Over de Vlaamse premie voor elektrische auto’s is al veel inkt gevloeid. Vaak staan de nieuwe wagens in de schijnwerpers, maar ook voor een elektrische occasie krijg je steun. Aan welke voorwaarden moet je voldoen? Welke modellen komen in aanmerking? En waar moet je zeker op letten? Touring helpt je op weg.
De kogel is door de kerk: de Vlaamse premie voor ‘zero-emissievoertuigen’ kan je vanaf nu aanvragen. De looptijd werd ingekort van drie naar één jaar (tot en met 22 november 2024), maar de beloofde bedragen blijven identiek: 5.000 euro voor een nieuwe auto en 3.000 euro voor een tweedehands auto.
De premie geldt dus ook voor occasies, en daar is volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters een goede reden voor: “De meeste elektrische bedrijfswagens gaan vandaag na afloop van hun leasingcontract naar het buitenland. We willen deze wagens in eigen land houden, zodat we ook de tweedehandsmarkt sneller kunnen vergroenen.” Deze premie zal, volgens de minister, het prijsverschil tussen niet-elektrische en elektrische auto’s overbruggen en particulieren het laatste duwtje in de rug geven.
Wie krijgt de EV-premie?
Naast particulieren komen ook vzw’s en aanbieders van deelmobiliteit in aanmerking. Een eenmanszaak is een natuurlijke persoon en kan dus ook een EV-premie aanvragen. Andere bedrijven vissen achter het net, maar zij genieten al van 100 procent aftrekbare elektrische bedrijfswagens. Per persoon (en per auto) kan je maar één premie aanvragen. Je bent ook verplicht om je elektrische auto minstens drie jaar te houden en de auto moet ingeschreven zijn op een adres in het Vlaams Gewest. Ook goed om te weten: de aankoop moet gebeuren via een professionele handelaar. Elektrische tweedehandsauto’s verkocht door particulieren vallen dus uit de boot.
Welke leeftijd en prijs?
De premie is gericht op wagens voor personenvervoer (categorie M1), wagens voor goederenvervoer met een gewicht tot 3.500 kg (N1) en de hogere klasse van de microcars (L7e-C, met een topsnelheid van 90 km/u). Grosso modo gelden voor de tweedehandswagens dezelfde voorwaarden als voor de nieuwe wagens, met twee belangrijke verschillen.
Ten eerste hanteert Vlaanderen voor de tweedehandswagens een leeftijdsdrempel. Alleen voor wagens ouder dan drie jaar en jonger dan acht jaar kan je een premie krijgen. Ten tweede is er de prijs. Die mag (zowel nieuw als tweedehands) maximaal 40.000 euro bedragen. Dat is de aankoopprijs op de factuur, inclusief de werkelijk betaalde btw, opties, accessoires en kortingen, maar exclusief een eventuele overnamekorting. Voor tweedehandswagens geldt een bijkomende voorwaarde: de oorspronkelijke basiscatalogusprijs (en dus niet de aankoopprijs) is beperkt tot 60.000 euro, inclusief btw. Opties die de prijs verhoogden, tellen hier niet mee.
Om je een handje te helpen, vind je hier de volledige lijst (maar liefst 34 pagina’s lang) van modellen die in aanmerking komen voor de premie, met hun oorspronkelijke cataloguswaarde.
Top 10 populairste tweedehands EV’s
Volgens Traxio, de federatie van de autohandelaars, stijgt het aantal elektrische tweedehandsauto’s jaar na jaar. In 2022 werden er 8.906 ingeschreven, in 2023 al 12.594. De EV-premie heeft de verkoop van elektrische tweedehandsauto’s duidelijk een boost gegeven. In de eerste helft van 2024 is het aantal inschrijvingen met 87,3% gestegen tot 10.112 elektrische tweedehandsauto’s.
Welke modellen vallen in de smaak? Dit zijn de populairste elektrische tweedehandsauto’s ingeschreven op naam van particulieren in de eerste helft van 2024:
- Tesla Model 3 (544)
- Nissan Leaf (244)
- BMW i3 (213)
- Tesla Model S (188)
- Fiat 500e (180)
- Tesla Model Y (150)
- Renault Zoe (143)
- Mercedes EQA (134)
- Audi e-tron (129)
- Volkswagen ID.3 (122)
Modellen in het vet komen in aanmerking voor de tweedehands EV-premie.
Tweedehandsaanbod met premie
Ook interessant om te weten: zijn er momenteel wel genoeg elektrische tweedehandswagens beschikbaar? Gocar Data verzamelt gegevens van alle zoekertjeswebsites in ons land en analyseerde hoeveel elektrische tweedehandswagens er momenteel te koop staan. Wat blijkt? Het aanbod is op twee jaar tijd sterk gestegen, van een kleine 2.000 elektrische tweedehandswagens in februari 2022 tot 7.008 begin februari 2024. Al blijft dat erg weinig, op een totaal van 144.767 auto’s die momenteel te koop staan ...
Bij de elektrische modellen met het meeste zoekertjes zitten veel wagens die te duur zijn voor de premie, door hun oorspronkelijke catalogusprijs boven 60.000 euro. De koppositie is weggelegd voor de Porsche Taycan (409 exemplaren), gevolgd door de Tesla Model 3 (379), de Audi e-tron (371), de Volkswagen ID.3 (320) en de Tesla Model S (275). Van de top vijf voldoen alleen de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.3 aan de voorwaarden voor de premie.
Waar moet je op letten?
De algemene principes om een goede tweedehandsauto te vinden, gelden uiteraard ook voor een elektrische tweedehandsauto (bekijk de auto in het daglicht, doe een testrit enzovoort). Maar er zijn ook nog een paar specifieke aandachtspunten. Niet zozeer de kilometerstand, maar wel de staat van de batterij is cruciaal. Bij een nieuwe elektrische auto vertegenwoordigt de batterij zo’n 40 procent van de waarde, dus een occasie is al snel total loss als de batterij vervangen moet worden. Gelukkig blijkt de degradatie bij de meeste elektrische auto’s goed mee te vallen. Check tijdens de testrit hoe sterk het rijbereik daalt, want dat kan een indicatie zijn. Wil je nog meer tips om de ideale elektrische tweedehandsauto te vinden? Lees dan zeker ook dit artikel.
Ga je straks met een elektrische wagen op stap? Weet dan dat Touring ook bijstand verleent aan elektrische voertuigen. Zelfs als je onverhoopt met een lege batterij komt te staan, laden we die ter plaatse op zodat je naar de dichtstbijzijnde laadpaal kan rijden. Zo ga je ook elektrisch gerust op weg.