Volgens de Touring Mobiliteitsenquête 2017 speelt afstand een belangrijke rol in de motivatie voor het gebruik van ons statusblik. De automobiel scoort goed bij afstanden van 11 tot 50 km terwijl het openbaar vervoer eerder populair is bij pendelaars die meer dan 50 km moeten overbruggen.
Woon-schoolverkeer
Wat het verplaatsingsgedrag tussen thuis en school betreft, geeft 66% van de ruim 6300 respondenten aan de kinderen regelmatig met de auto naar school te brengen. In 3 van de 4 gevallen is dat zelfs dagelijks. Opvallend: slechts 17% maakt gebruik van het openbaar vervoer.
Argumenten die volgens de ondervraagden pro auto pleiten: de wagen is sneller én veiliger. Ruim 24% meent ook dat de route onveilig is voor kinderen . Voor 20% speelt het feit dat de school op weg – of via een kleine omweg – naar het werk ligt, een belangrijke rol.
Ruim 17% beweert dat er geen alternatieven zijn (voornamelijk bij grote afstanden) terwijl 11% het oncomfortabel openbaar vervoer aanduidt als schuldige. 10% zegt ronduit dat je niet op het openbaar vervoer kunt rekenen voor het woon-schoolverkeer.
Te voet of met de fiets?
26% verklaart regelmatig naar school te fietsen doch volgens een Britse studie blijkt fietsen naar school allesbehalve gezond. Sterker nog, volgens een rapport van de University of Surrey zijn kinderen, maar vooral peuters die met de ouder(s) meegaan tot aan de schoolpoort, gevoeliger voor fijn stof dan doorgaans wordt aangenomen. Volgens onderzoek, gepubliceerd door Elsevier, zijn peuters minstens twee keer zo gevoelig voor luchtvervuiling dan volwassenen. Volgens de onderzoekers moeten de allerkleinsten fysiek afgeschermd worden van de uitlaatgassen en dat kan onder meer door de buggy af te sluiten met een hoes.
Sommige scholen nemen in dit verband zelf maatregelen door op bepaalde momenten van de dag bijvoorbeeld het laatste stuk (openbare) weg af te sluiten voor gemotoriseerde voertuigen. Op die manier wordt niet alleen de verkeerchaos vlak voor de schoolpoort vermeden, maar worden mensen en scholieren gestimuleerd om na te denken over alternatieve woon-schoolverplaatsingen.
Ambivalente situatie
De mobiliteitsenquête onthult evenzo dat de gemiddelde Belg de oplossing voor zich blijft uitschuiven. Circa 68% beweert moeite te doen om autoverplaatsingen te beperken maar tegelijkertijd is 42% van oordeel dat ‘de anderen’ dat niet doen. Het zijn volgens de rondvraag ook diezelfde ‘anderen’ die zich niks of weinig aantrekken van de files en/of het milieu. Tegelijkertijd geeft 41% grif toe zelf verantwoordelijk te zijn voor het fileprobleem en 18% erkent dat er wel degelijk alternatieven zijn, maar dat men er vooralsnog niet voor kiest.
Meest recente artikelen
Europa-Park bestaat 50 jaar maar glanst als nieuw
Europa-Park, het grootste attractiepark van Duitsland, viert zijn vijftigste verjaardag en pakt groots uit met talrijke nieuwigheden en evenementen voor jong en oud.
Calabrië is niet zomaar een bestemming, maar een ervaring
Partnerinfo - Calabrië is geen plek die je louter bezoekt, het is een ervaring die begint nog voor je er voet aan land zet. Deze zuidelijke regio van Italië intrigeert met zijn vele verhalen, legendes en eeuwenoude tradities en dat prikkelt om je koffers te pakken, toch?
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.