Image

Een auto kopen is niet eenvoudig. Het beste wat je kan doen, is je noden analyseren. Te beginnen met de keuze van de carrosserie.

De automarkt beleeft in deze woelige tijden allerlei ups en downs. Maar kom, je hebt een auto nodig en je vraagt je af voor welk carrosserietype je zou gaan. Vandaag is het al SUV wat de klok slaat. Maar voldoet dat model aan jouw behoeften, en wat zijn de alternatieven?

Het volume binnenin hangt af van de buitenafmetingen ... maar da’s niet alles!


Laten we beginnen met een overzicht van de verschillende carrosserietypes die vandaag verkrijgbaar zijn (zie tabel hieronder). Om je een duidelijk beeld te geven, hebben we bepaalde categorieën bewust gegroepeerd.

Zo heb je in de SUV-categorie tegenwoordig bijvoorbeeld ook coupé- en zelfs cabrio-varianten. Maar aangezien coupés en cabrio’s sowieso vrij kleine segmenten zijn in de globale productie hebben we ze qua omvang niet verder opgesplitst. Het gemiddelde budget hangt natuurlijk af van de grootte ... maar toch ook vooral van het merk. Wij hebben hier gekozen voor de allrounder, en niet voor het premium-model.

Een gevarieerd aanbod, ook al wordt de markt gedomineerd door de SUV's.


Het gebruik van de auto: wat heb je nodig?

Op basis van de carrosserievorm, de lengte en de kofferruimte kan je al een selectie maken. Maar het belangrijkste is dat je je noden op een rijtje zet, op basis van je gebruikersprofiel. En daarmee bedoelen we niet alleen die van jou, de bestuurder, maar ook die van je toekomstige passagiers. Voordat je een auto koopt, zal je hier een onderscheid moeten maken tussen tussen regelmatig en occasioneel gebruik.

Wil je een grote SUV omdat je één keer per jaar met het gezin op vakantie gaat? Of omdat je één of twee keer per jaar grote spullen moet vervoeren? Kan je er dan voor de gelegenheid misschien geen lenen of huren? Want als je de rest van het jaar alleen maar korte afstanden gaat rijden, is een stadsauto of een kleine gezinsberline waarschijnlijk voldoende. Het verschil in aankoopprijs - zowel nieuw als tweedehands - doet je misschien twee keer nadenken om voor een grotere wagen te kiezen. Om van de belastingen, de verzekering en de onderhoudskosten nog nog maar te zwijgen!

een auto kopen - welke carrosserie
Een polyvalente stadsauto, een compacte SUV, een break, een SUV-coupé: de keuze aan carrosserietypes wordt alsmaar groter!


Passagierscomfort

Hoe langer en hoe breder de auto, hoe meer ruimte hij zijn passagiers kan bieden, dat spreekt voor zich. Maar je moet ook rekening houden met de vorm van de carrosserie. Zo zal je in een “coupé” - zowel berline als SUV - minder makkelijk toegang hebben tot de achterbank. Komen grote mensen met hun hoofd tegen het dak als ze op de achterbank zitten? Controleer dit als je de auto uitprobeert bij de dealer.

Het comfort van de passagiers wordt ook bepaald door andere aspecten dan de beschikbare centimeters. De geluidsisolatie bijvoorbeeld verschilt sterk van auto tot auto. Hoe hoger de categorie, hoe beter de isolatie. Dit hangt af van de fabrikant - standaard of premium - maar ook van de vorm van de carrosserie. Zo zal een ludospace (zoals een VW Caddy of een Renault Kangoo) altijd voor meer turbulentie zorgen dan een berline of een break. En dat heeft alles te maken met de luchtweerstand.

Stap eens in en uit de auto, zowel vooraan als achteraan. Comfort is iets heel persoonlijks, dat je ter plaatse kan uittesten.


Toegankelijkheid

Voor we het hebben over het koffervolume en wat je kan vervoeren, lijkt het ons een goed idee om het probleem van de toegankelijkheid aan te kaarten. De Europese bevolking vergrijst, zodat het voor veel mensen geen sinecure is om in en uit de auto te geraken. Dit is trouwens een van de redenen waarom SUV's de voorbije 10 jaar zo populair geworden zijn. Dankzij de hogere zitplaatsen is het niet alleen gemakkelijker om het verkeer te zien, maar ook om in en uit te stappen.

De uitersten in dit voorbeeld zijn aan de ene kant de sportwagens, en aan de andere kant de pick-ups en de grote 4x4 SUV’s. In het eerste geval zit de bestuurder zo dicht mogelijk bij de grond (voor een beter weggevoel). Terwijl je in de tweede categorie net hoog moet klimmen, wat bij mensen die iets minder mobiel zijn echt wel voor problemen kan zorgen.

