Image
Mazda Mx-30
De MX-30 is de eerste 100% elektrische auto van Mazda. Zoals gewoonlijk is ook deze Japanner een beetje eigenzinnig, door zijn beperkte batterijcapaciteit.


Mazda heeft lak aan trends en vaart gewoon zijn eigen koers. De eerste 100% elektrische wagen van het Japanse merk is daar eens te meer het bewijs van, met name door te opteren voor een beperkte batterijcapaciteit. Deze keuze gaat in tegen de huidige tijdsgeest, maar is een weloverwogen beslissing die eigenlijk wel steek houdt.

MX-30
Het lijnenspel verschilt nogal wat van de cross-over CX-30 waarvan de auto is afgeleid.


MX-30: de essentie

De MX-30 is gebaseerd op de cross-over CX-30 en is Mazda’s eerste 100% elektrische auto. Omdat het merk nooit iets doet zoals alle andere constructeurs, heeft Mazda op een aantal domeinen innoverend werk geleverd. Zo zijn er de zogenaamde “suicide"-deuren die omgekeerd opengaan en (vooral) een batterijpack dat qua capaciteit eerder beperkt is. Dat maakt het mogelijk om het gewicht en dus ook het verbruik te temperen en de prijs (voor een elektrische wagen) binnen de perken te houden.


Het originele design gaat een beetje ten koste van het comfort van de achterste passagiers en van de kofferruimte. Wat het reële rijbereik betreft, moet je uitgaan van zo’n 200 km op een gevarieerd parcours. Dat kan voor sommigen wat weinig klinken, maar het gemiddeld aantal kilometers dat automobilisten per dag afleggen, ligt ver onder dat niveau. Mocht je geïnteresseerd zijn in deze wagen, dan is het aangewezen om eerst je rijprofiel te analyseren vooraleer een bestelbon te ondertekenen.


Het segment

Het segment van de MX-30 is dat van de 100% elektrische SUV’s. Op het eerste gezicht lijkt het wat vreemd om een hoge en zware wagen te koppelen aan een energiebron die eerder bedoeld is voor een gestroomlijnde en lichte auto. Maar elektrische auto’s aan de man brengen blijft een moeilijke zaak, hoofdzakelijk door het hoge prijskaartje. Kiezen voor het erg populaire SUV-segment blijkt dan een goede oplossing te zijn om bij heel wat mensen in de smaak te vallen. Dat is meteen de reden waarom ook de concurrentie diezelfde kaart trekt. We denken dan aan de Hyundai Kona EV of aan de Peugeot e-2008. En ook Opel, VW, Seat, Skoda en tal van anderen zullen de komende weken en maanden nog wel volgen. Met andere woorden: de compacte, elektrische SUV zal de volgende jaren ongetwijfeld het straatbeeld kleuren!

MX-30


Wat er verandert

De constructeur uit Hiroshima heeft de bijzondere eigenschap dat hij altijd meer aandacht schenkt aan zijn ingenieurs dan aan zijn marketingafdeling. Daarom volgen de voertuigen van Mazda haast nooit de heersende “technische trends” in de automobielwereld. Daarbij denken we onder meer aan het fenomeen van het downsizen, een tendens die erin bestaat steeds kleinere motoren (wel voorzien van een turbo) te gebruiken om de uitstoot te verminderen. Wanneer iedereen die weg is ingeslagen, komt Mazda op de proppen met een hertekende klassieke krachtbron zonder turbo en met de nodige cilinderinhoud om exact dezelfde resultaten te halen. Vandaag draait het allemaal om elektromobiliteit en rijbereik. Maar de MX-30 doet duidelijk niet mee aan de wedloop naar meer autonomie. De reden daarvoor leggen we hieronder uitgebreid uit …


MX-30, het design

Laten we het eerst hebben over de fysieke verschijning van de MX-30 die gebaseerd is op zijn neefje, de CX-30. De vormgeving wijkt wat af van wat we tegenwoordig in het straatbeeld zien. Niet zozeer omwille van het concept van de cross-over/coupé dat nu erg in trek is, maar wel vanwege het design zelf. Dat is origineel en trekt de nodige aandacht, al is het nu ook weer niet direct een geweldige eyecatcher. Op termijn echter, en zeker als je het model in realiteit kan zien, raak je er stilaan door verleid.

