De Panda kreeg zonet zijn tweede opfrisbeurt in zijn ondertussen bijna 10-jarig bestaan. Fiat maakte van de gelegenheid gebruik om een nieuwe afwerking te lanceren. Voor ons was dit dan weer een uitgelezen kans om de auto te herontdekken en al zijn kwaliteiten nog eens op een rijtje te zetten.
De essentie
De Panda is in Europa een absolute bestseller in zijn categorie. En hij blijft overtuigen, ondanks een langer dan gebruikelijke carrière. Maar eigenlijk is dat niet meer dan logisch, want het is een verzorgde kleine auto, voorzien van alle rationele eigenschappen die je in deze categorie mag verwachten. Zoals ruimte, rijgedrag, gebruiksgemak, prijs en sinds ongeveer een jaar ook een (licht) geëlektrificeerde versie ... Maar is de Fiat dan misschien niet té rationeel?
Als je het ons vraagt, neen. Wij hebben altijd al gevonden dat hij een schattig snoetje heeft. Maar Fiat lijkt te denken dat het nog aantrekkelijker kan. Vandaar deze nieuwe Sport-afwerking, die de auto inderdaad wat extra cachet geeft, vooral met de matgrijze lak. Laten we eerlijk zijn, de Panda is alleen sportief qua looks, niet qua mechaniek. Maar zijn stijl alleen al is genoeg om ons te overtuigen.
Het segment
Het segment van de mini-stadsauto's waarin de Panda meedraait, is een bedreigde diersoort. Sommige fabrikanten kondigden immers aan dat zij niet van plan zijn om hun huidige modellen te vervangen. De Peugeot 108 en de Citroën C1 gaan hun laatste maanden in, de Renault Twingo zijn laatste jaren. In de VW-familie blijft alleen de Up over, nu de Skoda Citigo en de Seat Mii met stille trom vertrokken zijn. Dus voorlopig zijn de enige “langetermijnconcurrenten” van de Panda de Kia Picanto, de Hyundai i10, de Toyota Aygo en ... de Fiat 500.
Wat er verandert
Zoals we al zeiden, is dit de tweede update van de Panda. De grootste veranderingen vind je dit keer niet aan de buitenkant, maar binnenin. Met als belangrijkste wijziging dat het centrale deel van het dashboard hertekend werd. Zo krijgt de Panda voor het eerst een multimediasysteem die naam waardig. Standaard zelfs. Het is voorzien van een 7-inch touchscreen, DAB, Apple Car Play en Android Auto connectiviteit, connected Live functies en optioneel ook van gps. Toegegeven, het is niet het meest geavanceerde systeem op de markt, maar het brengt de Panda tenminste up-to-date.
Design
Aan het design van de Panda verandert niets, maar dit is een goede gelegenheid om het er nog eens over te hebben. Want zeg nu zelf, is deze Panda niet supercute? Eigenlijk was hij dit altijd al, maar het was alsof niemand er aandacht aan schonk omdat die vervelende 500 in de Fiat-familie met alle aandacht ging lopen. Voor ons was deze test van de Panda Sport een herontdekking.
Hij is perfect in balans, pretentieloos, vriendelijk en houdt het midden tussen de “speelgoedlook” van sommige concurrenten en de zeer (te?) volwassen uitstraling van anderen. Uiteindelijk was deze Sport-uitvoering net wat hij nodig had om op te vallen. Mooie speciale velgen, gelakte remklauwen, expressieve sierlijsten en - we komen er nog eens op terug - de onontbeerlijke matte lak (een optie van slechts 550 euro). Ieder zijn meug natuurlijk, maar voor ons is deze Panda even charmant als om het even welke 500.
Binnenin
Die opmerking over de gulden middenweg van het design geldt trouwens ook voor het interieur. Dat biedt best wel kwaliteit en het dashboard is noch te “licht” noch te serieus. Er heerst met andere woorden een ontspannen, sympathiek sfeertje. Maar waarmee de Panda zich pas echt van zijn rivalen onderscheidt, is zijn gevoel van gastvrijheid.
Om te beginnen heeft geen enkele andere auto achterin zo'n royale zitruimte. Geen enkele concurrent biedt echt plaats aan vier volwassenen, of zelfs vijf als ze niet te breedgeschouderd zijn. Dankzij de brede deuren zijn die achterzetels bovendien vlot toegankelijk, en ook de hoofdruimte blijkt bijzonder genereus.
Eigenlijk moet de Panda maar op één vlak onderdoen voor zijn concurrenten, en dat is de koffer. Onder de hoedenplank is die goed voor 225 liter, 30 liter minder dan een Kia bijvoorbeeld. Maar dankzij zijn vierkantere vorm heeft hij met 870 liter wel de bovenhand als het op maximumvolume aankomt.
Ten slotte zorgt de vorm van de auto nog voor twee extra troeven. Eén, een heel helder interieur. En twee, een uitstekende zichtbaarheid langs alle kanten. En voor een stadsauto die zich dag in dag uit in de verkeersjungle stort, is dat een essentieel voordeel.
Uitrusting
Laat ons eerlijk zijn, dit is niet het sterkste punt van de Panda. Al voorziet de auto ondertussen wel in het allernoodzakelijkste. Met automatische klimaatregeling, basisrijhulpmiddelen en, zoals we al zeiden, een echt multimediasysteem. Dit laatste zit standaard op de Panda Sport, zij hetme t één kleine nuance: als je er ook gps aan wil toevoegen, zal je moeten bijbetalen. Maar dankzij Android Auto en Apple Car Play heb je eigenlijk sowieso een gps op zak die je ook in de auto kan gebruiken. Tot slot moet je niet op zoek gaan naar actieve rijstrookondersteuning of dodehoekdetectie. Want je zal niks vinden.
