Hier is ie dan: de nieuwe Land Rover Defender! Wij hebben de langverwachte opvolger van de legendarische Britse terreinwagen voor je getest.
Zijn illustere voorvader doen vergeten is echter geen sinecure, want het is niet makkelijk om het op te nemen tegen een ware legende.

De essentie
Zes generaties en een carrière van meer dan 70 jaar: de Defender heeft een geschiedenis om u tegen te zeggen. Eindelijk is nu de opvolger klaar, waarnaar al werd uitgekeken sinds de voorstelling van het prototype in ... 2011.
Ondanks de vele veranderingen blijft de Defender trouw aan zijn DNA van stoere offroader. Tegelijk kan je er nu ook perfect mee komen aanzetten in een nette wijk. Aan zijn buitengewone capaciteit om de moeilijkste obstakels te overwinnen is echter niets veranderd. Vandaag gaat die troef bovendien gepaard met (veel!) comfort, veiligheid en de nieuwste technologieën. Hierdoor is hij niet meer het goede oude manusje-van-alles, maar iets veel beters: een echte 4x4 met bijzonder veel klasse die alle wannabe-SUV's het nakijken geeft.

Wat er verandert
Het antwoord is vrij eenvoudig: de nieuwe Defender heeft niets meer gemeen met zijn voorganger. Van de buitenstyling en het interieur tot de afwerking, de uitrusting en de technologie: in vergelijking met het oude model is dit een gloednieuwe wagen.
De Defender is verkrijgbaar in twee koetswerkuitvoeringen. De '90' is de korte driedeursversie, terwijl de '110' (ons testmodel) wat langer is en vijf deuren telt. In tegenstelling tot vroeger is er overigens ook geen pick-upuitvoering meer verkrijgbaar.
Design
Waarom moest de look van de nieuwe Defender zo abrupt breken met de vorige generaties? Waarom niet doen zoals bij de Jeep Wrangler of de Mercedes G-klasse? Dat zijn moderne wagens geworden, maar ze hebben wel het elan van hun voorgangers behouden dat in ons collectieve geheugen gegrift staat. Wat de redenering van Land Rover ook is, Defender-fans zullen er nooit genoegen mee nemen, maar ze zullen zich er wel bij moeten neerleggen. Geloof ons echter: de nieuwe Defender staat als een huis als je hem in het echt ziet, en straalt zelfs heel wat charisma uit.

Binnenin
Ondanks het eerder generische design en de soms vrij ruw ogende kunststoffen zorgt de alomtegenwoordige elektronica ervoor dat het spartaanse avontuursfeertje dat altijd rond dit model heeft gehangen, vandaag verleden tijd is. Als je die nostalgische gedachten echter laat varen, zie je enkel positieve evoluties. De oude Defender had dan wel veel charisma, maar was allesbehalve comfortabel. Gedaan dus met die rijpositie die je tijdens lange ritten onmogelijk kon volhouden.
Bij Land Rover claimt men wel dat de rubberen vloermatjes 'net als vroeger' schoongemaakt kunnen worden met de hogedrukreiniger. Alleen haal je deze keer beter eerst alles uit de wagen om het mooie interieur niet naar de vaantjes te helpen!

Binnenruimte en koffer
Afhankelijk van de gekozen versie en/of indeling biedt de nieuwe Defender ruim voldoende plaats aan 5, 6 of 7 personen. De hoge stoelen zijn uitnodigend én comfortabel.
Achterin is het gevoel identiek, met veel ruimte voor de benen. Bovendien is in de koffer optioneel een derde rij met twee stoelen mogelijk. Die zijn dan wel wat smal en basic, maar ze staan mijlenver af van de zijdelings geplaatste klapstoeltjes in de oude Defender!
Kies je voor die derde stoelenrij, dan is het resterende koffervolume met 213 liter heel beperkt. De vijfzitter heeft dat probleem met 1.075 liter allerminst. Met neergeklapte stoelen mag je zelfs rekenen op een royaal volume van bijna 2.400 liter!
Uitrusting
Eigenaars van een oude Defender bereiden zich maar beter voor op een ware cultuurschok. De afwerking is niet zoals in een Range Rover of een Velar, op vlak van uitrusting brengt de nieuwe Defender het zware geschut in stelling. Zo wordt de display van 12,3 inch op het dashboard aangevuld met een tien inch groot aanraakscherm. Let wel, we spreken beter in de voorwaardelijke wijs, want de lijst met opties is eindeloos.
Van een korte basis-Defender (€ 50.800) tot een 110 met alle opties aangevinkt kan de prijs dan ook (meer dan) verdubbelen. Kortom: de Defender past netjes tussen een goed uitgeruste Jeep Wrangler en een basisuitvoering van de Mercedes G-klasse.
Dat betekent echter niet dat de Defender zijn avontuurlijke capaciteiten overboord heeft gegooid. De ontwerpers hebben zelfs een communicatiesysteem voorzien om tot in de verste uithoeken van de planeet bereikbaar te zijn. Het maakt gebruik van een ethernetverbinding van 3 Gbit/s, permanente 4G (de batterijen hebben een autonomie van twee weken) en 'over-the-air’ updates om programma's en apps te downloaden zonder bij de garage langs te moeten. Een echte Robinson dus!
Onder de motorkap
Doordat de lockdown nog maar net voorbij was, waren de mogelijkheden om de nieuwe Defender hier bij ons te testen eerder beperkt. Daardoor hebben we enkel met de topuitvoering gereden. Die beschikt over een zescilindermotor (turbobenzine) met 400 pk, voelt zeer aangenaam, zacht en responsief aan en heeft een leuke grom in huis. Is 400 pk in een Defender noodzakelijk? Als je regelmatig de trekcapaciteit van 3,5 ton gebruikt misschien wel. Anders volstaan de 2.0 diesel met 240 pk (bestaat ook met 200 pk) of de 2.0 benzine met 300 pk (als je goede vrienden bent met de tankstationuitbater).
Alle motoren maken standaard gebruik van een achttrapsautomaat die eveneens heel aangenaam aanvoelde. Interessant is misschien ook dat over enkele weken een plug-inhybrideversie geïntroduceerd wordt, die je dus kan opladen aan de stekker.

