Image
De Kangoo heeft een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Zijn prestaties, geluidsisolatie en wegligging kan je in niets meer vergelijken met het oude model.


Geen halve maatregelen voor de nieuwe Renault Kangoo. Het vorige model liep echt op zijn laatste benen en kon de vergelijking met de fris ogende concurrentie niet meer doorstaan. De versie voor 2021 is dan ook grondig aangepakt. Vrijwel alles gaat erop vooruit.

Renault Kangoo
De look is een pak moderner.


De essentie

Renault heeft in zijn rijke geschiedenis wel vaker concepten ontwikkeld die vervolgens overgenomen werden door de concurrentie om zo nieuwe segmenten te creëren. En dan denken we met name aan monovolumes zoals de Espace of de Scenic, maar zeker ook aan deze Kangoo, een pionier in een segment dat wel eens “ludospace” genoemd wordt. Een kruising tussen een bedrijfsvoertuig en een grote gezinsbreak, zeg maar. Het laatste model van de Kangoo begon echt wel gedateerd te geraken. Maar deze nieuwe versie, gebaseerd op een zeer modern chassis (dat van de Scenic), geeft de auto die je dacht te kennen een totaal ander karakter.

Dat geldt om te beginnen voor het comfort. En dan hebben we het zowel over de vering als over de geluidsisolatie. Het geldt ook voor de wegligging, een klassieke berline waardig. En tot slot geldt het ook voor de veiligheid, zowel passief als actief. De Kangoo is dus niet langer de zwakke schakel in het Renault-gamma, dat erkend wordt om zijn knowhow op dit vlak. Niks dan goede punten dus? Inderdaad, of toch bijna. Want de kleine minpuntjes, zoals de slechte kwaliteit van bepaalde kunststoffen of het gebrek aan dynamiek, zijn niet onoverkomelijk. En dan is er natuurlijk ook nog de prijs, die net als al deze fijne ontwikkelingen in stijgende lijn zit.

Het chassis is gebaseerd op dat van de huige Scenic.


Het segment

Sinds pionier Kangoo ten tonele verscheen, heeft de concurrentie ruimschoots de tijd gehad om zijn wapens in stelling te brengen. Er zijn in dit “ludospace”-segment dan ook behoorlijk wat kapers op de kust. Aangevoerd door toppers als de Citroën Berlingo, de Peugeot Rifter, de Opel Combo en de VW Caddy. Kortom, om gelijke tred te kunnen houden, moest de oude generatie van de Renault Kangoo wel plaats maken voor iets moderners.


Wat er verandert

De Renault Kangoo gaat ondertussen al bijna een kwart eeuw mee! 24 jaar om precies te zijn, sinds zijn eerste optreden in 1997. En terwijl “klassieke” auto's gemiddeld om de 6 à 7 jaar veranderen, met een kleine facelift in het midden van hun carrière, is het voor dit soort auto’s een heel ander verhaal. Hier gaat het nog maar om de derde generatie, waarvan de basis ondertussen al meer dan 10 jaar oud is.

In vergelijking met de vorige generatie is de auto liefst 20 cm langer en 8 cm breder geworden. Allemaal in het voordeel van de passagiers. De hoogte verandert niet, maar ook het oude model had al een “hoge hoed”. Merk tenslotte op dat de (standaard) achterklep nog altijd niet de meest praktische oplossing is voor het in- en uitladen van je bagage. Je zal nog steeds genoeg ruimte moeten laten tussen jezelf en de achter jou geparkeerde auto.


Design

Onnodig te zeggen dat de dingen sindsdien serieus veranderd zijn. Eerst en vooral staat de Kangoo niet langer op een bestelwagenonderstel, maar op hetzelfde chassis als de huidige Megane en Scenic. Bovendien zijn de lijnen niet meer zo “utilitair” als vroeger en heeft de auto nu ook ledlichten, bumpers in carrosseriekleur en fraaie velgen. Uiteraard hebben we het hier over de gezinsuitvoering; de bestelwagenversies zijn op dit vlak iets minder verwend. Maar het voornaamste doel van dit type voertuig is praktische, doordachte en gezinsvriendelijke voorzieningen bieden tegen een prijs die binnen de perken blijft.