Onder de motorkap
De Fiat Panda Sport is slechts verkrijgbaar met één motor: een 3-cilinder 1.0-liter benzinemotor die luistert naar de naam “Firefly”. De bescheiden motor, ontworpen voor in de stad, ontwikkelt 70 pk en 102 Nm. Niet echt veel, moeten we toegeven. Deze motor wordt gecombineerd een micro-hybride systeem dat helpt bij het starten en optrekken. Hierdoor is de Panda Sport gehomologeerd voor 5,3 l/100 km en 120 g CO2/km. Verder was deze testauto uitgerust met een handgeschakelde 6-versnellingsbak.
Onderweg
Eenmaal onderweg herinnert de motor ons aan zijn Italiaanse afkomst. Wat betekent dat hij ondanks zijn bescheiden vermogen niet bang is om in de toeren te gaan en laat zien dat hij ook een pittig kantje heeft. Niet genoeg om echte prestaties te leveren, maar van getreuzel is beslist geen sprake.
Dit is vooral het geval in de eerste drie versnellingen. Want de volgende drie versnellingen zijn erg, erg lang. Hierdoor wordt de kracht van de motor aanzienlijk beperkt, maar het doel is om het brandstofverbruik bij kruissnelheid te verminderen. Dit doel werd min of meer bereikt, zoals je in het volgende hoofdstuk zal lezen. Voor de rest is de Panda zeer aangenaam in de omgang, met een comfort dat je voor deze prijs mag verwachten. Al besef je dat deze Sport-versie zijn naam toch niet helemaal waarmaakt.
De motor komt wat traag op gang, maar eens je gelanceerd bent en in de bochten gaat, houdt de kleine Panda Sport zich goed staande. Hij heeft grip op de weg, hij is vinnig, hij geeft je vertrouwen ... Het chassis is dus al sportief in hart en nieren, dus wij denken dat een paar paarden extra niet hadden misstaan.
Verbruik
Italianen zijn levensgenieters. Er staat nooit te veel lekkers op tafel, er zit nooit te veel wijn in de glazen ... en er zit nooit te veel benzine in de tank. Om maar te zeggen dat de Panda Sport, ondanks de hulp van de micro-hybridisatie, niet bepaald een toonbeeld van zuinigheid is. In een gemengde test, verspreid over een tamelijk koude week, kwamen we uit op een gemiddelde van 5,4 liter.
Dat is netjes, en vrij dicht bij het officiële gemiddelde. Maar we hebben al auto's gezien in dezelfde categorie, of zelfs iets groter, die onder de 5-litergrens weten te blijven. En dan mag je niet vergeten dat deze kleine Italiaan als je niet oppast nog een pak meer zal verbruiken.
Budget
Startprijs van de Fiat Panda Sport is 12.490 euro. Zoek zo lang je wil, maar voor dezelfde uitrusting en dezelfde looks ga je niks goedkoper vinden. En als je aandachtig al het bovenstaande gelezen hebt, dan weet je dat het niet alleen de goedkoopste is, maar ook de auto die de meeste objectieve kwaliteiten combineert die je van een stadsauto mag verwachten. Dus eigenlijk is het in zijn klasse gewoon de beste.
Conclusie
De Fiat Panda staat al te lang in de schaduw van zijn broertje, de Fiat 500. Die is weliswaar modieuzer, maar daarom zeker geen betere auto. Nu de Panda ook verkrijgbaar is in een echt stijlvolle versie, is het misschien tijd om hem te herontdekken.
Technische fiche Fiat Panda Sport
- Motor: 3-cilinder benzine microhybride, 999 cm³; 70 pk - 102 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: handgeschakelde zesbak
- L/b/h (mm): 3.653/1.643/1.551
- Leeggewicht (kg): 980
- Koffervolume (l): 225 – 870
- Tankinhoud (l): 38
- 0 tot 100 km/u (sec.): 14,7
- Topsnelheid (km/u): 155
- Gemengd verbruik (l/100 km): 5,3
- CO2-uitstoot (g/km): 120
- Prijs (€): 12.490
- BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 102,62-114,92
- BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 58,75-241,07
Troeven
- Praktisch en ruim
- Heel leuke look
- Uitgebalanceerde sfeer binnenin
- Aantrekkelijk geprijsd
Minpunten
- Heel beperkte prestaties
- Binnenkort al 10 jaar oud
- Niet echt zuinig
- Gps is optioneel
Meest recente artikelen
Hoe kies je een longtailfiets?
Cargofietsen zijn al langer een bekend gezicht in de stad. Maar we zien ook steeds meer longtailfietsen. Wat zijn de voordelen van deze tweewieler? En met welke criteria moet je rekening houden als je er een koopt?
Hoe kies je een plooifiets?
Chaque type de vélo pliant vise un public spécifique. Voici comment trouver le modèle qui vous convient. Que ce soit pour vos vacances ou vos trajets domicile-travail.
Getest in Touring Magazine: de nieuwste auto’s
Zoek je informatie over een bepaald automodel? Vind hier een overzicht van autotesten uit Touring Magazine.
KGM Torres EVX: eclectische elektrische wagen
En bon SUV familial, le KGM Torres EVX mise plus sur le confort que sur le dynamisme sur la route. Son atout ? Un excellent rapport qualité/prix.
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Sur cette page, vous trouverez un guide pratique pour commander l'écovignette française.