Image
Heb je al moeite om een onderscheid te maken tussen de 'normale' berlines van het merk? Dan wordt het nog moeilijker met de Mercedes EQS en EQE.

Net als bij de EQS, en in tegenstelling tot SUV's met een EQ-label, gaat het hier niet om een elektrische versie van een "klassiek" model. De Mercedes EQE is elektrisch geboren en bestaat uitsluitend elektrisch. En dat resulteert in uitstekende energieprestaties.

Mercedes EQE
De elegante lijn is ontworpen om door de lucht te glijden.


Op zoek naar vloeiendheid

Onder het koetswerk van de erg aerodynamische EQE vinden we inderdaad het totaal nieuwe platform dat de Duitse constructeur ook voor de EQS gebruikt heeft. Hier is het platform iets korter en herbergt het twee batterijmodules minder. Het rijbereik wordt echter niet proportioneel kleiner, aangezien het kortere koetswerk en het gekrompen accupakket ook voor een lager gewicht zorgen.

Met uitzondering van de totale lengte en de lichtsignatuur is de EQE een kopie van zijn grote broer. Het streven naar meer aerodynamica zal daar zeker niet vreemd aan zijn. De enige echte verschillen tussen de EQE en de EQS zijn natuurlijk de afmetingen.

Mercedes EQE
De Mercedes EQE is verrassend zuinig voor een auto van deze afmetingen.


De zitplaatsen achterin bij de ‘kleine’ EQE zijn inderdaad iets minder royaal, en hetzelfde geldt voor de koffer van 430 liter. Bij de lancering biedt Mercedes slechts één versie aan van de EQE: de 350+, waarvan de elektromotor gedurende 545 à 660 km (afhankelijk van de weg- en rijomstandigheden) 292 pk naar de achterwielen stuurt, en dit dankzij de batterij van 90 kWh.

Onderweg is de Mercedes EQE uiteraard een stille, krachtige en erg aangename wagen. Liefst op een rustige manier te gebruiken, om zo zuinig mogelijk om te springen met de energie (opmerkelijk: ons testverbruik bedroeg 17,8 kWh/100 km). De instapprijs bedraagt 76.625 euro. Maar het gamma wordt de komende maanden nog uitgebreid, zowel naar beneden als naar boven.


Technische fiche Mercedes EQE 350+

  • Motor: elektrisch; 292 pk - 560 Nm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: automaat met 1 versnelling
  • L/b/h (mm): 4.946/2.103/1.510
  • Leeggewicht (kg): 2.355
  • Kofferruimte (l): 430
  • 0 tot 100 km/h (sec.): 6,6
  • Topsnelheid (km/u): 210
  • Batterijen (kWh): 90,56
  • Elektrisch rijbereik (km): 545-660
  • Prijs (€): 75.625

Troeven

  • Modern design
  • Aangenaam interieur
  • Laag verbruik
  • Rijbereik/laadsnelheid

Minpunten

  • Copy-paste van de EQS
  • Merkbaar gewicht
  • Tal van opties
  • Waar is het echte ‘Mercedes-gevoel’?