De Toyota Corolla krijgt voor zijn modeljaar 2023 een make-over, al zou je dat op het eerste gezicht misschien niet zeggen. Maar onder de motorkap wordt zijn grote kracht, zijn hybride motor, nog verder verfijnd ...

Zoek bij het model van 2023 niet te hard naar wijzigingen aan het koetswerk, want die zijn op zijn zachtst gezegd eerder bescheiden. Binnenin zijn het de schermen die het verschil maken: 10,5 inch voor het scherm in het midden, waarmee je het vernieuwde multimediasysteem bedient; 12,3 inch voor het dashboard tegenover de bestuurder, met een display dat voortaan volledig personaliseerbaar is.
Merk ook op dat de vierdeurs uitvoering, met tegenvallende verkoopcijfers, uit het gamma verdwijnt, wat vrij spel geeft aan de berline en vooral aan de break, die met zijn kofferruimte van 581 tot 596 liter liefst 70% van de kopers weet te verleiden.

Dynamisch, als je wil
Maar de grote wijzigingen zitten verstopt onder de motorkap, waar de Corolla uitpakt met de nieuwste generatie (de vijfde al) hybride motoren van Toyota. Je kan nog altijd kiezen tussen twee cilinderinhouden: een 1.8 liter (140 pk) of een 2.0 liter (196 pk).
Naast de forse toename van het vermogen merken we vooral ook meer souplesse. Het toerental wordt beter beheerd en de acceleratie verloopt zeer lineair. Bovendien is er op het vlak van rijplezier niks veranderd: de auto is nog altijd even comfortabel en precies, met dat vleugje dynamiek dat we kennen van de nieuwste Toyota-modellen.

Zijn andere troef is uiteraard het verbruik. En dat is te danken aan een nieuw elektronisch systeem dat zorgt voor een betere energierecuperatie. Zo wordt deze compacte Japanner nog efficiënter, met een gehomologeerd verbruik van slechts 4,4 liter per kilometer, ongeacht de motor die je kiest.
Alleen is het jammer dat de 2-litermotor in Wallonië en Brussel fiscaal gestraft wordt. De 1.8-liter Corolla van 2023 is verkrijgbaar vanaf 32.200 euro.

Technische fiche Toyota Corolla Touring Sports
- Motor: 4-cilinder, hybride, 1.798 cm3; 140 pk - 142 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: e-CVT, één versnelling
- L/b/h (mm): 4.650/1.790/1.460
- Leeggewicht (kg): 1.290
- Kofferruimte (l): 596
- Tankinhoud(l): 43
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,1
- Topsnelheid (km/u): 180
- Gemengd verbruik (l/100 km): 4,4
- CO2 (g/km): 100
- Prijs (€): 33.320
Troeven
- Samenwerking tussen motor en versnellingsbak
- Nauwkeurig en comfortabel rijgedrag
- Volledige uitrusting
- Laadvolume (break)
Minpunten
- Styling is bijna niet veranderd
- Predictive Efficient Drive mist soms wat pit
- 2-literversie wordt benadeeld in Wallonië en Brussel
- Tamelijk sober interieur
Zin om nog meer automodellen te ontdekken? Op de website van Touring lees je al onze autotests.
Meest recente artikelen
Koopgids: is de gravelbike een gulden middenweg tussen racefiets en mountainbike?
Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Getest: Origine Help, de sportieve elektrische fiets die je meer doet fietsen
Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.
Batterijen van elektrische auto's, duur en fragiel?
Private lease, de budgetvriendelijke oplossing in 10 punten
De compacte modellen van Hyundai
Partnerinfo - Je bent nog niet klaar voor een Plug-in Hybride of volledig elektrische wagen? Geen probleem. Benzinewagens blijven immers ook de komende jaren nog een vaste waarde.
Koga Colmaro Extreme gravelbike getest: veelzijdig en avontuurlijk
Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.