Image
Hoe kis je een fietshelm
24 september 2019

Een goede fietshelm biedt bescherming bij een val, is comfortabel om te dragen en eenvoudig te gebruiken. Bij een val absorbeert hij een deel van de krachten die anders rechtstreeks op je schedel zouden inwerken. Welk model is voor u het beste ? Raadpleeg onze tips.

Een goede fietshelm biedt bescherming bij een val, is comfortabel om te dragen en eenvoudig te gebruiken. Bij een val absorbeert hij een deel van de krachten die anders rechtstreeks op je schedel zouden inwerken. Welk model is voor u het beste ? Raadpleeg onze tips.

Een fietshelm bestaat uit een harde plastic buitenkant (de schaal) en een binnenwerk van polystyreen. Fietshelmen die verkocht worden in de Europese Unie, moeten voldoen aan de Europese normen EN-1078 (helmen voor volwassenen) en EN-1080 (voor kinderen). Het enige verschil tussen beide normen zit in de kinband. Bij helmen voor kinderen zal de kinband loskomen als een kind met zijn helm ergens achter blijft haken, om verstikking te voorkomen.

Er bestaan helmen in verschillende types. Sommige zijn bedoeld voor heel specifieke sporten, zoals BMX, downhill racen of mountainbiken. Voor pendelaars en gelegenheidsfietsers zijn de volgende 3 types het interessantst:

1. Racefiets-helm

Image
casque_1

Dit type helm kennen we van wielerwedstrijden. Typisch zijn de aerodynamische vormgeving en de open structuur met ribben. Zo biedt de helm een maximale bescherming bij een zo laag mogelijk gewicht. De open structuur zorgt voor een goede ventilatie. Maar als het regent word je nat, tenzij je een regenhoes gebruikt.

2. Urban helm

Image
casque vélo_2

Image
casque vélo_3

Dit type, ook wel city-helm genoemd, is eleganter dan een racehelm en valt daardoor beter in de smaak bij pendelaars. Gaten in de bolvormige helm zorgen voor ventilatie; als je vaak in warm weer fietst of snel zweet, kies dan een helm met meer ventilatiegaten. Indien deze gaten met roosters zijn uitgerust, heb je zelfs geen last van insecten die in je haar belanden. Bij regenweer houdt een regenhoes je haar droog.

3. Plooihelm

Image
casque vélo_4

Plooifietsen kenden we al, en nu zijn er ook plooihelmen. Wanneer je ze niet gebruikt kun je ze inklappen, zodat ze minder plaats innemen in je rugzak of tas. In online shops vind je verschillende modellen, maar niet elk model voldoet aan de Europese norm EN-1078.

Waarop letten?

In een fietswinkel vind je een ruim gamma aan fietshelmen in verschillende modellen, materialen en kleuren. Let bij het kiezen van een helm zeker op de volgende punten:

  • Ga na of de helm het CE-label EN-1078 voor volwassenen of EN-1080 voor kinderen heeft. Dat garandeert dat de helm getest is en voldoende bescherming biedt.
  • De fietshelm moet niet alleen de voorkant, de bovenkant en de achterkant van je hoofd bedekken, maar ook de zijkant. Let erop dat hij voldoende over je oren uitsteekt.
  • De helm moet de juiste maat voor jouw hoofd hebben. Sommige helmen hebben aan de binnenzijde een draaiknop waarmee je instelt hoe strak hij om je hoofd zit. Maak de riempjes vast en schud je hoofd heen en weer. De helm mag dan niet verschuiven, want dan zit hij te los. Koop echter geen te kleine helm, want daar krijg je hoofdpijn van.
  • De riempjes moeten verstelbaar zijn, en makkelijk met één hand te sluiten en weer te openen. Ze moeten ook je oren vrijlaten.
  • Zet tijdens het passen je (fiets)bril op. Zo kun je zien of de helm ook met bril goed past.
  • Vervang je helm na een val, ook al merk je op het eerste gezicht geen schade. Door de impact kan de helm structureel beschadigd zijn, waardoor hij bij een volgende val onvoldoende bescherming biedt.

Image
casque vélo_5

Wat is MIPS?

Meer en meer fietshelmen zijn uitgerust met MIPS (Multi-Directional Impact Protection System). Dat biedt een betere bescherming dan een gewone helm, legt Bart Depreitere uit. Als neurochirurg in UZ Leuven doet hij onderzoek naar fietsongevallen. “Een klassieke helm is ontworpen om je te beschermen tegen een directe impact, en daar wordt hij ook op getest. Intussen weten we dat wat er bij een val gebeurt complexer is: je hersenen kunnen ook beschadigd worden door draaibewegingen die op de schedel inwerken.”

Een MIPS-helm bestaat daarom uit twee delen. De buitenste schaal dient om de directe klap op te vangen. De binnenste schaal die aansluit om je schedel kan ongeveer 1,5 centimeter bewegen ten opzichte van de buitenste schaal. Zo worden ook de draaibewegingen deels geabsorbeerd. Of het systeem echt werkt is nog niet systematisch onderzocht, maar volgens Bart Depreitere is het idee alvast goed.

Image
casque vélo_6

Fiets-airbag: een slecht idee!

Het leek een goede oplossing voor wie een fietshelm te warm of te onhandig vindt: de Hövding Airbag voor fietsers, die als een soort kraag om de nek wordt gedragen. In de kraag zitten sensoren die een val detecteren en dan de ingebouwde airbag activeren.

Onze zustervereniging Touring Club Suisse (TCS) heeft deze airbag voor fietsers getest. Maar uit de crashtest bleek dat de airbag niet voldoende bescherming biedt. Wanneer de fietser zijwaarts tegen een auto botst, raakt zijn hoofd het portier alvorens de airbag volledig opgeblazen is. De airbag gaat bovendien niet af wanneer de fietser tegen een laaghangende tak rijdt – een scenario waarin een helm je wel beschermt.

Deel deze inhoud
17 februari 2020

Elektrische auto: ideaal … of toch bijna!

Elektrische auto's staan volop in de belangstelling. Ze zouden dé mirakeloplossing zijn om het probleem van de CO2-uitstoot op te lossen. Maar zijn ze wel voor iedereen geschikt?

In het verkeer veroorzaken elektrische auto’s inderdaad nauwelijks vervuiling. Alleen de banden en remmen produceren fijn stof, maar dat geldt ook voor andere auto’s. Vraag is natuurlijk hoe de elektriciteit wordt geproduceerd. Als de stroom afkomstig is van hernieuwbare bronnen, is er geen vuiltje aan de lucht, maar anders klopt het ecologische plaatje niet meer. Ook de productie van de batterijen gebeurt trouwens niet bepaald milieuvriendelijk.

17 februari 2020

Dieselwagens: redelijk blijven

België is lang een dieselland geweest. Diesel stoot immers weinig CO2 uit, is goedkoper en presteert beter. Toch wordt diesel tegenwoordig met alle zonden van de wereld overladen. Zijn dieselwagens vandaag dan nog een goed idee? Alles hangt af van hoe je ze gebruikt!

13 februari 2020

Benzinemotoren hebben de wind in de zeilen!

Benzine is uitgegroeid tot de populairste brandstof in ons land. Waar diesel vijf jaar geleden nog een grote voorsprong had, zagen we in 2019 een heel ander beeld, met 62% van de nieuwe inschrijvingen voor benzinemodellen en iets meer dan 30% voor diesels. De populariteit van benzine heeft natuurlijk te maken met de antidieselcampagne. En de trend lijkt zich ook door te zetten. Waarom?