De lancering van de Alfa Romeo Tonale werd door de bazen herhaaldelijk uitgesteld, maar is nu eindelijk een feit. Omdat de verwachtingen voor dit model zo hooggespannen zijn, is de druk enorm!
Dat de geboorte van dit voor Alfa belangrijke model flink wat voeten in de aarde heeft gehad, komt omdat Jean-Philippe Imparato, de baas van het Italiaanse merk, de Tonale nog niet “goed genoeg” vond. Vandaar dat hij de ingenieurs de instructie had gegeven hun werkzaamheden verder te zetten. Vandaag moet de wagen dus helemaal aan de verwachtingen kunnen beantwoorden, er zijn geen excuses meer mogelijk. De Tonale moet een echte Alfa zijn: sexy en opwindend om mee te rijden en bovendien een auto waarop je kan rekenen. Het eerste kunnen we alvast beamen ...
Een voorbeeld voor de groep
De vormgeving is sober maar verleidelijk, de verhoudingen harmonieus en de lichtsignatuur karaktervol. De Tonale bevestigt eens te meer dat de Italianen inderdaad echte meesters van het design zijn. Binnenin merken we dat er veel aandacht werd besteed aan de gebruikte materialen en de bouwkwaliteit. Ok, er vallen nog wat harde kunststoffen te bespeuren in het onderste deel van het dashboard, maar hetzelfde fenomeen zien we in heel het segment van de compacte SUV’s. Ook op technologisch vlak zit alles goed in elkaar, met een up-to-date infotainmentsysteem en fysieke knoppen voor de bediening van de temperatuur bijvoorbeeld. Alfa toont hier aan de andere merken van de Stellantis-groep (Peugeot, Citroën, Fiat, …) hoe het moet!
Klassieke motoren om te beginnen
Er is vlot ruimte voor vijf inzittenden en ook de kofferruimte van 500 liter mag er zijn. Alleen jammer dat er wat weinig opbergruimte is. De Tonale gebruikt het platform van de Jeep Compass, maar dat werd grondig onder handen genomen (met name de ophanging). Wat krachtbronnen betreft, komt de Tonale met een 1.5 turbobenzinemotor (130 of 160 pk) met het meest geavanceerde microhybridesysteem (48V) dat momenteel op de markt is. In de nabije toekomst wordt dat gamma nog uitgebreid, met name met een plug-inhybride.

Mikken op een ruimer publiek
Dan is er nog het onderstel, waarmee het Italiaanse merk altijd het verschil met de concurrentie wist te maken. Achter het stuur merk je meteen dat er veel aandacht is gegaan naar de afstelling. De Tonale stuurt nauwkeurig en de voortrein bijt zich goed vast in het bochtenwerk. Het koetswerk helt daarbij amper over en de achtertrein staat als op rails. En toch valt hier van de echte Alfa-liefhebbers de meeste kritiek op te horen. De Tonale is weliswaar efficiënt, maar misschien iets te “klinisch”. Al was dat waarschijnlijk de bedoeling, met het oog op het aantrekken van een ruimer kooppubliek … Vanafprijs: 39.000 euro.
Technische fiche Alfa Tonale Hybrid 160
- Motor: viercilinder turbobenzine, microhybride; 1.496 cc; 160 pk - 240 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 7-traps dual-clutch automaat
- L/b/h (mm): 4.528/1.841/1.601
- Leeggewicht (kg): 1.600
- Koffervolume (l): 500 – 1550
- Tankinhoud (l): 55
- 0 tot 100 km/u (sec.): 8,8
- Topsnelheid (km/u): 210
- Gemiddeld verbruik (l/100 km): 5,7 - 6,3
- CO2 (g/km): 130 – 144
- Prijs (€): 41.000
Troeven
- Elegant en sportief tegelijk
- Technologisch up-to-date
- Uitstekend onderstel
- Zeer doeltreffend microhybridesysteem
Minpunten
- Inspiratieloze krachtbron
- Comfort op slecht wegdek
- Weinig opbergruimte
- Iets te braaf voor een Alfa?
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.