Image
Elektrische fietsen: in 5 trappen naar de juiste keuze

De elektrische fiets is aan een steile opmars bezig. Promoties lokken fietsers van alle leeftijden naar de winkel. Maar zijn die goedkopere versies van evenwaardige kwaliteit? Touring stuurt je in 5 trappen naar een goed exemplaar.

Trap 1 : Ga voor een licht frame

Kies voor een licht aluminium frame, of - als je budget dat toelaat - een exemplaar uit carbon of koolstof. Een elektrische fiets is per definitie al zwaarder dan een gewone fiets door de motor en batterij. Met een licht frame compenseer je dit extra gewicht.

Trap 2 : Hydraulische remmen: een must!

Hydraulische remmen hebben uitstekende remkracht, wat - door het extra gewicht van je elektrische motor én je hogere snelheid - absoluut noodzakelijk is. Rest je alleen nog kiezen uit twee technische oplossingen:

  1. Hydraulische velgremmen: werkt met remblokjes die op de velg knijpen.
  2. Hydraulische schijfremmen: vergelijkbaar met het remsysteem van de meeste moderne motorfietsen. Dit systeem is efficiënter bij regen. Bovendien verslijt de velg niet door de wrijving.

Trap 3 : Let op het voltage van de motor

Hoe hoger het aangekondigde voltage, hoe beter de prestaties van de trapbekrachtiging. Opgelet, het gaat hier niet over de snelheid – die elektronisch begrensd is – maar over het vermogen om fiets en fietser tot op de top van een heuvel te brengen met een minimum aan spierkracht, waarbij trappen natuurlijk wel nog altijd nodig is.


Welke motoruitvoering kiezen? Steeds vaker wordt de motor centraal aan de trapas gemonteerd, met de pedalen erin geïntegreerd. Omdat dit systeem zorgt voor meer efficiëntie en een beter evenwicht van de fiets wordt het verdedigd door de grote - Duitse en Japanse - fabrikanten in de sector.

Trap 4 : Kies voor lithiumbatterijen

De batterijen van elektrische fietsen kunnen in drie categorieën ingedeeld worden:

  1. batterijen met lood of elektrolyt in gelvorm
  2. nikkel-metaalhybridebatterijen
  3. lithiumbatterijen

Ze verschillen van elkaar op het vlak van vermogensheropbouw, gewicht en grootte, het aantal mogelijke laadcycli en uiteraard ook qua prijs.
De eerste twee – batterijen met lood of elektrolyt in gelvorm en de nikkel-metaalhydridebatterijen – zijn goedkoper, maar ook minder krachtig, zwaarder, groter en hebben een kortere levensduur. We kunnen dus alleen maar afraden om voor deze batterijen te kiezen.

"Is de actieradius van de batterijen dan geen belangrijke factor?" 

Eigenlijk niet. De actieradius hangt af van te veel elementen: het gewicht van de fiets, het gewicht van fietser en bagage, hoe vaak en hoe lang er een beroep wordt gedaan op de elektrische motor, de wind, de bandenspanning, de staat van de weg, ... Toch kunnen we je geruststellen. De algemene actieradius is ondertussen sterk toegenomen dankzij hoogtechnologische elektronica. Zo loop je nog nauwelijks het risico dat je op pure spierkracht terug thuis moet geraken.

Trap 5 : Kies het transmissiesysteem van je voorkeur

Er zijn twee mogelijke systemen om je e-bike van tandwiel of van versnelling te veranderen: met een draaigreep of een klikversteller. Vanaf een bepaalde kwaliteitsklasse functioneren beide systemen even goed, al is een draaigreep wat handiger te bedienen met dikke handschoenen in de winter.