Image
heersers van de weg - motor BMW

Polyvalent inzetbaar, efficiënt en hoogtechnologisch… geen wonder dat de nieuwe trailmodellen hoge ogen gooien in België.

Steeds imposanter en krachtiger beginnen trailmodellen sinds enkele jaren de klassieke toermodellen van de troon te stoten. Ze bieden immers als bonus een opwindend vleugje avontuur.

Veelzijdigheid en doeltreffendheid maken trailmotoren bijzonder aantrekkelijk voor alle doeleinden. Het feit dat ze vrij zwaar zijn, steeds krachtiger worden en ook uitgerust met steeds meer technologie, doet daar niets vanaf. Een vermogen tot 150 pk of zelfs meer is geen uitzondering meer. Het prijskaartje gaat mee de hoogte in...

BMW R 1200 GS

Het summum van de hedendaagse trailmodellen? Dat is zonder twijfel de BMW R 1200 GS, de nieuwste telg in een prestigieuze familie die in 1980 voor het eerst op de markt kwam met de R 80 G/S.

Vóór de 80 G/S was de Yamaha 500 XT een van de meest succesvolle trailmodellen. De komst van de Dakar Rally zorgde echter voor een ommekeer: BMW introduceerde met de 80 G/S immers een boxer-tweecilindermotor van 800 cm3 met cardanaandrijving. Het begin van een legendarische reeks en de rechtstreekse opvolger, de R 1200 GS, is al jaren het best verkopende model van het merk.

Het succes van de SUV's in de autowereld zien we dus ook terug bij de motorfietsen! In tegenstelling tot bepaalde concurrenten doet de R 1200 GS het met een wat rationeler vermogen (125 pk), maar hij hoeft niet onder te doen qua temperament. BMW heeft zijn trailmodellen over een periode van meer dan 35 jaar geoptimaliseerd. Precies daardoor biedt de GS in zijn segment vandaag wellicht het beste evenwicht biedt tussen dynamiek, kracht en geschiktheid voor lange ritten. Het model onderscheidt zich van de concurrentie door zijn Telelever-voorvork, een exclusief systeem van BMW dat vermijdt dat de neus naar beneden duikt bij het remmen.

Zes rijmodi

De jongste versie van de 1200 GS grijpt trots terug naar de oorsprong van het genre door de bestseller aan te bieden in twee afwerkingen: Rallye en Exclusive.  De eerste kreeg een meer offroad gerichte look. Terug naar de roots! De GS blijft trouw aan de recente lucht- en oliegekoelde boxer-tweecilindermotor van 125 pk bij 7750 toeren met een maximumkoppel van 125 Nm bij 6500 t/min. Hij biedt zes verschillende rijmodi (van regen- tot enduromodus), tractiecontrole, startassistentie op hellingen, ABS en een elektronisch regelbare vering van de nieuwste generatie (ESA dynamic). Deze ophanging past continu en automatisch de dempingseigenschappen aan de omstandigheden aan en houdt rekening met de rijstijl en het uitgevoerde manoeuvre. Dit is mogelijk dankzij signalen van sensoren die de bewegingen van de ophanging analyseren. Verkrijgbaar vanaf € 15.700.

Het rapport

In België is het segment van de trailmodellen goed voor een derde plek en 12,8% marktaandeel. Met 532 inschrijvingen in ons land in 2015 blijft de R 1200 GS het best verkochte model (een status die in 2016 zal bevestigd worden). Voeg daar de 444 verkochte R 1200 GS Adventures aan toe, de op twee na best verkochte motor, en de dominantie wordt heel duidelijk (maar dan wel enkel op de Belgische markt). Een rechte en comfortabele zitpositie, een goede bescherming en een doeltreffende ophanging: het wondermiddel tegen onze niet bepaald in perfecte staat verkerende wegen?

Image
Wendbaarheid-maniabilité
 
Image
gebruik-stad-disposition-urbaine
 
Image
gebruik-snelweg-disposition-autoroute
 
Image
verbruik - consommation
 
Image
prijs budget
 
Wendbaarheid

8/10

   
Gebruik in de stad

7/10

   
gebruik op de snelweg

9.5/10

   
Verbruik

7/10

   
Prijs

6/10

                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
                 
Deel deze inhoud