden en het opvallende comfort. Altijd een duivel, soms ook een vleugje engelachtig. Of is het omgekeerd?

Meer info over de 2021 Kawasaki Z H2 SE vind je op Kawasaki.be en op motorprijzen.be.
Meest recente artikelen
ANPR-camera's: steeds veelzijdiger en nadrukkelijker aanwezig
ANPR-camera's schieten als paddenstoelen uit de grond en hun rol wordt steeds belangrijker. Maar ze roepen ook vragen op, met name op het vlak van privacy.
Het dagelijkse leven in Portugal
Voor je naar Portugal vertrekt, lees je best even deze weetjes over het leven daar.
Het dagelijkse leven in Frankrijk
Voor je naar Frankrijk vertrekt, is het verstandig om deze nuttige informatie na te lezen.
Alles over vignetten en tol in Zwitserland
Voertuigen tot en met 3,5 ton moeten een vignet kopen om gebruik te mogen maken van de Zwitserse autosnelwegen en autowegen. In Zwitserland zijn er ook tol- en spoorwegtunnels.
Interlaken: verrassend veelzijdige skibestemming
La ville suisse d'Interlaken est un point de départ idéal pour les skieurs désireux d’explorer le domaine skiable de Grindelwald. La ville attire cependant aussi un autre public, très international, pour sa liaison aisée avec le Jungfraujoch, la plus haute gare ferroviaire d’Europe.
Lage-emissiezones in België: wat moet je weten?
Tout savoir sur les trois zones à faibles émissions (ZBE) en Belgique: leur localisation, les critères d'accès, les amendes, les dérogations.