Image

Interview met Wim Rommel, fleetverantwoordelijke bij de automobielgroep Stellantis.

"14 merken is een belangrijke troef voor de fleet!"

Stellantis is de groep die uiteindelijk de editie 2022 van het Autosalon van Brussel heeft gered, nadat D'Ieteren zich had teruggetrokken. Een jonge groep in volle ontwikkeling, waarvan sommige merken nog bekendheid moeten krijgen. Wij vroegen aan Wim Rommel, Directeur B2B van Stellantis Belux, wat de strategie van de groep is.

Een beetje geschiedenis om mee te beginnen: de Stellantis-groep werd officieel opgericht in januari van dit jaar. Ze is het resultaat van de fusie van de PSA-groep (Peugeot-Citroën-Opel) met Fiat Chrysler Automobiles (FCA). En dus brengt Stellantis momenteel 14 merken van deze twee groepen op de markt: Citroën, DS Automobiles, Opel, Peugeot, Vauxhall, Fiat, Abarth, Alfa Romeo, Jeep, Chrysler, Dodge, Lancia, Maserati en RAM.

Een compleet gamma voor alle budgetten: van personenwagens in alle segmenten tot bedrijfsvoertuigen en zelfs pick-ups. Dit maakt van Stellantis vandaag de belangrijkste speler op de Europese automarkt. Maar zoveel merken en modellen in portefeuille hebben vereist een aangepaste strategie. Vooral om fleetbeheerders, die in België een groot marktaandeel hebben, aan te trekkenals klant. Want het is niet de bedoeling van Stellantis om bepaalde merken te laten verdwijnen om andere te versterken, zoals we in het verleden bij andere autoconcerns hebben gezien. Wel integendeel ...

Een eigen identiteit

Als we in dit licht het gamma van deze merken wat nauwkeuriger bekijken, kunnen een paar modellen in vergelijkbare segmenten toch met elkaar concurreren. Denk maar aan een Opel Astra en een Peugeot 308 of een Opel Insignia en een Alfa Romeo Giulia …

Wim Rommel, fleetverantwoordelijke Belux bij Stellantis
Wim Rommel, fleetverantwoordelijke Belux bij Stellantis.

Maar Wim Rommel stelt ons gerust: "Al deze modellen bestonden al lang voor de fusie van de PSA- en FCA-groepen. De automarkt is groot genoeg om met andere spelers te concurreren. Wij zijn dan ook van mening dat er geen directe concurrentie is tussen onze eigen merken. Ik zou zelfs zeggen dat ze elkaar aanvullen. De naam Stellantis komt van het Latijnse "stellare", wat "schitteren met sterren" betekent. Voor ons is elk merk en zelfs elk model dus een ster met zijn eigen geschiedenis en identiteit. Met hun eigen kenmerken en budget trekken al onze merken een ander cliënteel aan. Sommige moeten nog een imago opbouwen, zoals het jonge merk DS Automobiles, terwijl andere, zoals Citroën of Opel bijvoorbeeld, al tientallen jaren een trouwe klantenkring hebben. "

Dit geldt uiteraard minder voor fleetklanten, maar ook hier is het gamma van Stellantis volgens Wim Rommel een troef. "Dankzij ons globale aanbod kan elke fleetklant in ons gamma modellen vinden die beantwoorden aan de specifieke behoeften van elk van zijn chauffeurs. Elk merk heeft zijn eigen imago, dat de ene fleetklant meer zal aantrekken dan de andere.”

Globale strategie

Door al deze merken samen te brengen, was de Stellantis-groep genoodzaakt haar eigen strategie te herzien, met name ten aanzien van fleetklanten. Van nu af aan krijgt de strategie van de groep voorrang. Wim Rommel: "Bij de klanten positioneert Stellantis zich als groep, met één enkele organisatiestructuur en één enkele strategie. Zelf ben ik verantwoordelijk voor B2B voor alle merken. Er is geen specifieke brandmanager voor elk merk, maar we werken uiteraard met keyaccounts om de grote wagenparken te beheren. Onze verkopers hebben dus als opdracht al onze producten aan de klanten aan te bieden, ongeacht het merk.”

“Dit is ook een voordeel, aangezien de meeste klanten slechts enkele van onze merken in hun car policy of wagenpark hebben. Door al onze producten aan klanten voor te stellen, proberen onze verkopers hen te laten zien dat ook de merken van de groep die nog niet in hun car policy of wagenpark opgenomen zijn, voordelen hebben voor de chauffeurs en voor henzelf. Er moet wel nog gewerkt worden aan de standaardisering van de contracten, aangezien elk merk vandaag nog met zijn eigen contracten werkt.”

Een ander voordeel van zoveel modellen aan te bieden, is dat men ze met elkaar kan vergelijken. "De toegevoegde waarde van ons verkoopteam ligt ook in het berekenen van de totale eigendomskosten van het voertuig (TCO). Onze teams kunnen volledige TCO-berekeningen van onze modellen voorleggen, zodat de klant precies kan zien hoeveel elk van onze auto's hem zal kosten tijdens de levensduur of de duur van het leasingcontract.”