Onderweg
Een Defender is natuurlijk in de eerste plaats thuis waar het asfalt ophoudt, maar daarover straks meer. In de dagelijkse praktijk zal je hem wellicht vooral gewoon op de weg gebruiken. Waar het oude model een marteling kon zijn voor de oren en de rug van de eigenaar, krijgen we hier eindelijk een Defender voorgeschoteld met een prima geluidsdemping en een uitmuntende ophanging!
Het goede nieuws is bovendien dat de wagen niet alleen heel stabiel, comfortabel en veilig rijdt, maar ook dat echte 4x4-gevoel heeft dat hem onderscheidt van een 'gewone' SUV. Dat voel je aan het stuur, aan de veringen die de wagen een fractie van een seconde laten opveren bij oneffenheden, aan de rijpositie, noem maar op.
Wie op een andere manier wil rijden, komt met de Defender dus aan zijn trekken. Op dat vlak komt hij ons 'puurder' over dan een Discovery (al is alles natuurlijk relatief). Het gevoel dat je krijgt is niet zo authentiek als bij een Jeep Wrangler, maar we komen terug op de positionering van de Defender, waarover we het eerder al hadden. Voor sommigen zal een Wrangler misschien wat al te authentiek (lees: te goedkoop) aanvoelen en zal hun ego niet genoeg gestreeld worden door het imago van het Amerikaanse model. Die groep zal zich veel beter thuis voelen in een Defender.

Maar hoe presteert hij offroad?
Op het terrein doet de nieuwe Defender het ongelooflijk veel beter dan de oude, die – het mag gezegd – echt wel wat achterhaald was. Recordbrekende hellingshoeken, een bodemvrijheid van bijna 30 cm (met de optionele pneumatische vering), de nieuwste generatie Terrain Response, vergrendelbaar midden- en achterdifferentieel enzovoort. De uitrusting is top en zorgt ervoor dat de Defender en de Jeep Wrangler Rubicon, de twee beste terreinwagens van het moment, aan elkaar gewaagd zijn. Dat zeggen althans de specialisten die zich over de technische specificaties gebogen hebben. Helaas konden we zelf niet de proef op de som nemen, doordat de terreintests door een niet nader genoemde pandemie geannuleerd moesten worden. Maar over de terreincapaciteiten van de nieuwe Defender hoef je niet te twijfelen, zoveel is zeker!
Budget
Land Rover en Range Rover zijn nooit goedkope merken geweest. Mikken op luxe, uitzonderlijke prestaties en het topsegment is de stijl van het huis. Tegenover de eenvoud van de oude Defender staat vandaag een technisch zeer geavanceerde wagen met navenante prijzen. Waar de basisversie (de 90 met kort koetswerk en een 2.0 diesel met 200 pk) nog start bij € 50.800, betaal je voor de hier geteste 110 al vlot meer dan € 100.000!

Conclusie
Ondanks de vele veranderingen blijft de Defender trouw aan zijn DNA van stoere offroader met buitengewone capaciteiten. En tegelijk kan je er nu ook perfect mee komen aanzetten in een nette wijk. Het is dan natuurlijk wel hopen dat hij klanten afsnoept die anders een gewone SUV zouden kopen in plaats van een Land Rover of Range Rover … We zouden de test nog eens moeten overdoen met de diesel om een eindoordeel te kunnen vormen, maar geloof ons, deze Defender is een topproduct!
Technische fiche
Land Rover 110 D400
- Motor: 6-cilinder turbobenzine, 2.996 cm³, 400 pk – 550 Nm
- Aandrijving: vierwielaandrijving
- Versnellingsbak: automatische achtbak
- L/b/h (mm): 5.018/2.008/1.167
- Leeggewicht (kg): 2.361
- Koffervolume (l): 1.075 - 2.380
- Tankinhoud (l): 90
- 0 tot 100 km/u (sec.): 6,1
- Topsnelheid (km/u): 191
- Gemengd verbruik (l/100 km): 11,2
- CO2-uitstoot (g/km): 255
- Prijs: € 70.400
Troeven
- Comfortabel voor dagelijks gebruik
- Charisma
- Uiterst competente 4x4
- Zeer veel keuzemogelijkheden
Minpunten
- De legendarische look is verdwenen
- Geen eenvoudige wagen meer
- Potentieel zeer duur
- Terrain Response is een optie
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.