Image
Tesla Model 3 premie

Hoe haal je een premie binnen bij de aankoop van een tweedehands of nieuwe elektrische wagen?

Over de Vlaamse premie voor elektrische auto’s is al veel inkt gevloeid. Vaak staan de nieuwe wagens in de schijnwerpers, maar ook voor een elektrische occasie krijg je steun. Aan welke voorwaarden moet je voldoen? Welke modellen komen in aanmerking? En waar moet je zeker op letten? Touring helpt je op weg.

De kogel is door de kerk: de Vlaamse premie voor ‘zero-emissievoertuigen’ kan je vanaf nu aanvragen. De looptijd werd ingekort van drie naar één jaar (tot en met 31 december 2024), maar de beloofde bedragen blijven identiek: 5.000 euro voor een nieuwe auto en 3.000 euro voor een tweedehands.

VW ID.3 elektrische auto met premie

De premie geldt dus ook voor occasies, en daar is volgens Vlaams minister van Mobiliteit Lydia Peeters een goede reden voor: “De meeste elektrische bedrijfswagens gaan vandaag na afloop van hun leasingcontract naar het buitenland. We willen deze wagens in eigen land houden, zodat we ook de tweedehandsmarkt sneller kunnen vergroenen.” Deze premie zal, volgens de minister, het prijsverschil tussen niet-elektrische en elektrische auto’s overbruggen en particulieren het laatste duwtje in de rug geven.

Wie krijgt de premie?

Naast particulieren komen ook vzw’s en aanbieders van deelmobiliteit in aanmerking. Bedrijven vissen dus achter het net, maar zij genieten al van 100 procent aftrekbare elektrische bedrijfswagens. Per persoon (en per auto) kan je maar één premie aanvragen. Je bent ook verplicht om je elektrische wagen minstens drie jaar te houden en de wagen moet ingeschreven zijn op een adres in het Vlaams Gewest. Ook goed om te weten: de aankoop moet gebeuren via een professionele handelaar. Elektrische tweedehandswagens verkocht door particulieren vallen dus uit de boot.

Welke leeftijd en prijs?

De premie is gericht op wagens voor personenvervoer (categorie M1), wagens voor goederenvervoer met een gewicht tot 3.500 kg (N1) en de hogere klasse van de microcars (L7e-C, met een topsnelheid van 90 km/u). Grosso modo gelden voor de tweedehandswagens dezelfde voorwaarden als voor de nieuwe wagens, met twee belangrijke verschillen.

Ten eerste hanteert Vlaanderen voor de tweedehandswagens een leeftijdsdrempel. Alleen voor wagens ouder dan drie jaar en jonger dan acht jaar kan je een premie krijgen. Ten tweede is er de prijs. Die mag (zowel nieuw als tweedehands) maximaal 40.000 euro bedragen. Dat is de aankoopprijs op de factuur, inclusief de werkelijk betaalde btw, opties, accessoires en kortingen, maar exclusief een eventuele overnamekorting. Voor tweedehandswagens geldt een bijkomende voorwaarde: de oorspronkelijke basiscatalogusprijs (en dus niet de aankoopprijs) is beperkt tot 60.000 euro, inclusief btw. Opties die de prijs verhoogden, tellen hier niet mee.

Om je een handje te helpen, vind je hier de volledige lijst (maar liefst 34 pagina’s lang) van modellen die in aanmerking komen voor de premie, met hun oorspronkelijke cataloguswaarde.

Top 10 populairste modellen

Volgens Traxio, de federatie van de autohandelaars, stijgt het aantal elektrische tweedehandswagens jaar na jaar. In 2022 werden er 8.906 ingeschreven, in 2023 al 12.594. Welke modellen vallen in de smaak? Dit zijn de populairste elektrische tweedehandswagens ingeschreven op naam van particulieren in 2023:

  1. Tesla Model 3 (700)
  2. Tesla Model S (279)
  3. Fiat 500e (233)
  4. Nissan Leaf (230)
  5. BMW i3 (182)
  6. Porsche Taycan (167)
  7. Tesla Model Y (156)
  8. Renault Zoe (156)
  9. Audi e-tron (145)
  10. Mercedes EQA (118)

Modellen in het vet komen in aanmerking voor de tweedehands EV-premie.

Tweedehandsaanbod met premie

Ook interessant om te weten: zijn er momenteel wel genoeg elektrische tweedehandswagens beschikbaar? Gocar Data verzamelt gegevens van alle zoekertjeswebsites in ons land en analyseerde hoeveel elektrische tweedehandswagens er momenteel te koop staan. Wat blijkt? Het aanbod is op twee jaar tijd sterk gestegen, van een kleine 2.000 elektrische tweedehandswagens in februari 2022 tot 7.008 begin februari 2024. Al blijft dat erg weinig, op een totaal van 144.767 auto’s die momenteel te koop staan ...

Tesla Model 3 met premie

Bij de elektrische modellen met het meeste zoekertjes zitten veel wagens die te duur zijn voor de premie, door hun oorspronkelijke catalogusprijs boven 60.000 euro. De koppositie is weggelegd voor de Porsche Taycan (409 exemplaren), gevolgd door de Tesla Model 3 (379), de Audi e-tron (371), de Volkswagen ID.3 (320) en de Tesla Model S (275). Van de top vijf voldoen alleen de Tesla Model 3 en de Volkswagen ID.3 aan de voorwaarden voor de premie.

Waar moet je op letten?

De algemene principes om een goede tweedehandswagen te vinden, gelden uiteraard ook voor een elektrische tweedehandswagen (bekijk de auto in het daglicht, doe een testrit enzovoort). Maar er zijn ook nog een paar specifieke aandachtspunten. Niet zozeer de kilometerstand, maar wel de staat van de batterij is cruciaal. Bij een nieuwe elektrische auto vertegenwoordigt de batterij zo’n 40 procent van de waarde, dus een occasie is al snel total loss als de batterij vervangen moet worden. Gelukkig blijkt de degradatie bij de meeste elektrische auto’s goed mee te vallen. Check tijdens de testrit hoe sterk het rijbereik daalt, want dat kan een indicatie zijn. Wil je nog meer tips om de ideale elektrische tweedehandswagen te vinden? Lees dan zeker ook dit artikel.

Ga je straks met een elektrische wagen op stap? Weet dan dat Touring ook bijstand verleent aan elektrische voertuigen. Zelfs als je onverhoopt met een lege batterij komt te staan, laden we die ter plaatse op zodat je naar de dichtstbijzijnde laadpaal kan rijden. Zo ga je ook elektrisch gerust op weg.

Tesla Model 3 aan laadpaal

Verkeersregels voor fietsers

Net als andere weggebruikers dienen fietsers zich te houden aan de geldende verkeersregels. Het verkeersreglement bevat specifieke voorschriften voor fietsers. Ontdek hier welke handelingen wel of niet zijn toegestaan met je fiets op de openbare weg.