De Audi e-tron Sportback is de coupéversie van de e-tron die vorig jaar op de markt kwam. Het luxueuze vlaggenschip, gemaakt in Vorst, zet uitzonderlijke prestaties neer.
Meer dan een jaar geleden deed de Audi e-tron quattro zijn intrede. Deze zomer kwam er een nieuwe variant bij, in de vorm van een “SUV coupé” met een ronduit spectaculair design. We konden achter het stuur kruipen van de “55”, het krachtigste model van alle elektrische auto’s van Audi.

Audi e-tron Sportback: de essentie
De “e-tron” familie wordt in België geproduceerd en krijgt er nu een coupéversie bij. Deze grote SUV van zowat 2.500 kg ziet er indrukwekkend uit, zowel door zijn afmetingen (5 meter) als door zijn elegante voorkomen. Aan boord vallen meteen de uitzonderlijke afwerkingsgraad en de kwaliteit van de gebruikte materialen op. Een bewijs van het vakmanschap van het merk met de vier ringen. Onderweg zijn het vooral het royale comfort en de uitzonderlijke geluiddemping die in het oog springen.
Dit alles zou perfect zijn, ware het niet dat deze grote SUV toch wel erg veel verbruikt, met name op de snelweg. Dat betekent dat zelfs de heel grote batterij slechts een rijbereik (op snelwegen) van iets meer dan 300 km laat optekenen. Regelmatig en snel kunnen opladen is dus de boodschap. En dat is in ons landje niet altijd even eenvoudig …

Het segment
Zoals we in onze test van de Mazda MX-30 al schreven, zijn SUV’s erg gegeerd in de sector van de elektromobiliteit. Ze zijn in de mode en worden voor een hogere prijs verkocht dan gelijkaardige berlines. Dat is nog meer het geval bij de grote SUV’s, een categorie waartoe ook deze Audi e-tron Sportback behoort. De concurrentie in het luxesegment is niet zo groot: het onvermijdelijke Model X van Tesla, de fraai gelijnde Jaguar I-Pace en de Mercedes EQC.
Wat er verandert
Eerst een woordje over de productie van het voertuig. Net als de “normale” e-tron wordt ook deze Sportback in Brussel (Vorst) gemaakt, en dit voor alle landen in de wereld. Daar mogen de Brusselse medewerkers van Audi best trots op zijn! Het verschil tussen beide modellen zit hem uiteraard in de vormgeving, vooral aan de achterkant. De Cw (luchtweerstandscoëfficiënt) van de e-tron Sportback bedraagt 0,25 tegenover 0,28 voor de gewone e-tron. Deze waarden gelden als je kiest voor de (niet zo handige) virtuele zijspiegels. Maar daarover later meer.
Design
Het is uiteraard een kwestie van smaak, maar ons lijkt de meer aerodynamische Sportback een tikkeltje geraffineerder over te komen dan de klassieke e-tron. Een coupéversie van een grote SUV op de markt brengen is in autoland een bekende praktijk om marktaandeel te veroveren. Alle constructeurs (met de Duitse premiumbouwers op kop) bezondigen zich hieraan. Zo is er in het Audi-gamma van de kleine SUV’s (zoals de Q3) ook telkens een coupéversie te vinden. Geen reden dus om dat in het hogere segment niet te doen ...
Binnenin
Als iemand zich afvraagt wat bedoeld wordt met een “perfecte afwerking”, dan moet die maar eens een kijkje nemen in deze Audi. De gebruikte materialen zijn kwaliteitsvol en de bouwkwaliteit uitzonderlijk. Het interieur is ruim, zowel voor als achter. Het omgekeerde zou verbazen met een lengte van bijna 5 meter! De kofferinhoud bedraagt 555 liter. Dat is 45 liter minder dan bij de gewone e-tron, maar nog altijd ruim voldoende voor een (lang) weekend met het hele gezin. Door de achterbank neer te klappen, ontstaat een bagagevolume van 1.655 liter.


Uitrusting
De standaarduitrusting is al vrij compleet, wat gezien de prijs enigszins normaal is. Maar om te kunnen genieten van de virtuele buitenspiegels (1.800 euro) moet je de optielijst raadplegen. Over die spiegels zijn de meningen verdeeld. De oled-schermen zijn echt subliem en geven een heel duidelijk beeld weer. Maar hoe makkelijk we ook gewend raakten aan de (iets verder geplaatste) rechterspiegel, des te meer moeite hadden we met de linkerspiegel. Het vergt de nodige tijd om de reflex te kweken om meer naar beneden te kijken in plaats van naar buiten. Al bij al vinden we dit virtuele systeem minder handig dan een set klassieke buitenspiegels.
Verder is het onbegonnen werk om alle opties te overlopen die voor dit futuristische voertuig beschikbaar zijn. Net als bij alle andere Duitse premiummerken kan je je auto “à la carte” configureren. Hou dan wel het prijskaartje in de gaten …

Onder de motorkap
Bij de lancering biedt Audi twee versies van zijn e-tron Sportback aan: de “50” en de hier geteste “55”. De eerste krijgt een accupakket van 71 kWh mee en een motorvermogen tot 313 pk (230 kW). De tweede is uitgerust met een batterij van 95 kWh en een motor van maximaal 408 pk (300 kW). In het laatste geval ontwikkelen de twee asynchrone motoren (één op elke as) een vermogen van 260 pk (265 kW) en een koppel van 561 Nm. In de “boost”-modus (bij snel optrekken) wordt gedurende 8 seconden een maximaal vermogen van 408 pk gegenereerd.
Energie recupereren kan op verschillende manieren: manueel via de flippers aan het stuur, door hard te remmen (meer dan 0,3 g), maar ook op basis van gegevens die door het navigatiesysteem aangeleverd worden (verkeerslichten, rotondes, files enzovoort). Audi geeft aan dat er wel tot 30% energie gerecupereerd wordt, maar dat konden we tijdens onze test onmogelijk nagaan.

