Kia lanceert de Sorento, zijn nieuwe vlaggenschip. Een massieve SUV boordevol design, egostrelend ... en elektrisch rijdend dankzij plug-inhybride technologie.
Dit is al de vierde generatie van het vlaggenschip van Kia, dat nu het tijdperk van elektrisch rijden binnenrolt. Laat je niet misleiden door de schijn: ondanks zijn assertieve uiterlijk is de Sorento een zachtaardige reus.
De essentie
De nieuwe Sorento is een “full-size” SUV en dat laat hij graag zien. Hij heeft een complexloze look die de ambities van het merk weerspiegelt. Kia maakt die bovendien ook waar aangezien de auto geavanceerde technologieën meekreeg, zowel op het vlak van veiligheid en multimedia als wat de aandrijflijnen betreft. Hiermee kan de auto zijn stempel drukken op een markt die steeds veeleisender wordt. Maar voor niets gaat de zon op. Dacht je dat Kia nog altijd goedkoper is dan andere merken? Vergeet het maar. Omdat het merk op technisch vlak gelijke tred houdt met zijn concurrenten, gaan de prijzen omhoog. En dat is helemaal gerechtvaardigd.
Het segment
Tegelijkertijd heeft de Sorento buiten de dure luxemerken weinig concurrentie. Met een lengte van 4,81 meter zit hij in de categorie van de Land Rover Discovery en de Range Rover Sport. Het is eigenlijk simpel, Kia heeft slechts twee rechtstreekse concurrenten, al even Koreaans als hijzelf: zijn volle neef Hyundai Santa Fe en de minder bekende SsangYong Rexton. De sterke punten van de Sorento? Hij is iets goedkoper dan de Hyundai en hij wordt binnenkort ook elektrisch aangedreven. We zouden hier ook de Seat Tarraco en de Skoda Kodiaq kunnen vermelden, maar die twijfelen tussen het segment van de Sorento en het segment daaronder.
Wat er verandert
Wel, zowat alles. Je hebt geen getraind oog nodig om dat te zien. Hij is om te beginnen een paar centimeter langer geworden, maar dat valt niet zo op. Niet alleen aan de buitenkant is het design nieuw, ook het interieur is minstens zo opvallend, met een oog voor vormgeving die in een Kia nog nooit eerder (of toch zelden) gezien is. En tot slot moeten we zoals gezegd vooral onthouden dat de Sorento het tijdperk van elektrisch rijden betreedt en niet één, maar twee hybride aandrijfsystemen aanbiedt: een klassiek en een oplaadbaar systeem.
Design
We hebben het woord al eerder gebruikt: complexloos. De Sorento is dat in tal van opzichten. Met zijn geblokte vormgeving en zijn onmiskenbare présence gaat hij niet alleen de strijd aan met de concurrentie in het premiumsegment. Hij lijkt zich op te werpen als een trotse, potige SUV, terwijl zoveel andere wagens in deze categorie zich verschuilen achter ronde vormen, alsof ze willen doen vergeten dat ze tot een fel bekritiseerd segment behoren. We houden van zijn oprechte karakter zonder valse schijn, waardoor de auto verrassend uit de hoek komt, zoals later zal blijken.
Interieur
Wat een radicale verandering! Kia zet al jaren in op koetswerkdesign, vaak met succes. Maar die goede indruk werd helaas steeds tenietgedaan door de nogal klassieke, zelfs ordinaire interieurs. Zoals je op de foto's kan zien, is het interieur van de Sorento stevig onder handen genomen, zowel qua vorm als qua materialen.
Binnenin heerst een beetje dezelfde “ruwe” indruk die je hebt wanneer je de Sorento voor het eerst ziet. Maar tegelijkertijd is de sfeer niet spartaans, integendeel. Hij straalt weelderige luxe uit, zolang je niet op het plastic klopt en hoort dat sommige kunststoffen eigenlijk een beetje hol klinken. Gewoon niet kloppen dus.
Dankzij zijn ruime afmetingen biedt de achterbank een zee van ruimte met royale zitplaatsen, zelfs voor 5 volwassenen, en een koffer van minstens 605 liter, ondanks de twee extra inklapbare zitjes.
Uitrusting
Met zijn uitrusting staat de nieuwe Sorento op gelijke voet met de beste volumemerken. Of eigenlijk niet. Hij doet zelfs beter. Natuurlijk beschikt hij over alle rijhulpmiddelen die ondertussen gemeengoed zijn geworden, van intelligente cruisecontrol tot dodehoekbewaking, automatische noodremhulp, actieve rijstrookassistent en alles wat bij semiautonoom rijden op de autoweg hoort. Maar daar voegt hij iets aan toe dat momenteel alleen in Duitse luxewagens te vinden is: een parkeerhulp die het mogelijk maakt om in en uit een krappe parkeerplaats te rijden ... zonder achter het stuur te zitten. Je parkeert mooi op de as van de parkeerplaats, stapt uit, drukt op een knop op de afstandsbediening en de auto zet zichzelf in beweging.
