Een goede fietshelm biedt bescherming bij een val, is comfortabel om te dragen en eenvoudig te gebruiken. Bij een val absorbeert hij een deel van de krachten die anders rechtstreeks op je schedel zouden inwerken. Welk model is voor u het beste ? Raadpleeg onze tips.
Een goede fietshelm biedt bescherming bij een val, is comfortabel om te dragen en eenvoudig te gebruiken. Bij een val absorbeert hij een deel van de krachten die anders rechtstreeks op je schedel zouden inwerken. Welk model is voor u het beste ? Raadpleeg onze tips.
Een fietshelm bestaat uit een harde plastic buitenkant (de schaal) en een binnenwerk van polystyreen. Fietshelmen die verkocht worden in de Europese Unie, moeten voldoen aan de Europese normen EN-1078 (helmen voor volwassenen) en EN-1080 (voor kinderen). Het enige verschil tussen beide normen zit in de kinband. Bij helmen voor kinderen zal de kinband loskomen als een kind met zijn helm ergens achter blijft haken, om verstikking te voorkomen.
Er bestaan helmen in verschillende types. Sommige zijn bedoeld voor heel specifieke sporten, zoals BMX, downhill racen of mountainbiken. Voor pendelaars en gelegenheidsfietsers zijn de volgende 3 types het interessantst:
1. Racefiets-helm
Dit type helm kennen we van wielerwedstrijden. Typisch zijn de aerodynamische vormgeving en de open structuur met ribben. Zo biedt de helm een maximale bescherming bij een zo laag mogelijk gewicht. De open structuur zorgt voor een goede ventilatie. Maar als het regent word je nat, tenzij je een regenhoes gebruikt.
2. Urban helm
Dit type, ook wel city-helm genoemd, is eleganter dan een racehelm en valt daardoor beter in de smaak bij pendelaars. Gaten in de bolvormige helm zorgen voor ventilatie; als je vaak in warm weer fietst of snel zweet, kies dan een helm met meer ventilatiegaten. Indien deze gaten met roosters zijn uitgerust, heb je zelfs geen last van insecten die in je haar belanden. Bij regenweer houdt een regenhoes je haar droog.
3. Plooihelm
Plooifietsen kenden we al, en nu zijn er ook plooihelmen. Wanneer je ze niet gebruikt kun je ze inklappen, zodat ze minder plaats innemen in je rugzak of tas. In online shops vind je verschillende modellen, maar niet elk model voldoet aan de Europese norm EN-1078.
Waarop letten?
In een fietswinkel vind je een ruim gamma aan fietshelmen in verschillende modellen, materialen en kleuren. Let bij het kiezen van een helm zeker op de volgende punten:
- Ga na of de helm het CE-label EN-1078 voor volwassenen of EN-1080 voor kinderen heeft. Dat garandeert dat de helm getest is en voldoende bescherming biedt.
- De fietshelm moet niet alleen de voorkant, de bovenkant en de achterkant van je hoofd bedekken, maar ook de zijkant. Let erop dat hij voldoende over je oren uitsteekt.
- De helm moet de juiste maat voor jouw hoofd hebben. Sommige helmen hebben aan de binnenzijde een draaiknop waarmee je instelt hoe strak hij om je hoofd zit. Maak de riempjes vast en schud je hoofd heen en weer. De helm mag dan niet verschuiven, want dan zit hij te los. Koop echter geen te kleine helm, want daar krijg je hoofdpijn van.
- De riempjes moeten verstelbaar zijn, en makkelijk met één hand te sluiten en weer te openen. Ze moeten ook je oren vrijlaten.
- Zet tijdens het passen je (fiets)bril op. Zo kun je zien of de helm ook met bril goed past.
- Vervang je helm na een val, ook al merk je op het eerste gezicht geen schade. Door de impact kan de helm structureel beschadigd zijn, waardoor hij bij een volgende val onvoldoende bescherming biedt.
Wat is MIPS?
Meer en meer fietshelmen zijn uitgerust met MIPS (Multi-Directional Impact Protection System). Dat biedt een betere bescherming dan een gewone helm, legt Bart Depreitere uit. Als neurochirurg in UZ Leuven doet hij onderzoek naar fietsongevallen. “Een klassieke helm is ontworpen om je te beschermen tegen een directe impact, en daar wordt hij ook op getest. Intussen weten we dat wat er bij een val gebeurt complexer is: je hersenen kunnen ook beschadigd worden door draaibewegingen die op de schedel inwerken.”
Een MIPS-helm bestaat daarom uit twee delen. De buitenste schaal dient om de directe klap op te vangen. De binnenste schaal die aansluit om je schedel kan ongeveer 1,5 centimeter bewegen ten opzichte van de buitenste schaal. Zo worden ook de draaibewegingen deels geabsorbeerd. Of het systeem echt werkt is nog niet systematisch onderzocht, maar volgens Bart Depreitere is het idee alvast goed.
Fiets-airbag: een slecht idee!
Het leek een goede oplossing voor wie een fietshelm te warm of te onhandig vindt: de Hövding Airbag voor fietsers, die als een soort kraag om de nek wordt gedragen. In de kraag zitten sensoren die een val detecteren en dan de ingebouwde airbag activeren.
Onze zustervereniging Touring Club Suisse (TCS) heeft deze airbag voor fietsers getest. Maar uit de crashtest bleek dat de airbag niet voldoende bescherming biedt. Wanneer de fietser zijwaarts tegen een auto botst, raakt zijn hoofd het portier alvorens de airbag volledig opgeblazen is. De airbag gaat bovendien niet af wanneer de fietser tegen een laaghangende tak rijdt – een scenario waarin een helm je wel beschermt.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.