Image
sneeuwkettingen
Voor wie op een besneeuwd wegdek moet rijden, komen sneeuwkettingen handig van pas. Met onze weetjes maak je de juiste keuze.

In ons artikel  'Sneeuwkettingen monteren' schetsten we de werkwijze om klassieke kettingen te monteren. Dit type kettingen zijn het meest verspreid en zijn het goedkoopst maar ze vergen geduld en een vaardige hand bij de montage.

Er bestaan ook andere systemen:

De 'sneeuwkous'

Dit is een waterdoorlatende hoes van textiel. Het voordeel is dat de stof rechtstreeks in contact komt met het ijs of de sneeuw. Het is een afdoende maar tijdelijke oplossing.
Deze sneeuwkous is vooral interessant voor banden of auto’s waar je geen stalen kettingen kan gebruiken omwille van de afmetingen van de velgen of de vorm van het koetswerk.
Je kan de hoezen snel en eenvoudig omleggen maar ze zijn erg kwetsbaar waardoor ze slechts voor noodgevallen inzetbaar zijn. Als je ze op een droog wegdek gebruikt, slijten ze zienderogen. Net als kettingen moeten ze na gebruik schoongemaakt en gedroogd worden.

Klassieke sneeuwkettingen

Ze zijn ideaal om op regelmatige basis te gebruiken op ondergesneeuwde wegen. We kennen twee types:

  • Met een manuele spanner, dit is complexer in gebruik maar goedkoper.

  • Met automatische spanner, ze zijn makkelijker te monteren want je hoeft ze achteraf niet te regelen of na te spannen. Keerzijde van de medaille is hun hogere prijs.

Sneeuwklauwen op de wielnaaf of 'Spiders'

Dit is met stip het handigste systeem dat er bestaat! Centraal op de wielnaaf wordt een kunststof plaat bevestigd van waaruit kunststof klauwen vertrekken.

Het lijkt wel alsof je een spin over de velg zet. De “klauwen” lopen over de velg en bedekken ook gedeeltelijk het loopvlak van de band. Zo zorgen ze voor extra tractie in de sneeuw. Dit is meteen ook de duurste oplossing om vooruit te komen in de sneeuw.

Deel deze inhoud