Onze Nederlandse collega's van de ANWB hebben hier een zeer interessant artikel over geschreven. De (gemiddelde) instaphoogten variëren van +/- 45 cm voor auto's als de VW Golf tot 80 cm en meer voor grote SUV's als de BMW X5. De ideale instaphoogte? Voor iemand die moeiteloos in en uit de auto wil stappen, moet je rekenen op 60 à 70 centimeter. Maar je hebt geen meetlint nodig om te weten of je volgende auto wel geschikt is. Doe gewoon de test. Probeer in de showroom de verschillende modellen uit, en je komt er snel achter wat het best bij jou past.


De koffer

Het koffervolume, doorgaans uitgedrukt in liters/dm3, hangt uiteraard af van de vorm van de carrosserie. De externe lengte, breedte en hoogte bepalen hoeveel plaats je hebt om voorwerpen te vervoeren. Maar wat de technische fiche je niet kan vertellen, is of de koffer al dan niet makkelijk is in gebruik. Vergelijk je bijvoorbeeld een break met een SUV, dan zal de eerste meestal aan het langste eind trekken. SUV’s zijn doorgaans iets minder praktisch, met name als het gaat om de beschikbare hoogte of de vorm van de achterklep.

Je mag trouwens ook de monovolumes niet vergeten. Er zijn er weliswaar steeds minder, maar ze bieden wel vaak een interessante modulariteit. En dan hebben we het over verschuifbare stoelen, een vlakke laaddrempel en soms zelfs 7 “echte” zitplaatsen. Al zal er, als je ruimte wint voor je bagage, natuurlijk minder plaats zijn voor de pasagiers!

Hou er ook rekening mee dat de koffer van een SUV hoger zal zijn dan die van een berline of break. Wat best lastig kan zijn bij het laden van zware voorwerpen. En als het je echt puur om de kofferruimte te doen is, dan is een ludospace (type Kangoo, Caddy enzovoort) wellicht de beste keuze.

een auto kopen - welke carrosserie
Bij eenzelfde lengte biedt een break vaak evenveel bagageruimte als een SUV. Meten en vergelijken is de boodschap!


Invloed op het verbruik

Zal een SUV altijd meer verbruiken? Ja, geen twijfel mogelijk! Zijn grotere gewicht en zijn grotere “luchtweerstand” leiden onvermijdelijk tot een hoger brandstofverbruik. Al zal dat vooral het geval zijn bij benzinemotoren, en in mindere mate bij diesels.

Uit onze talrijke tests op de weg blijkt dat het brandstofverbruik van SUV's in vergelijking met hun berline- of break-tegenhangers in dezelfde omstandigheden met meer dan 20% kan toenemen. Voor 100% elektrische auto’s is het verschil zelfs nog groter, want ook het gewicht van de batterijen (500 tot 700 kilogram op de grotere modellen) betekent een aanzienlijke handicap voor het verbruik ... en de actieradius.


Veiligheid

Een grote auto is veiliger dan een kleine, dat klopt. Maar denk nu niet dat een SUV of een pick-up je meer bescherming biedt dan een vergelijkbare berline of break met dezelfde afmetingen. Afgezien van de hoogte van het koetswerk, die de invalshoek bij een botsing kan veranderen, heeft een SUV geen enkel voordeel ten opzichte van zijn berline- of break-tegenhanger. Dat blijkt uit onafhankelijke tests van EuroNcap.

Anderzijds kan een SUV wel onveiliger zijn voor andere weggebruikers. Een SUV is immers zwaarder, waardoor de impact bij een botsing met eenzelfde snelheid groter is. En voor zwakke weggebruikers - voetgangers en fietsers - kan de hoogte van de grille en de bumpers gevaarlijker zijn dan bij een berline of break.

een auto kopen - welke carrosserie
Is een pick-up veiliger? Voor de passagiers maakt het weinig verschil, maar voor de zwakke weggebruikers ...


Het budget, uiteraard!

SUV's zijn doorgaans trendy en goed uitgeruste auto’s, waardoor de prijzen hoger liggen dan bij vergelijkbare breaks en berlines. En dat geldt zelfs nog meer voor elektrische modellen. Die hogere prijzen zijn ook een gevolg van robuustere onderdelen (door de massa van het voertuig), grotere banden, een aangepaste ophanging, ... Als je een break vergelijkt met een SUV van dezelfde fabrikant, zal je merken dat het verschil allesbehalve verwaarloosbaar is.

Acheter une voiture
Het nuttige aan het aangename paren, met inachtneming van je budget, Da’s lang niet simpel.


Onze conclusie: stap af van de
SUV-logica

In een eerder artikel op onze website gaven we het antwoord op de vraag “waarom kiezen voor een SUV ... of niet?”. Samengevat: dit type carrosserie is duidelijk in de mode. Gezinsberlines en stadsauto's moeten vandaag opboksen tegen hun concurrenten op hoge poten! Zelfs gerenommeerde merken die de SUV ooit afzwoeren, zijn ondertussen overstag gegaan.

Maar voordat je je laat verleiden, raden we je aan om de bovengenoemde elementen in overweging nemen, door eerst en vooral te kijken naar je dagelijkse mobiliteitsbehoeften.

Ontdek onze tweedehandswagens op Touring CarSelect.