Onderweg
Het interieur ademt de sfeer uit van de recente topmodellen (A8 en Q8). Het comfort is royaal te noemen, met een speciale vermelding voor de geluiddemping. Ook de ophanging staat op een hoog niveau. Het is verbluffend te merken hoe een auto van 2,5 ton zo goed op de weg kleeft in snel genomen bochten. Wanneer je rustig in comfortmodus rijdt, heb je het gevoel op een vliegend tapijt te zitten. Als je dan later weer in een gewone brandstofauto stapt, is het net alsof je terug naar de oertijd gekatapulteerd wordt! Alle gekheid op een stokje: reizen met dergelijke wagens voegt een totaal nieuwe dimensie toe inzake comfort en welbehagen.
Gezien het gewicht en de omvang van de auto is het inderdaad beter dat die gestroomlijnd is. Ook de plaatsing van het accupakket helemaal onderaan draagt bij tot een superieure wegligging.

Laden en verbruik
Onnodig te zeggen dat een dergelijke auto moet beschikken over een performant oplaadsysteem. Stop je de stekker thuis in een gewoon stopcontact, dan moet je toch rekenen op een dertigtal uur om de batterij volledig op te laden. Gelukkig is er het Ionity-netwerk van snelladers (150 kW) dat ontwikkeld werd samen met VW, BMW, Mercedes en Ford. Daarmee is de auto tot 80% opgeladen in 30 minuten ... In theorie althans, want van dat soort snelladers zijn er in België nog niet zo gek veel. Andere laadpalen van 11 of 22 kW maken het mogelijk om de batterij volledig op te laden in 4 tot 8 uur.
Terwijl de meeste EV’s beide laadmogelijkheden combineren via één enkele laadpoort, heeft Audi ervoor gekozen om aan beide kanten van de wagen twee verschillende laadpoorten te voorzien. Links de laadpoort voor snelladen (DC), rechts de poort voor een AC-connector.

Tijdens onze testweek hebben we ervoor gekozen om te laden bij Lidl-winkels die beschikken over snelladers van 50 kW (er zijn er zo’n 100 in België!). Daarmee konden we op een dik uur weer helemaal “voltanken”. Op bepaalde dagen moesten we wel in de rij gaan staan om te kunnen laden. Het bewijs dat dit sympathieke initiatief aanslaat. Temeer omdat de energie afkomstig is van de zonnepanelen op het dak van de winkels!
Wat het rijbereik betreft, kondigt Audi 446 km aan. Voor alle duidelijkheid: dit resultaat bereik je enkel als je op een vlak parcours rijdt, zonder tegenwind en in de stad met een gemiddelde snelheid van 30 km/uur. Het is dus haast onmogelijk om dit cijfer te evenaren. Wij noteerden een rijbereik van 250 km (op de snelweg en tegen de wettelijk toegelaten snelheden) en van 350 km in een (voor)stedelijke omgeving en met een gematigde snelheid. De e-tron is een van die elektrische auto’s die erg energieverslindend zijn. Zijn gewicht en zijn afmetingen zijn daar allicht niet vreemd aan!
Budget
Tot daar is alles haast perfect, maar dan moeten we het toch even hebben over de prijs. De “55” kost € 88.000, een bedrag waaraan je toch nog een paar opties zal moeten toevoegen. Zo had ons testmodel een prijskaartje van zomaar eventjes € 120.000! Gelukkig zijn de belastingen en heffingen onbestaande in Vlaanderen en vrij gering in Wallonië en Brussel (€ 61,5 BIV en € 83,56 jaarlijkse wegenbelasting).
Besluit
Het lijdt geen twijfel dat de e-tron Sportback een prachtige wagen is. Rekening houdend met zijn gewicht en zijn afmetingen zet hij geweldige prestaties neer. Ook het royale comfort, de ophanging en de geluiddemping zijn van topklasse. Het enige minpunt is zijn relatief beperkte rijbereik. Zeker als je beseft dat deze kolos echt helemaal tot zijn recht komt bij lange reizen.

Technische fiche
Audi e-tron Sportback 55 quattro
- Motor: twee asynchrone elektromotoren; 300 kW - 664 Nm
- Batterijen: Li-Ion 95 kW
- Overbrenging: op de vier wielen
- L/b/h (mm): 4.901/1.935/1.616
- Leeggewicht (kg): 2.480
- Koffervolume (l): 555
- Topsnelheid (km/u): 200 (begrensd)
- 0 tot 100 km/u (sec.): 5,7
- CO2 (g/km): 0
- Prijs (€): 88.210
Troeven
- Algemeen comfortniveau
- Voorkomen/afwerking
- Sportieve prestaties
- Verbluffende wegligging voor een zware SUV
Minpunten
- Gewicht (700 kg batterijen!)
- Rijbereik bij dynamische rijstijl
- Niet zo praktische camera’s/schermen/digitale zijspiegels
- Prijs en opties
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.