De lancering van de Alfa Romeo Tonale werd door de bazen herhaaldelijk uitgesteld, maar is nu eindelijk een feit. Omdat de verwachtingen voor dit model zo hooggespannen zijn, is de druk enorm!
Dat de geboorte van dit voor Alfa belangrijke model flink wat voeten in de aarde heeft gehad, komt omdat Jean-Philippe Imparato, de baas van het Italiaanse merk, de Tonale nog niet “goed genoeg” vond. Vandaar dat hij de ingenieurs de instructie had gegeven hun werkzaamheden verder te zetten. Vandaag moet de wagen dus helemaal aan de verwachtingen kunnen beantwoorden, er zijn geen excuses meer mogelijk. De Tonale moet een echte Alfa zijn: sexy en opwindend om mee te rijden en bovendien een auto waarop je kan rekenen. Het eerste kunnen we alvast beamen ...
Een voorbeeld voor de groep
De vormgeving is sober maar verleidelijk, de verhoudingen harmonieus en de lichtsignatuur karaktervol. De Tonale bevestigt eens te meer dat de Italianen inderdaad echte meesters van het design zijn. Binnenin merken we dat er veel aandacht werd besteed aan de gebruikte materialen en de bouwkwaliteit. Ok, er vallen nog wat harde kunststoffen te bespeuren in het onderste deel van het dashboard, maar hetzelfde fenomeen zien we in heel het segment van de compacte SUV’s. Ook op technologisch vlak zit alles goed in elkaar, met een up-to-date infotainmentsysteem en fysieke knoppen voor de bediening van de temperatuur bijvoorbeeld. Alfa toont hier aan de andere merken van de Stellantis-groep (Peugeot, Citroën, Fiat, …) hoe het moet!
Klassieke motoren om te beginnen
Er is vlot ruimte voor vijf inzittenden en ook de kofferruimte van 500 liter mag er zijn. Alleen jammer dat er wat weinig opbergruimte is. De Tonale gebruikt het platform van de Jeep Compass, maar dat werd grondig onder handen genomen (met name de ophanging). Wat krachtbronnen betreft, komt de Tonale met een 1.5 turbobenzinemotor (130 of 160 pk) met het meest geavanceerde microhybridesysteem (48V) dat momenteel op de markt is. In de nabije toekomst wordt dat gamma nog uitgebreid, met name met een plug-inhybride.

Mikken op een ruimer publiek
Dan is er nog het onderstel, waarmee het Italiaanse merk altijd het verschil met de concurrentie wist te maken. Achter het stuur merk je meteen dat er veel aandacht is gegaan naar de afstelling. De Tonale stuurt nauwkeurig en de voortrein bijt zich goed vast in het bochtenwerk. Het koetswerk helt daarbij amper over en de achtertrein staat als op rails. En toch valt hier van de echte Alfa-liefhebbers de meeste kritiek op te horen. De Tonale is weliswaar efficiënt, maar misschien iets te “klinisch”. Al was dat waarschijnlijk de bedoeling, met het oog op het aantrekken van een ruimer kooppubliek … Vanafprijs: 39.000 euro.
Technische fiche Alfa Tonale Hybrid 160
- Motor: viercilinder turbobenzine, microhybride; 1.496 cc; 160 pk - 240 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 7-traps dual-clutch automaat
- L/b/h (mm): 4.528/1.841/1.601
- Leeggewicht (kg): 1.600
- Koffervolume (l): 500 – 1550
- Tankinhoud (l): 55
- 0 tot 100 km/u (sec.): 8,8
- Topsnelheid (km/u): 210
- Gemiddeld verbruik (l/100 km): 5,7 - 6,3
- CO2 (g/km): 130 – 144
- Prijs (€): 41.000
Troeven
- Elegant en sportief tegelijk
- Technologisch up-to-date
- Uitstekend onderstel
- Zeer doeltreffend microhybridesysteem
Minpunten
- Inspiratieloze krachtbron
- Comfort op slecht wegdek
- Weinig opbergruimte
- Iets te braaf voor een Alfa?
Meest recente artikelen
Vakantietips nodig? Deze brochures sturen we gratis naar jou op!
Kijk jij ook al uit naar een zorgeloze vakantie? Ook de vakantiebestemmingen staan met open armen klaar om jou de komende maanden te verwennen.
Fietsen in het groen in Picardisch Wallonië
Wandelen door berg en dal, langs de dorpjes van Heuvelland
Wandelen door berg en dal in en rond Heuvelland, tegen de Franse grens. Genieten van fraaie vergezichten én van een Belgisch wijntje achteraf.
Roetfilter: uitstel voor te vervuilende dieselvoertuigen
Een rode kaart bij de technische keuring vanwege een verstopte roetfilter? Dan heb je voortaan 12 maanden om dit te laten repareren.
De B2B-afdeling van Touring: de leasingsector
Autosalon 2023: een must voor de fleetsector
Het Salon is een belangrijk evenement voor de fleetsector. En de veranderingen in de huidige autowereld maken het nog belangrijker ...
Klein-Brabant is veel groter dan het lijkt
De mooiste plekjes van Klein-Brabant kan je best te voet of met de fiets ontdekken. Volg onze route. Foto: Johannes Vande Voorde