Wat meteen opvalt, zijn de portieren achteraan die omgekeerd opengaan, net als bij de geweldige coupé RX-8 uit het begin van de jaren 2000. De deuren ogen dan misschien wel origineel, maar praktischer dan gewone deuren zijn ze niet. Daar zijn twee goede redenen voor: de toegang tot de achterste plaatsen is moeilijker en je moet eerst het voorportier ontgrendelen om daarna het achterportier te kunnen openen.

MX-30
Net als bij de coupé RX-8 van weleer gaan de “suicide”-deuren omgekeerd open.


Binnenin

Buiten het feit dat de achterste zitplaatsen minder goed toegankelijk zijn, is het in het interieur van de MX-30 aangenaam toeven. Niet dat de wow-factor zo groot is, maar het dient gezegd dat de binnenkant netjes is afgewerkt. Het ziet er allemaal erg technologisch uit en ook het gebruik van duurzame materialen zoals gerecycleerde PET-flessen (voor de binnenkant van de deuren) en kurk (voor de middenconsole) is best origineel!


De rijhouding is perfect en het verzorgde instrumentenbord integreert heel fraai de digitale tellers en de ventilatiemonden. Het interieur is ruim genoeg voor vier volwassenen, aangezien de centrale zitplaats achterin eerder een noodzitje is. De achterste passagiers mogen ook geen last hebben van claustrofobie, want de kleine raampjes achteraan kunnen enigszins beklemmend overkomen. De koffer heeft een laadvolume van 366 liter, wat middelmatig is voor een compacte SUV, maar “normaal” voor een elektrische auto waar de batterijen redelijk wat plaats innemen.


Uitrusting

De MX-30 is vanaf het instapmodel al vrij goed uitgerust, met onder meer een geconnecteerd infotainmentsysteem en tal van rijhulpsystemen. Later komen we nog terug op de prijs, maar weet dat de Mazda MX-30 (bij vergelijkbare uitrusting) goedkoper is dan een aantal van zijn rechtstreekse concurrenten, zoals de Peugeot e-2008. Het prijsverschil zit hem uiteraard (en vooral) bij het zwakkere batterijpakket. Een woordje uitleg ...

Het uitgebreide infotainmentsysteem (CarPlay en Android) maakt deel uit van de standaarduitrusting.


Onder de motorkap van de MX-30

Het prijsverschil is onder meer te verklaren door het beperkte rijbereik van de MX-30 (voor sommigen een blunder van formaat vanwege Mazda). Het officiële WLTP-rijbereik bedraagt 200 km, tegenover meer dan 350 km voor de Peugeot. De batterijcapaciteit van de Mazda bedraagt immers slechts 35,5 kW, daar waar bijvoorbeeld de Kona EV een accupakket tot 64 kW aanbiedt. Dat kan potentiële kopers misschien afschrikken, hoewel allerlei studies aantonen dat 200 km zowat viermaal de afstand is die de gemiddelde Belgische automobilist elke dag aflegt.


Waarom slechts 200 km autonomie? Mazda verklaart deze keuze omdat het coherent wil zijn met de ecologische roeping van de elektrische auto. Een groter rijbereik betekent meteen ook meer batterijen en dus meer gewicht. Een zwaardere auto verbruikt meer energie en dus dient een deel van de energie alleen maar voor … het transporteren van batterijen. Dat heeft volgens Mazda geen enkele zin. Bijkomend argument is dat er per geproduceerde auto minder zeldzame grondstoffen nodig zijn, en dat heeft dan weer een gunstig effect op de koolstofvoetafdruk. Dat zijn enkele van de (logische) argumenten die Mazda naar voren schuift.

