Op oude foto's van Belgische dorpen en steden zie je trotse bakkers en melkboeren die met de bakfiets aan huis leveren. Door de opkomst van de auto en de bestelwagen waren bakfietsen lang uit het straatbeeld verdwenen, maar de laatste jaren maakt de bakfiets – of 'cargobike', zoals die tegenwoordig heet – een opvallende comeback. Wij testten de Bergamont E-Cargoville LJ.
Waarom een cargobike?
Daar zijn meerdere redenen voor. De eerste: heel wat Belgische steden werken aan een 'modal shift': verplaatsingen met de auto vervangen door duurzamere vervoerswijzen. Er komen daarom steeds meer beperkingen op autoverkeer en parkeerplaatsen voor auto's verdwijnen. Met een cargobike kom je overal waar gewone fietsen mogen rijden.
En de tweede reden: cargobikes zijn vandaag bijna allemaal elektrisch. Dankzij de elektrische hulpmotor is het makkelijker om zwaardere lasten te vervoeren zonder jezelf in het zweet te fietsen.
De meeste cargobikes kunnen uitgerust worden met laadmodules, aangepast aan de te transporteren lading. Dat kan een houten bak zijn (afdekbaar met een zeil), een afsluitbare flightcase of een aluminium koffer. Net als bij een ander bedrijfsvoertuig kan je kiezen voor aankoop of leasing (meestal in combinatie met onderhoud, verzekering of andere diensten). Voor ondernemingen is een cargofiets 100% fiscaal aftrekbaar en is ook de btw aftrekbaar. Sommige steden en (in Wallonië) de regionale overheid subsidiëren de aankoop.
Uiteraard is een cargobike niet voor elke onderneming of zelfstandige activiteit geschikt. Een keukeninstallateur kan met zo’n cargofiets geen volledige keuken leveren. Al is er wellicht meer mogelijk dan je denkt. In Antwerpen levert BMB Bouwmaterialen samen met het Antwerpse fietskoerierbedrijf Oovelo bouwmaterialen op werven in de stad.
Een cargofiets op maat
Touring nam de proef op de som en ging op stap met de E-Cargoville LJ Expert, een cargobike van de Hamburgse fietsenmaker Bergamont. De E-Cargoville LJ is een modulair platform. Dat wil zeggen dat je de fiets kan uitrusten met verschillende laadmodules. Deze worden vast gemonteerd en zijn dus niet uitwisselbaar door de gebruiker. Denk dus vooraf na wat de beste configuratie is voor wat jij nodig hebt.
Op de website van Bergamont vind je een configurator waarmee je de verschillende opties kan verkennen. Een eerste keuze is de lengte van het laadplatform: 50 of 70 centimeter. Op een lang platform kan je een groter volume kwijt, maar de fiets wordt er wel langer en iets minder wendbaar door. Vervolgens kies je de afwerking van het laadplatform. Een aluminium box met afsluitbaar deksel is de beste optie om kwetsbare en waardevolle goederen te vervoeren. De tweede optie is een multifunctionele open box uit bamboehout. Deze kan eventueel ook uitgerust worden met een kinderzitje, een scherm of een verwijderbare regenkap. Voor grote lasten kan je het laadplatform laten uitrusten met bevestigingspunten voor snelspanners, of met stalen rails om zware lasten vast te zetten.
Op stap met de E-Cargoville LJ
Onze testfiets heeft het laadplatform van 70 cm met de bamboo box. Er zijn kinderzitjes geïnstalleerd, maar omdat die vlak tegen de rug en de vloer bevestigd zijn, gaat er niet veel laadruimte verloren. De bak is breed genoeg om een bierbak dwars in te zetten.
We kregen de Expert-versie van de E-Cargoville LJ. Deze heeft een traploze naafversnelling van Enviolo. Via een hendel aan het stuur stel je de gewenste versnelling in: een lage versnelling om te vertrekken en bergop te fietsen, een hogere om snelheid te maken. Er is ook een Elite-versie met een automatische naafversnelling, en een Edition-versie met een klassieke derailleur met 11 versnellingen.
De fiets is uitgerust met een Bosch Cargo Line middenmotor van de vierde generatie. Deze is ontworpen om veel kracht te leveren, zelfs bij lage trapfrequenties. Dat maakt het makkelijk om te starten met een volgeladen fiets. De E-Cargoville LJ heeft een nuttig laadvermogen van 170 kg – bestuurder inbegrepen. Er zijn vier ondersteuningsniveaus: Eco, Tour, Sport en Turbo. Die stel je in via de schakelaars aan het stuur.
De herlaadbare accu heeft een capaciteit van 650 Wh. Ze zit netjes ingewerkt in de stuurkolom en kan gewoon blijven zitten terwijl ze opgeladen wordt. Is er geen stopcontact in de buurt, dan kan je de batterij er ook uit nemen. Hoe lang de batterij meegaat, hangt vooral af van de lading, het reliëf en de mate van ondersteuning die je vraagt. Fiets je met een volgeladen fiets over heuvelachtig terrein, dan krijg je veel minder kilometers uit een lading. Het Bosch Kiox display toont je de resterende autonomie. Omdat je met een cargofiets meestal geen al te lange ritten zal maken, is het bereik doorgaans niet echt een probleem. Wil je toch op zeker spelen, dan kan je een tweede accu laten plaatsen op de zadelkolom.
De E-Cargoville LJ in gebruik
De E-Cargoville LJ met het laadplatform van 70 cm is een erg lange fiets. De afstand tussen stuur en voorwiel bedraagt maar liefst 105 cm. Daardoor gedraagt hij zich in bochten anders dan een gewone fiets, met een veel grotere draaicirkel. Sturen is in het begin dan ook even wennen. Een oude les uit de autorijschool helpt daarbij: kijk als je draait niet naar de weg vlak voor je, maar naar de richting waarnaar je wil rijden. Ook met een zware last blijft de fiets vlot bestuurbaar.
In het begin vraag ik me ook af of ik met de cargofiets wel overal tussen zal geraken, en of de fietspaden wel breed genoeg zijn. Maar die zorg blijkt ongegrond. De laadmodule op zich is minder breed dan het stuur – en dat is even breed als dat van een gewone fiets (66 cm), en door de laadbak kan ik sowieso geen te brede lading meenemen. Op een dubbelrichtingsfietspad is het dus ook geen probleem om tegenliggers te kruisen.
Op vlak terrein en lichte hellingen is een zware lading (40 kg, plus 80 kg van schrijver dezes) geen probleem voor de Bosch-motor. Op een pittig klimmetje in de Leuvense binnenstad heeft de motor het moelijker, maar fiets en ik geraken toch boven. In de afdeling doet de zwaartekracht haar werk en zit ik voor ik het besef aan 30 km/u. Afremmen gaat gelukkig goed, met de krachtige Magura schijfremmen. De antislipstrips op de bodem van de Bamboo box helpen om de lading op haar plaats te houden
Om de fiets te stallen, moet je hem naar achter trekken om hem op een uitklapbare standaard te tillen die zich onder het laadplatform bevindt. Dat vergt redelijk wat spierkracht als de fiets zwaar geladen is. Om weer te vertrekken, duw je de fiets naar voor, zodat de standaard weer omhoog kan klappen. Het is niet onoverkomelijk, maar ergonomisch toch niet de beste oplossing.
Hou er ook rekening mee dat de fiets door zijn lengte niet in een gewone fietsstalling zal passen. En omdat een cargofiets voor de wegcode een gewone fiets is, is het niet toegelaten om hem te parkeren in een parkeervak voor auto's. Je mag een cargofiets net zoals een gewone fiets wel op het voetpad parkeren, op voorwaarde dat je daarbij de andere gebruikers van het voetpad niet hindert. Op smalle voetpaden is dat meestal niet mogelijk.
Conclusie
De Bergamont E-Cargoville LJ cargobike rijdt even vlot als een gewone fiets, dankzij de motor die krachtig genoeg is om ook zware lasten te vervoeren. In de versie met een vlakke laadvloer kan hij ook grote volumes aan. De staander is voor verbetering vatbaar.
Technische fiche
- Motor: Bosch Cargo Line, Gen. 4
- Batterij: 625 Wh
- Rijwielgedeelte: Aluminium frame, BGM cargo voorvork; Enviolo naafversnelling; Magura schijfremmen, Schwalbe Super Moto-X banden
- Gewicht: 29,7 kg (zonder laadmodule)
- Max. gewicht: 220 kg (fiets, lading en bestuurder)
- Prijs: vanaf € 4.999
- Verkoopkanaal www.bergamont.com/be
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels