Image
Toegegeven, de DFSK Glory is nog niet de Huawei van de familie-SUV's. Maar je kan hem ook niet langer negeren. Probeer hem eens, en je zal misschien versteld staan.


Het gebeurt niet elke dag dat we een merk kunnen voorstellen dat je nog niet kende. Midden in de pandemie heeft het merk DFSK heel discreet zijn intrede gemaakt, met een behoorlijk overtuigende familie-SUV die vastbesloten is om je brandstofrekening omlaag te brengen.


DFSK
Een ultraconventionele look die niemand zal shockeren.


De essentie

DFSK is een van de Chinese merken die OneAutomotive, een Antwerps familiebedrijf dat al 45 jaar gespecialiseerd is in autodistributie, sinds november vorig jaar in België importeert. De Glory, het eerste model dat we mogen ontdekken, is een familie-SUV met 7 plaatsen. Zijn uiterlijk is discreet, zijn prestaties en weggedrag gemiddeld, maar op het vlak van comfort zit het echt wel snor. De uitrusting is royaal vanaf de basisversie, die aangeboden wordt tegen een zeer interessante prijs. Het enige echte minpuntje is een tamelijk gulzige motor, maat daar heeft de importeur een oplossing voor: je kan de auto ook uitrusten met een LPG- of CNG-installatie, wat de brandstoffactuur - en de uitstoot - aanzienlijk naar beneden haalt.


Het segment

Onversaagd maakt de DFSK Glory zijn opwachting in wellicht het meest felbevochten segment van het moment, waarin hij het moet opnemen tegen kleppers als de Peugeot 5008, de Toyota Rav4, de VW Tiguan Allspace, de Skoda Kodiaq, de Hyundai Santa Fe en de Kia Sorento. Het Chinese model kan dus maar beter over goede argumenten beschikken, geconfronteerd met al die namen die bij veel mensen op de verlanglijst staan. En eerlijk gezegd, die argumenten zijn er wel degelijk. Om te beginnen is er natuurlijk de prijs, waar we later op terugkomen. En verder beschikt de wagen over 7 zitplaatsen, iets wat gewoonlijk voorbehouden is aan loggere voertuigen. Zijn grootste handicap ten opzichte van de concurrentie is het nog embryonale dealernetwerk (momenteel 12 in België), en het gebrek aan naambekendheid.


Wat er verandert

Wat er vooral verandert met de DFSK Glory, is onze perceptie van “de Chinese auto”. We herinneren ons allemaal dat een bekende “autosupermarkt” een paar jaar geleden geprobeerd heeft om een ander Chinees merk op de markt te brengen, alvorens in allerijl bakzeil te halen toen bleek dat de auto's in crashtests totaal door de mand vielen. Als gevolg daarvan beschouwen we Chinese auto’s doorgaans als rommel, die niet eens in de buurt komen van die goeie ouwe Lada’s van vroeger.

Geloof ons, de SUV die we mochten testen hoort zeker niet thuis in die categorie. Hij geeft echt een gevoel van degelijkheid en beschikt over de gebruikelijke rijhulpmiddelen. Iedereen leert van zijn fouten, en de Chinezen leren snel. Heel snel. Dat mochten we trouwens onlangs al vaststellen, met de bijzonder aantrekkelijke modellen van MG die bij ons hun comeback maakten.


Design

Dit is een domein waarop de Chinezen nog heel wat te leren hebben. We gaan niet zeggen dat ze auto’s moeten leren ontwerpen, want per slot van rekening zullen smaken altijd verschillen en kunnen we ons voorstellen dat hun ontwerp voldoet aan de plaatselijke verwachtingen. Maar ze moeten duidelijk nog leren wat de Europese smaak is. De Glory is niet lelijk, verre van zelfs. En de verhoudingen zijn best wel harmonieus. Het is gewoon dat het geheel een beetje karakter mist, dat het ontwerp een beetje generiek is. En vanuit bepaalde hoeken voelt het echtals een déjà vu. We staan dus dicht bij een ander cliché, dat van de Chinese kopie.

Het interieur is best wel kleurrijk.

Interieur

Dit cliché wordt nog meer uitvergroot in het interieur, waar de scherpzinnige waarnemer elementen zal aantreffen die hij al eerder gezien heeft. Een zonnedakbediening van VW, aircoknopjes van Mercedes, hier en daar een beetje Mazda, ... Maar opgelet, het gaat hier niet om een schaamteloze kopie. Om zich in China te mogen vestigen, moet een Europese of andere fabrikant samenwerken met een plaatselijke fabrikant. Dit leidt onvermijdelijk tot rationalisering, en dus ook tot het delen van auto-onderdelen. Dat is alles

Maar laten we zeker de sterke punten van deze auto niet vergeten. Te beginnen met de onberispelijke afwerking en de sobere elegantie. Er is voldoende plaats voor 5 personen en een koffer met een inhoud van ongeveer 500 liter. Tenzij je natuurlijk ook zetel 6 en 7 gebruikt, die zeker niet puur symbolisch zijn. Kortom, terwijl de buitenkant eerder gewoontjes is, is het interieur weelderig, aangenaam en zelfs stijlvol. En dat is, meer dan wat dan ook, positief voor het Chinese imago. Goed gedaan!

DFSK
De kwaliteit van de afwerking is gezien de prijs heel netjes.