Renault Kangoo
Praktisch en goed doordacht, dat zijn de kwaliteiten van de Kangoo sinds zijn debuut bijna 25 jaar geleden!


Binnenin

De passagiers (maximum vijf, de zevenzitter volgt later) hebben overal meer dan genoeg plaats en beschikken over een royale kofferbak van minstens 775 liter. Als je de achterzetels neerklapt, neemt het beschikbare volume zelfs toe tot meer dan 3,5 kubieke meter. Doordat je ook de voorste passagierszetel kan neerklappen, vormen ook lange voorwerpen (tot 2,7 meter) geen probleem meer. En voor nóg meer gebruiksgemak kan je de enorme achterklep eventueel vervangen door asymmetrische draaideuren.

Tussen haakjes: uitsluitend op de “Van” bestelwagenversie zorgt het ontbreken van een middenstijl voor een zijopening van bijna 1,5 meter breed. Superpraktisch! We sluiten dit hoofdstuk af met een minder flatterende noot: er worden veel harde kunststoffen gebruikt, zelfs op de bovenkant van het dashboard. Zo ziet bijvoorbeeld de befaamde houder voor mobiele telefoons er zeer fragiel uit. Als je hem vastpakt valt het goed mee, maar het visuele aspect kan je moeilijk geslaagd noemen.

De uitrusting is in orde, al laat de kwaliteit van sommige plastics te wensen over.


Uitrusting

Aan boord krijgt alles een modernere uitstraling. Zoals een centraal digitaal scherm dat naast de gebruikelijke functies (radio, gps, boordcomputer enzovoort) ook Apple CarPlay- en Android Auto-verbindingen kan overnemen. Een goede gewoonte van Renault: tal van praktische snufjes en veel opbergruimte. Naast de grote zijopeningen (de voorportieren gaan tot 90° open!), zijn we fan van het handschoenkastje in de vorm van een schuifbakje. En misschien nog meer van de kleine uitschuifbare arm als houder voor je mobiele telefoon, op handhoogte links op het dashboard. Echt goed gevonden. Net als de dakrails die je in een mum van tijd en zonder gereedschap kan ombouwen tot een fietsenrek of een dakkoffer.


Onder de motorkap

Ook al staat er voor volgend jaar een elektrische versie gepland (voor de bestelwagenversie zelfs al eind dit jaar), momenteel heeft de Kangoo enkel benzine- en dieselversies. De eerste met 100 of 130 pk, de tweede met 75 tot 95 pk. Wij konden er twee testen: de TCe 130 (benzine) en de 95 dCi. De geluidsisolatie van deze motoren krijgt alvast goede punten, zelfs in de dieselversie. En Renault laat weten dat het ook de geluiddemping gevoelig heeft verbeterd, met name dankzij dikkere ruiten. Tot op zekere hoogte uiteraard, want op de snelweg hoor je toch enig aërodynamisch gebrom. Al valt dit best mee, vooral omdat het “bestelwagen”-effect (de resonantie) van de cabine van de oude versie verleden tijd is.


Onderweg

Ook qua wegligging merken we een duidelijke verbetering tegenover de vorige generatie. Natuurlijk is deze Renault Kangoo niet ineens een sportwagen geworden die klaar is om op volle snelheid scherpe bochten aan te vallen, maar wij vonden het geheel alvast behoorlijk coherent. En als je toch iets te veel de neiging hebt om de limieten van de auto op te zoeken, helpen de talloze rijhulpjes je wel weer op het juiste spoor. Want ook in dit opzicht heeft de Kangoo aardig wat vooruitgang geboekt.

