Voor Katia, vertegenwoordiger voor Huizenruil.com start het fietsavontuur na de eerste sluitingen van de Brusselse tunnels. “Als tiener, verplaatste ik me altijd met de fiets, het was mijn favoriet”, herinnert de slanke veertigjarige zich. “Ik woonde toen op het platteland, op mijn achttiende verjaardag haalde ik mijn rijbewijs en kocht ik snel een auto.”
De file te veel
“Op mijn twintigste kwam ik terecht in Brussel en hield mijn auto”, vervolgt ze. “Ik denk, achteraf gezien, dat ik echt verslaafd was aan mijn auto. Ik deed met mijn auto boodschappen naar de supermarkt op minder dan 1 km van mijn woonplaats”. Twee jaar geleden ging het verkeer in Brussel van kwaad naar erger en begon Katia echt genoeg te krijgen van de files. “De sluiting van de Montgomerytunnel was een echte hel voor het verkeer. Op een ochtend ging er een lampje branden: ik had 40 minuten nodig om slechts 4 km af te leggen en zag dagelijks fietsers die mij voorbijreden. Ik dacht toen bij mezelf als die fietsers zich, zelfs als het regent, kunnen verplaatsen, dan kan ik dat ook. En dus huurde ik de volgende dag een fiets via Villo en op 10 à 15 minuten stond ik op het werk.“ Enkele dagen later neemt Katia een Villo-abonnement en daarna koopt ze haar eerste tweedehandsfiets. “Met een Villo rijden is te doen, maar de fietsen zijn niet altijd in goede staat. En er zijn vooral niet altijd fietsen beschikbaar aan het station in mijn buurt. En naar het volgende station wandelen werkt niet echt motiverend.“
‘Afkicken’ van de auto
Van het één komt het ander en uiteindelijk investeert Katia in een betere fiets. Ze kiest altijd voor een tweedehandsfiets waarvoor ze gemiddeld 250 euro neertelt. “De uitgave is niet overdreven, geeft toegang tot een degelijk en betrouwbaar model wat van belang is voor mijn dagelijkse verplaatsingen.” Toch bewaart ze haar auto nog. “Verbazingwekkend omdat ik niet graag meer met de auto reed in een drukke stad vol files”, herinnert onze gesprekspartner zich. “En voorts wist ik ook dat ik een half uur lang moest rondrijden om een parkeerplaats te vinden. In tegenstelling tot de auto komt er endorfine vrij als je fietst en dat geeft een aangenaam en euforisch gevoel. Dat is ook de reden waarom andere fietsers hun omgeving proberen om te praten. Ze willen immers dat heerlijke gevoel delen.” Na bijna twee jaar op de fiets verkoopt Katia eindelijk haar auto. “Het duurde best lang voor ik die beslissing nam. Ik wou zeker van mijn stuk zijn, vooral tijdens de wintermaanden. Uiteindelijk ondervind ik weinig last van het slechte weer. Uitgerust met een goede waterdichte jas en broek, die ook de schoenen beschermt, kom ik droog aan op het werk al valt het met bakken uit de lucht.” Katia krijgt de doorslag als ze de verzekering ‘wettelijke aansprakelijkheid’ in haar brievenbus vindt. “Toen ik las dat ik 350 euro voor één kwartaal moest betalen, dacht ik: waarom geef ik al dat geld nog uit? Met mijn jaarlijkse verzekeringsbudget kan ik mezelf op een nieuwe fiets en een vakantie trakteren! Ik moet wel toegeven dat ik, toen ik de advertentie voor de verkoop van mijn auto schreef, toch wel even moest slikken. Maar ik heb er tot op vandaag nog geen seconde spijt van.“
De stad dag in dag uit
Katia fietst dagelijks in de stad en benadrukt dat ze, dankzij haar ervaring met autorijden, een meer proactieve houding heeft op de weg. “Vroeger reed ik met de auto en weet dus dat bijvoorbeeld het zicht minder goed is als het regent. Vandaar dat ik bij slecht weer een fluohesje draag en knipperende lichtjes inschakel op mijn fiets”, merkt ze op. “Ik kan ook makkelijker anticiperen op wat de andere bestuurders van plan zijn omdat ik in een gelijkaardige situatie weet wat ik deed. Het helpt me echt om in alle veiligheid te fietsen. Toch moet er nog veel vooruitgang geboekt worden op de weg. Ik heb nog steeds het gevoel dat bestuurders de fietsers aanzien als indringers. En soms zijn ze best agressief; ze respecteren de veiligheidsafstand niet als ze inhalen en jagen zich op als ze niet kunnen voorbijsteken. Een ander probleem is het gebrek aan veilige fietspaden, in het bijzonder op grote kruispunten waar fietsen echt gevaarlijk is. Dit gezegd zijnde, heeft de stad hieromtrent de laatste jaren aanzienlijke inspanningen geleverd.“
Fietser en kruisvaarder
Na één jaar praktijk op de fiets volgt Katia een opleiding fietsrijgedrag in het verkeer georganiseerd door het Gracq, een Franstalige fietsersvereniging. “Tijdens de namiddagopleiding leerde ik veel bij. Ik had een gesprek met de opleider na de les en besliste om lid te worden. Ik heb me er geleidelijk aan in verdiept en vandaag beheer ik de Facebook-pagina van de Schaarbeekse sectie voor het Gracq. Fietsen heeft me doen nadenken over stadsvervuiling en nu ijver ik ook binnen organisaties die druk uitoefenen op de regering voor de verbetering van de luchtkwaliteit. En geloof me, het is geen ‘fietsersgril’ want meerdere studies toonden aan dat de meest vervuilde hoofdwegen tot 5 keer meer fijn stof tellen … in de passagiersruimte van een auto!”
Voordelen van de fiets?
Katia besluit met de opsomming van enkele voordelen wanneer je dagelijks fiets:
- Op de fiets houdt niets je tegen, je kruipt overal door het verkeer en het geeft je een gevoel van vrijheid.
- Fietsen is het snelste transportmiddel in de stad.
- Je hoeft niet meer naar de fitness want je dagelijkse workout doe je al fietsend. Fietsen bevordert trouwens de bloedsomloop voornamelijk in de benen.
- Als je fietst, moet je je concentreren en dat verhindert gepieker en werkt ontspannend.
- Je verbindt je opnieuw met je omgeving: de stadsgeluiden, fluitende vogeltjes, de geur van versgebakken brood of een restaurant waar je voorbij fietst …
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.