MX-30


Onderweg met de MX-30

Met een vermogen van 140 pk en een koppel van 271 Nm voldoet de MX-30 ruimschoots aan de eisen op het vlak van prestaties. Bovendien biedt de directe en communicatieve besturing een heerlijk stuurgevoel, net als bij alle andere Mazda’s trouwens. In tegenstelling tot andere EV’s, die de inzittenden bij het optrekken op een echte kermisattractie vergasten, heeft Mazda ervoor gekozen om alles redelijk gematigd te houden (tevens gunstig voor het rijbereik!). Van 0 tot 100 km/uur heb je iets minder dan 10 seconden nodig. Ter vergelijking: de concurrentie klaart die klus in zowat 6 à 7 seconden. Mazda heeft in dat opzicht ook de topsnelheid beperkt tot 140 km/uur. Iedereen mag daarover denken wat hij wil natuurlijk …

MX-30
De ophanging is vrij strak, maar de wegligging wel onberispelijk.


Verbruik

Mazda kondigt een WLTP-verbruik aan van 19 kWh/100 km. Uit onze rijtest blijkt dat het vrij makkelijk is om dit cijfer naar beneden te halen (ca. 16 kWh/100 km). Op een gevarieerd parcours met redelijk wat snelwegkilometers noteerden we inderdaad een rijbereik van 200 km. Dat zal iets minder zijn als je uitsluitend op de snelweg rijdt, maar in en rond de stad moet een rijbereik van 240 à 250 km haalbaar zijn.


Is een groter rijbereik wel echt nodig? De “kleine” batterij vermindert immers ook de oplaadtijd. Mazda claimt dat snelladen tot 80% slechts een half uurtje duurt. Wie thuis volledig wil opladen aan een wallbox doet daar drie tot vier uur over. Reken op twaalf uur bij laden via een klassiek stopcontact.


Budget

33.490 euro voor een elektrische auto is echt een concurrentiële prijs! Dat is uiteraard te danken aan het beperkte batterijpakket. Als je rekening houdt met de rijkelijke uitrusting (rijhulpmiddelen, klimaatregeling, infotainmentsysteem enzovoort), dan is dit echt een koopje. Bovendien zijn de belastingen en heffingen op alle elektrische auto’s onbestaande in Vlaanderen en heel gematigd in Wallonië en Brussel (€ 61,5 BIV en € 83,56 jaarlijkse verkeersbelasting).


Conclusie

Rekening houdend met de interieurruimte, het uitrustingsniveau en de kwaliteit van de Mazda-producten is hier absoluut een zaakje te doen. Alleen het rijbereik van 200 km kan roet in het eten gooien bij mensen die nog altijd aan “range anxiety” lijden. En dit hoewel uit studies blijkt dat 200 km viermaal zo veel is als wat de gemiddelde Belgische automobilist dagelijks rijdt.

MX-30


Technische fiche

Mazda MX-30 e-Skyactiv

  • Motor: elektromotor; 144 pk - 271 Nm
  • Overbrenging: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: automaat met 1 verhouding
  • L/b/h (mm): 4.395/1.795/1.555
  • Leeggewicht (kg): 1.645
  • Koffervolume (l): 366 – 1.171
  • Batterijen (kWh): 35,5
  • 0 tot 100 km/uur (sec.): 9,7
  • Topsnelheid (km/uur): 140
  • Gem. verbruik (kWh/100 km): 19
  • Rijbereik (km): 200
  • Prijs (€): 34.490


Troeven

  • Origineel design
  • Keuze materialen voor het interieur
  • Verhouding prijs/uitrusting
  • Coherent concept


Minpunten

  • Onhandige achterportieren
  • Ruimte achterin
  • Psychologische vrees inzake autonomie
  • Plaatsing van de usb-poorten