Wat de prestaties betreft, stelde de dieselversie ons toch een beetje teleur. De aangekondigde 0 tot 100 km/u in 15 seconden was al een teken aan de wand, en onze acceleraties bevestigen dit: we zitten hier niet in een sportwagen! Zelfs zonder passagiers of bagage aan boord bleek de acceleratie soms te zwak, met name op de snelweg. Wat moet dat dan zijn met een hele familie en een volle kofferbak? We zoeken het uit, maar de 115 pk versie die er staat aan te komen, zou beterschap moeten brengen. De benzineversie lijkt ons een tikkeltje dynamischer. Al is het brandstofverbruik, in tegenstelling tot de diesel, hier natuurlijk wel rechtevenredig met het gewicht van je rechtervoet.

Geen problemen daarentegen bij de topversie in het benzinegamma. Als je langzaam rijdt, heerst de stilte. De versnellingsbak is weliswaar een beetje rommelig (we wachten vol ongeduld op de versie met EDC-automaat), maar dit blok heeft genoeg koppel (240 Nm bij 1.500 tpm) om flink gas te geven. Een racewagen kan je hem bezwaarlijk noemen, maar we vonden hem wel veel aangenamer rijden dan de dCi 95.

Het weggedrag is een berline waardig.


Verbruik

Keerzijde van de medaille is dat het brandstofverbruik bij de benzineversie een pak hoger ligt. Tijdens onze korte testrit merkten we een groot verschil tussen de gewone weg en de snelweg, waar je makkelijk meer dan 8 à 9 liter per 100 km verbruikt als je het gaspedaal iets te hard indrukt. Niks aan te doen, want het “vierkante” formaat van de auto moet ergens tot uiting komen, en in dit geval is het de luchtweerstand die het verschil maakt. Een diesel is uiteraard minder gevoelig voor deze schommelingen.


Budget

De prijs voor de “particuliere” Kangoo begint bij 22.985 euro voor de 100 pk benzineversie en loopt op tot 27.100 euro voor het topmodel Intense, met een benzinemotor van 130 pk. Voor dieseluitvoeringen is de prijsvork ongeveer hetzelfde. Voor de “Van”, de bestelwagenversie, schommelen alle prijzen rond de 22.000 euro.


Conclusie

De Kangoo heeft op tal van gebieden een enorme sprong voorwaarts gemaakt. Zijn prestaties, uitrusting, geluidsisolatie en wegligging kan je eigenlijk in niets meer vergelijken met het oude model. Helaas komt dat ook tot uiting in de prijzen, die evenredig gestegen zijn met alles wat we zonet hebben opgesomd. Maar de concurrentie is dezelfde weg ingeslagen, en deze nieuwe technologieën om het verbruik te verminderen en veiliger te reizen wegen steeds zwaarder door in de eindafrekening.


Technische fiche Renault Kangoo TCe 130

  • Motor: driecilinder turbobenzine, 1.333 cm³ ; 130 pk - 240 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: manuele zesbak
  • L/b/h (mm): 4.486/1.919/1.838
  • Leeggewicht (kg): 1.475
  • Koffervolume (l): 775-3500
  • Tankinhoud(l): 50
  • 0 tot 100 km/h (sec.): 12,8
  • Topsnelheid (km/u): 183
  • Gem. verbruik (l/100 km): 6,7 (WLTP)
  • CO2-uitstoot (g/km): 152
  • Prijs (€): +/- 25.000
  • BIV - Verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 495 - 201,30
  • BIV - Verkeersbelasting (Vla/€): 398,50 - 172,92

Troeven

  • Groot verschil met de vorige generatie
  • Duidelijk meer comfort
  • Nog altijd even praktisch en slim
  • Binnenruimte/koffer

Minpunten

  • Duurder geworden
  • Kwaliteit van de kunststoffen
  • Vrij zwakke motoren (diesel)
  • Windgeluiden (snelweg)

Je kind leren autorijden

Het is zover: je kind slaat zijn vleugels uit ... en leert autorijden. Heb je besloten om zijn of haar begeleider te zijn? Informeer je dan grondig over het leerproces vóór je hieraan begint.

Rijbewijs: welke opleidingen volgen?

Sinds de zesde staatshervorming behoort de rijopleiding tot de bevoegdheden van de Gewesten. Met als gevolg dat de manier waarop je je rijbewijs haalt enigszins anders is in de drie Gewesten. We zetten even alles op een rijtje, Gewest per Gewest …