Image
In het segment van de alleskunners is de Renault Clio altijd een succesnummer geweest. Deze hybride voegt daar nog een extra troef aan toe.

Sinds 1990 is de Clio met voorsprong het bestverkochte model van Renault. En ook wij vinden hem in zijn segment een bijzonder goede keuze. Vooraleer deze vijfde generatie uit de catalogus verdwijnt, krijgt ze nog een facelift en een paar technische verbeteringen.

Renault Clio
Het radiatorrooster lijkt wat op dat van de Peugeot 208, maar dat is zeker geen minpunt voor deze fraaie wagen.


In het zogenaamde 'polyvalente' segment – tussen de stads- en gezinswagens in – is de Clio altijd al een verkooptopper geweest, zeker bij de buren in Frankrijk. Maar net zoals bij ons heeft hij ook daar af te rekenen met zware concurrentie van de Peugeot 208, die alsmaar populairder wordt. Een kwestie van design, werd wel eens gefluisterd in de wandelgangen.

En dus besloot Renault simpelweg om Gilles Vidal, designer bij Peugeot, 'an offer you can't refuse' te doen. Logisch dus dat er nogal wat gelijkenissen te bespeuren vallen met de belangrijkste concurrent. Omdat het om een restyling ging, was het niet de bedoeling om het volledige profiel te veranderen. Maar als je naar het radiatorrooster en de nieuwe lichtsignatuur kijkt (met leds vanaf het basismodel), vallen de overeenkomsten duidelijk op. Achteraan zorgen de beperkt aangepaste bumpers en lichten op het eerste gezicht voor minder grote verschillen.

Renault
Klassiek gelijnd, om in te spelen op de wensen van de doelgroep.


Veelzijdig en comfortabel

Ook binnenin zijn er geen revolutionaire wijzigingen. De rijpositie en de ruimte voorin zijn de echte troeven van de Clio en hoewel het achterin allemaal wat krapper is, biedt de kofferruimte een mooi volume … behalve dan in onze hybrideversie, die het met 90 liter minder moet doen.

Ergonomisch en een veilig gevoel achter het stuur: de Clio vinkt de juiste vakjes aan!


Het testmodel dat we aan de tand mochten voelen, was de nieuwe Esprit Alpine-uitvoering. Die maakt volop gebruik van gerecycleerde vezels en materialen ('echt' leer is niet langer verkrijgbaar), terwijl de logo's en de sierstiksels op de sportstoelen het 'exclusieve' karakter van deze versie benadrukken. Wat meteen opvalt, is dat de ergonomie van de voorganger behouden werd. Het centrale display en de interface zijn niet extreem geavanceerd, maar doen wel wat ze moeten doen! Zoals altijd voel je je achter het stuur van de Clio heel veilig, in die mate zelfs dat je je in een wagen van een hogere categorie waant.

Renault
De afwerking maakt een sprong voorwaarts vergeleken met de vorige generaties.


Onder de motorkap heeft deze klassieke hybride twee elektromotoren (een van 36 kW en een starter/generator van 18 kW), plus een 1.6-liter benzinemotor met vier cilinders en 94 pk. Daarbij horen een versnellingsbak zonder koppeling en een batterij van 1,2 kWh. Doordat er heel wat rijfasen elektrisch gebeuren, bedraagt het verbruik ongeveer 5 liter/100 km. En zelfs nog minder als je rustig rijdt, wat met deze motor vrij veel effect heeft.


De Renault Clio E-Tech in een notendop

  • Motor: viercilinder, benzine, 1598 cm³, 94 pk - 148 Nm
  • Elektromotor (kW): 36+18 (145 pk in totaal)
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: automaat
  • L/b/h (mm): 4050/1798/1440
  • Leeggewicht (kg): 1248
  • Koffervolume (l): 301
  • Tankinhoud (l): 39
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 9,3
  • Topsnelheid (km/u): 174
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 4,2 (WLTP)
  • CO2-uitstoot (g/km): 95
  • Prijs (€): 28.000 (Esprit Alpine)


Troeven

  • Heel aangenaam weggedrag
  • Verbruik
  • Algemeen comfortniveau / ruimte
  • Gevestigd polyvalent model


Minpunten

  • Koffer (hybride)
  • Harde ophanging (17-duimswielen) op slecht wegdek
  • Zicht naar achteren
  • Duur (hybride)



Nieuwsgierig naar andere automodellen? Lees hier alle autotests van Touring.