We wijzen erop dat Stellantis twee eigen verhuurbedrijven heeft: Free2move voor PSA-merken en Leasys voor FCA-merken. En wat met de concessiehouders? Er verandert eigenlijk niets, aangezien zij het merk of de groep van merken die zij voorheen aanboden, zullen blijven aanbieden. "Alleen onze B2B-verkopers zijn opgeleid voor meerdere merken", zegt Wim Rommel. We geven wel toe dat er een enorme infrastructuur nodig is om alle merken van de groep voor te stellen!

100% elektrisch in 2025

Op de fleetmarkt is de overgang naar volledig elektrische voertuigen in volle gang. De wet Van Peteghem, die bepaalt dat alleen emissievrije bedrijfswagens nog fiscaal aftrekbaar zullen zijn in 2026, staat hier uiteraard niet los van.

Maar volgens Wim Rommel is er een mentaliteitsverandering bezig. "Enkele jaren geleden namen bedrijven elektrische voertuigen enigszins uit verplichting in hun fleet op om aan de marktevolutie te voldoen of om zichzelf een goed imago te bezorgen. Nu merken ze dat ze zeer tevreden zijn met deze verplichting. Fleetklanten vragen om elektrische producten en niet alleen wegens de belastingvoordelen. En voor wie nog niet overtuigd is, volstaat een ritje om het rijgedrag en de mogelijkheden van een elektrische auto naar waarde te schatten. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, is rijden in een elektrische auto niet hetzelfde als rijden als een bezadigde opa.”

Om aan de groeiende vraag naar “groenere” voertuigen te voldoen, zal de Stellantis-groep haar aanbod in de komende jaren dan ook aanzienlijk uitbreiden. "Ons elektrisch offensief is al aan de gang, met niet minder dan 29 modellen die momenteel elektrisch rijden – EV en PHEV – verspreid over onze verschillende merken. En dat zal zo blijven, met als doel een bijna 100% elektrisch gamma in 2025. Fiat heeft al de volledig elektrische 500e, Jeep heeft 3 PHEV-modellen (Renegade, Compass en Wrangler), en ook Opel heeft verschillende hybride modellen en de Corsa in een volledig elektrische uitvoering. Hetzelfde geldt voor Citroën en Peugeot, terwijl DS voor elk van zijn producten een elektrische versie aanbiedt. Alleen Alfa Romeo heeft nog geen elektrisch aanbod, maar dat is wel gepland met de komst van de Tonale in 2022, die het eerste PHEV-model wordt."

"Momenteel hebben wij dus al een aanbod dat voldoet aan de vraag naar elektrische voertuigen van alle soorten klanten. Want totdat in 2026 de echte overstap naar elektrische voertuigen wordt gemaakt, denk ik dat veel bedrijven zullen kiezen voor een overgang via de plug-inhybride. Dat zou ook een uitstekende manier zijn om bestuurders de kans te geven zich aan de technologie aan te passen en er een gewoonte van te maken hun voertuigen op te laden. En zo kunnen bedrijven geleidelijk aan de nodige laadinfrastructuur invoeren.”

Fleetverkoop per merk op de Belgische markt – januari tot augustus 2021

Fleetverkoop per model op de Belgische markt – januari tot augustus 2021

De terugkeer van Lancia

Zoals we al in de inleiding vermeldden, is Stellantis Group niet van plan merken uit haar portefeuille te schrappen. Het tegendeel is waar, want de groep kondigde onlangs aan dat Lancia een comeback zal maken. Sinds 2017 was het Italiaanse merk op de Europese markten verdwenen, met uitzondering van Italië, waar alleen de kleine Ypsilon nog verkocht werd. Net als DS zal Lancia zich in een prestigieuzer segment positioneren met de lancering van een nieuwe versie van de Ypsilon stadsauto in 2024, op basis van de Peugeot 208 en de Opel Corsa. En in 2026 wordt de naam Delta weer opgevist. Niet voor een sportief model zoals vroeger, maar voor een volledig elektrische compacte berline. Een nieuw model dat voor wagenparken net op tijd komt.

3 merken in de fleet top 10

Stellantis kan al bogen op een goed marktaandeel op de Belgische fleetmarkt. Als we kijken naar de verkoopcijfers van bedrijven en zelfstandigen over de eerste acht maanden van 2021*, zien we dat drie merken van de groep (Peugeot, Citroën en Opel) in de top 10 van de fleetverkoop staan, met samen meer dan 17% van de totale verkoop. Sterker nog, Peugeot staat in de top drie, vóór Audi en Mercedes, twee "sterren" van de fleetmarkt. Dit blijkt uit de rangschikking van de fleetverkoop per model, waar de Peugeot 208, 2008 en 3008 tot de 15 populairste modellen bij B2B-klanten behoren. Ook de Opel Corsa staat in deze lijst, op de 14de plaats. En de Citroën C3 prijkt zelfs op een zeer mooie 7de plaats.

* bron: JATO DYNAMICS

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …