Na de Fiat 500 is de 600e het tweede volledig elektrische model van Fiat. De naam roept misschien wat vraagtekens op, maar het model heeft een leuke uitstraling en rijdt prima.

De 100% elektrische 600e staat op hetzelfde platform als de Jeep Avenger. Het rijgedrag is van dezelfde hoge kwaliteit, al is de ophanging misschien wat hard op een slecht wegdek. Qua gevoel biedt Fiat in snelle bochten echter een uitstekend compromis tussen comfort en wegligging.
De 600e is eigenlijk wat groot voor een wagen uit het B-segment, en dat heeft bepaalde voordelen. Zo is het interieur verrassend ruim. Volwassenen hebben achterin meer dan voldoende plaats en met een koffer van 360 liter moet een elektrische wagen van dit formaat zeker niet blozen. Het volume is bijvoorbeeld even groot als dat van een elektrische Opel Astra, die toch duidelijk in een andere categorie speelt.

Prijs-kwaliteitverhouding
De prestaties van de 600e kunnen we rationeel noemen. Hij haalt vlot een rijbereik van 400 km en voelt aan als een 'normale' wagen, ook al weegt hij 1500 kg. Met 156 pk duurt het negen tellen om de honderd aan te tikken en eigenlijk is dat pittig genoeg. We geven ook graag mee dat de 54 kWh grote batterij kan snelladen tot 100 kW.
De materiaalkeuze in het interieur kon echter beter, want zowat overal zijn harde plastics gebruikt. Dat zou geen probleem vormen mocht de Fiat een budgetmodel zijn, zoals de nieuwe Citroën ë-C3. Maar met een basisprijs van 36.000 euro is dat toch niet het geval.
Zoals bij de Jeep Avenger en alle andere recente ‘kleine’ Stellantis-modellen lanceert Fiat eerst de elektrische versie. Er is echter ook een hybride versie met benzinemotor voorzien. De Fiat 600e kan nu al besteld worden.

De Fiat 600e in een notendop
- Motor: elektrisch; 156 pk - 260 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: één versnelling
- L/b/h (mm): 4171/1781/1523
- Leeggewicht (kg): 1520
- Koffer (l): 360 - 1231
- Batterijen (kWh): 54
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,0
- Topsnelheid (km/u): 150
- Rijbereik (km): 406
- Gemengd verbruik (kWh/100 km): 15,1
- Prijs (€) 36.000
Troeven
- Binnenruimte
- Aangenaam rijgevoel
- Binnenkort ook met verbrandingsmotor
- Een uitgekiend design ...
Minpunten
- … dat toch wat in herhaling valt
- Kwaliteit van de kunststoffen
- Storende geluidjes
- Tamelijk harde ophanging
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.