Uitrusting

Op het vlak van uitrusting gaat het om een positief cliché. Want de Chinezen hebben de reputatie om veel te bieden voor weinig geld. Van het multimediasysteem met 10-inch aanraakscherm tot de 360-gradencamera's, van het zeer degelijke kunstlederen interieur tot de elektrische stoelen, van de automatische airco tot de cruise control, om nog maar te zwijgen van de 7 zitplaatsen en de automatische transmissie ... de Glory is standaard bijzonder goed uitgerust. Er wordt ook een tweede uitrustingsniveau aangeboden, dat een paar kleine details en een panoramisch zonnedak toevoegt. Maar er zijn dus geen opties, behalve de sterk aanbevolen LPG- of CNG-optie die voor een meerprijs zorgt van pakweg 3.500 euro.

DFSK


Onder de motorkap

De DFSK Glory wordt aangedreven door een 1.5-liter viercilinder turbobenzinemotor, goed voor 145 pk en 210 Nm. Al die kracht wordt naar de voorwielen gebracht via een CVT-automaat. Niet echt onze favoriete versnellingsbak, maar we hebben er al veel slechtere in handen gehad dan deze. Zoals we al zeiden, kunnen we de LPG- of CNG-versie warm aanbevelen, en wel om twee redenen. De eerste is de CO2-uitstoot. De benzineversie van de DFSK Glory is gehomologeerd op 222 g/km. Maar met een gasinstallatie zakt het officiële cijfer naar 198 g/km, wat op fiscaal vlak een wereld van verschil maakt … De andere reden is het brandstofverbruik, waarover hieronder meer.

DFSK
Er is best wat plaats in de SUV met compacte afmetingen.


Onderweg

Laat ons maar meteen met de deur in huis vallen: wat de prestaties betreft, koester je best geen al te hoge verwachtingen. Want enerzijds is de motor niet echt ontworpen om plankgas te geven en de toerenteller de hoogte in te jagen. En anderzijds weten we dat CVT's niet bepaald de beste zijn om vermogen over te brengen, aangezien ze vooral gericht zijn op het rijcomfort. En inderdaad, de Glory is een degelijke auto die naar Europese normen best wel comfortabel is, als je ermee rijdt als een goede huisvader. De demping is goed afgesteld en de geluidsisolatie is in orde ... Dit is een aangename auto om met het hele gezin van te genieten. En tot slot willen we nog even onderlijnen dat de wegligging efficiënt en betrouwbaar is.


Verbruik

De importeur heeft het over een gemiddeld brandstofverbruik van 8,1 l/100 km. In werkelijkheid is het echter meer dan 9 liter, zelfs als je rustig rijdt op een niet eens veeleisende route. De DFSK is met andere woorden tamelijk dorstig. Zoals we hierboven al zeiden, loont het de moeite om te investeren in een LPG- of CNG-installatie, zodat je kan tanken voor een paar cent per liter in plaats van voor 1,7 euro. Het kan trouwens ook leuk zijn als je met vakantie gaat, want op gas heeft de DFSK een rijbereik van meer dan 1.000 kilometer.


Budget

Hier gaan we ... Hoeveel denk je te moeten betalen voor alles wat je zonet gelezen hebt? Hou je vast: de basisprijs van de (bijna volledig uitgeruste) DFSK Glory benzine bedraagt 23.990 euro. Voor de CNG-versie moet je rekenen op 27.680 euro. Een prijs waar bovendien 5 jaar volledige fabrieksgarantie in zit, zonder kilometerbeperking, en 5 jaar pechverhelping. Geef toe dat dit behoorlijk indrukwekkend is, en dat je bijna op zoek zou willen gaan naar een dealer. Enkel de taksen vormen een obstakel. Althans in Vlaanderen, waar de CO2-uitstoot zwaar doorweegt in de berekening. Hierdoor komt de BIV op liefst 4.000 euro voor de benzine-, en 2.000 euro voor de LPG-versie. In Wallonië, waar enkel rekening gehouden wordt met het vermogen, is dit een pak redelijker. Is er nog iemand die dit vreemd vindt?


Conclusie

We hebben vandaag geen enkel vooroordeel meer tegen Chinese smartphones, die inderdaad even goed - en op sommige vlakken zelfs beter - zijn dan hun concurrenten, maar wel beduidend minder kosten. Toegegeven, de DFSK Glory is zeker nog niet de Huawei van de familie-SUV. Maar we kunnen hem ook niet langer negeren. Probeer hem eens uit; misschien voldoet hij wel aan al je wensen.


Technische fiche DFSK Glory 580

  • Motor: 4-cilinder benzine, turbo, 1.499 cm³ ; 145 pk - 210 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: CVT-automaat
  • L/b/h (mm): 4.680/1.845/1.715
  • Leeggewicht (kg): 1.585
  • Koffervolume (l): nb
  • Tankinhoud (l): 60
  • 0 tot 100 km/h (sec.): nb
  • Topsnelheid (km/u): 190
  • Gemengd verbruik (l/100 km): 8,1
  • CO2-uitstoot (g/km): 222 (LPG/CNG: 198)
  • Prijs (€): 23.990
  • BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 495 - 245,39
  • BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 3.932,41 - 262,32 (benzine)

Troeven

  • Ruim en hoogwaardig interieur
  • Rijgedrag, algemeen comfort
  • Aantrekkelijke full option prijs
  • All-ingarantie van 5 jaar, zonder kilometerbeperking

Minpunten

  • Brave prestaties
  • Enkele minder geslaagde details (multimediasysteem)
  • Vrij hoog verbruik
  • BIV in Vlaanderen (hoge CO2-uitstoot)