Ook het infotainment is van topniveau. Net als veel andere wagens is de Sorento uitgerust met een ultracompleet multimediasysteem met meerdere aansluitmogelijkheden, die allemaal te bedienen zijn via een zeer groot aanraakscherm. In dit systeem zit echter nog een fantasietje, een Mercedes waardig: de mogelijkheid om een rustgevende soundscape te creëren via het hifisysteem. Zo kan je rondrijden met op de achtergrond het geruis van een bos, een knetterend haardvuur, vallende regen enzovoort. Gewoon te gek.
Onder de motorkap
Goed nieuws voor de meer “behoudsgezinden” onder ons: Kia heeft de conventionele aandrijfsystemen nog niet de rug toegekeerd, aangezien in de catalogus nog altijd een 2.2 turbodiesel 202 pk staat. Over enkele weken komt er nog een 265 pk sterke oplaadbare hybride benzineversie, met een accucapaciteit van 13,8 kWh (elektrische actieradius nog niet bekend). Zelf hebben we een conventionele hybride versie getest, gebaseerd op een benzinemotor van 1,6 liter. Hij levert 233 pk en 350 Nm en zou 6,4 l/100 km verbruiken, voor 146 g CO2/km.
Onderweg
Het eerste dat we over het weggedrag kunnen zeggen, is dat de Sorento precies rijdt zoals we het ons voorstellen. Zijn kracht is dat hij je in alle comfort en stilte laat reizen, zonder de indruk te wekken dat hij al te sportieve pretenties heeft. Toch is hij niet karakterloos, in geen enkele zin van het woord. Het koetswerk blijft goed ondersteund in de bochten en als je voor de sportmodus kiest, werken de motor en de 8-trapsautomaat samen om het soort prestaties te leveren dat je van een dergelijke auto mag verwachten. Maar het meest opmerkelijke in onze rijtest met de Sorento houden we voor het volgende hoofdstuk.
Verbruik
Ter herinnering: de versie die we kregen was een klassieke hybride, zoals een Prius, om maar een referentie te noemen die bij iedereen bekend is. Het batterijpakket is daarom beperkter dan bij een oplaadbare hybride. Toch is het mogelijk om 100% elektrisch te rijden. De batterijen worden opgeladen tijdens het rijden of bij het vertragen. Dit systeem blijkt verrassend efficiënt.
Het is natuurlijk van geen enkel nut op de snelweg. Toch hebben we hier - tussen de wettelijk toegestane snelheid en wat geflirt met de radartolerantie - gemiddeld 8 l/100 km verbruikt, wat opmerkelijk is voor een grote SUV met benzinemotor. Maar het beste moet nog komen. Want om de hybride écht op de proef te stellen, hebben we met de Sorento een hele ochtend lang zo zuinig mogelijk door de stad gereden. Het verdict: 5,6 l/100 km! Verbluffend. We zeiden toch dat onder zijn ruwe bolster een blanke pit schuilgaat ...
Budget
De basisprijs van de Sorento 2.2 diesel is € 44.590. We hadden je al gewaarschuwd: Kia's bodemprijzen behoren tot het verleden. De oplaadbare hybride versie kan je bestellen voor € 55.090. De zeer aanbevelenswaardige klassieke hybride versie is verkrijgbaar vanaf € 47.790. Dat is een uiteraard een stevig prijskaartje, maar je krijgt wel waar voor je geld. Als dit soort auto's jouw kopje thee is, word je zeker niet teleurgesteld.
Conclusie
Met zijn vrij viriele verleidingskunsten, zijn uitrusting tegen de topklasse aan en zijn verrassend efficiënte hybride aandrijflijn geeft de nieuwe Sorento het imago van Kia weer wat meer glans. Een uitstekende auto die afrekent met het misplaatste dedain tegenover Koreaanse auto's dat hier en daar misschien nog bestaat.
Technische fiche
Kia Sorento Hybrid
- Motor: viercilinder turbobenzine hybride, 1.598 cc; 233 pk - 350 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 6-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.810/1.900/1.700
- Leeggewicht (kg): 1.741
- Koffervolume (l): 605 – 1.662
- Tankinhoud (l): 67
- 0 tot 100 km/uur (sec.): 8,6
- Topsnelheid (km/u): 193
- Gem. verbruik (l/100 km): 6,4
- CO2 (g/km): 146
- Prijs (€): 47.790
Pluspunten
- Expressief design
- Gezellig interieur
- Comfort, rijplezier
- Verbruik! (hybride)
Minpunten
- Hogere prijzen
- Materialen niet altijd even top
- Net voldoende prestaties
- Toegankelijkheid derde rij
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels