Image
Specter op jaagpad

Specter is een nieuw Belgische merk van speed pedelecs.

Specter is een nieuw Belgisch fietsmerk dat vastbesloten is om geschiedenis te schrijven. Met twee speed pedelecs mikt het op pendelaars die snel op het werk willen geraken, oog hebben voor design én over diepe zakken beschikken ...

Een blik op de website van Specter maakt duidelijk dat het merk blaakt van zelfvertrouwen. Zo geven ze grif toe dat ze het wiel niet hebben uitgevonden, alleen beter gemaakt. Of nog: goed is de vijand van fantastisch. Waarmee ze hinten naar de gedachte dat alles wat goed is, nog beter gemaakt kan worden. Ze herbekijken elk onderdeel van de fiets en gaan na of het beter kan. Geen detail missend.


De ambitie van Specter? Lange fietsverplaatsingen sneller, leuker en mooier maken. De manier waarop? Focussen op design, connectiviteit en lokale ontwikkeling en productie.

Voorlopig resulteert dat in twee speed pedelecs: de Specter 1 en de Specter 1 Long range. De eerste komt met een middenmotor en een enkele batterij. De tweede voegt daar nog eens een voorwiel-naafmotor en een tweede batterij aan toe. Wij kregen de laatste versie tussen de benen.


Focus op design en connectiviteit

Van bij de eerste blik is het duidelijk dat Specter een paar specifieke keuzes maak. Zo kiest het voor carbon als framemateriaal. Dat is eerder uitzonderlijk voor stadsfietsen of speed pedelecs, maar wél gebruikelijk in het segment van de (duurdere) sportieve fietsen.


Dat materiaal laat zich immers makkelijker moduleren om bijvoorbeeld een lage luchtweerstand na te streven. Het is ook lichter dan aluminium en minstens even sterk. Resultaat: een gewicht van net geen 20 kg voor de Specter 1 en 26,2 kg voor de Long Range met twee motoren en evenveel batterijen. Voorwaar een hele prestatie!

Nog opvallender is de gigantische cockpit, waarop je nogal wat connectiviteitsfuncties kan gebruiken. Je kan bijvoorbeeld kaartinformatie tonen en turn-by-turn navigatie volgen. Wat op zich waardevol kan zijn als die op fietsgebruik is afgestemd. Lees: de gekozen weg mag iets langer zijn, maar zou via fietsvriendelijke trajecten moeten lopen.

Tijdens onze (korte) testperiode lukt het ons niet om de gekoppelde Kaarten-app volledig naar onze voorkeur bij te sturen. We hopen dat Specter erin slaagt om bijvoorbeeld ook fietsspecifieke navigatie-apps weer te geven op het scherm.


Er is ook Spotify-integratie om de deuntjes van je smartphone verder te spoelen of te veranderen. Weersvoorspellingen, inclusief windinformatie, moet het mogelijk maken om voor een regenbui thuis te zijn.

Allemaal leuk, en potentieel nuttig, maar deze functies staan vandaag al op mijn smartphone die ik mits een kleine investering op gelijk welke fiets kan monteren. Een smartphonehouder met regenbestendig hoesje volstaat. Toegegeven, het scherm van mijn smartphone is kleiner en de accu loopt snel leeg als je de gps-functie gebruikt. Maar toch: de toegevoegde waarde van al die apps op een fietsscherm moeten we enigzins relativeren.

Iets wat mijn smartphone echter niet in zijn eentje kan klaarspelen, is de Specter updaten. Dat gebeurt via de in de fiets ingebouwde 4G-module. Daardoor kunnen de ingenieurs van Specter de fiets blijven verbeteren, ook nadat ie gekocht is. Je kan met de Specter-app overigens ook je fiets lokaliseren en bepaalde parameters naar wens aanpassen.


Groot, groter, groots

Naast het framemateriaal en het grote scherm springen nog enkele andere kenmerken in het oog. Zo maakt de Specter gebruik van grote 29-inchwielen. Een normale fiets voor volwassenen heeft doorgaans 28-inchwielen, een kinderfiets houdt het op wielen van 26 inch. Voor de volledigheid geven we mee dat één inch gelijk is aan 2,54 cm.

De wielmaat van 29 inch draagt bij tot het imposante voorkomen. | Copyright: Johannes Vande Voorde


Nog groter zijn de batterijen die deze Longe Range van Specter meevoert: de ene zit verstopt in de schuine buis van het frame, de andere zit tussen de zitbuis en de schuine onderbuis. Je laadt ze beide op terwijl ze in de fiets zitten, wat volgens de fabrikant 5,5 tot 7 uur kan duren.

De tweede batterij zit geprankt tussen zitbuis en schuine onderbuis. De laadpoort bevindt zich net daarboven. | Copyright: Johannes Vande Voorde


De speed pedelec in zijn geheel oogt in elk geval groots. Met dank uiteraard aan die grote wielen, de forse framebuizen en dito balhoofd met ingewerkte ledverlichting. Het blijft echter allemaal wonderwel in balans. En het zorgt voor nieuwsgierige blikken wanneer je ermee stopt aan een rood licht. Blijft nog de vraag: hoe rijdt ie?


Specter blijkt krachtpatser

Laten we maar meteen met de deur in huis vallen. De Specter 1 Longe Range rijdt zoals hij eruitziet: subliem. Met een samengesteld piekvermogen van 1.200 W en een indrukwekkend koppel van 136 Nm kan het ook moeilijk anders. Je hebt kracht op overschot om snel vooruit te komen.

Al hoef je niet continu aan 45 km/u te knallen om ervan te genieten. Wij reden het gros van onze testkilometers in de ‘Range’-modus, die garant moet staan voor een groot bereik. Je accelereert er moeiteloos mee tot 30 km/u, en mits wat inspanning van de eigen benen fiets je ook in deze stand vlot aan 40 km/u, waar het kan en mag.

Specter
Drie modi biedt de Specter: Range, Chill en Fly. | Copyright: Johannes Vande Voorde


De automatische Enviolo-versnelling reageert in de Range-modus wat traag, althans naar onze smaak. Daarom kozen we bewust voor de manuele versnellingsmodus, wat meteen ook bijdraagt tot het gevoel dat je zelf nog (sportief) aan het fietsen bent.

Specter versnelling
Van de Enviolo automatische versnelling moet je houden. Manueel schakelen kan ook. | Copyright: Johannes Vande Voorde

In de ‘Chill’-modus wordt er al veel minder inspanning van de rijder gevraagd om tot 45 km/u te rijden. En in de ‘Fly’-modus wordt die gevraagde inspanning bijna nihil - je moet eigenlijk enkel de trappers ronddraaiden om de motoren aan het werk te houden.

Kortom: de Specter is wat ondersteuning betreft een rasechte krachtpatser. En in de Range-modus kan hij ook een autonomie voorleggen die naam waardig. Wij reden met een preproductie-exemplaar vlotjes 85 km en hielden nog 15% autonomie over. In het finale productiemodel is de ondersteuning in de Range-modus wat teruggeschroefd om die autonomie op te krikken tot 130 km. In de Chill- en Fly-modi zullen die afstanden liggen rond respectievelijk 70 en 60 km.


Dynamisch rijgevoel

Gelukkig is het rijwielgedeelte van de Specter opgewassen tegen dat overschot aan kracht dat geboden wordt door de twee motoren. De grote wielen zorgen voor een uitmuntende rechtuit-stabiliteit, maar staan dynamisch stuurgedrag niet in de weg. Tijdens een rit langs de kronkelende Kleine Nete kregen we spontaan een glimlach op het gezicht bij het insturen van nauwe bochten.

Specter
De Specter combineert rechtuit-stabiliteit met een dynamisch stuurgevoel. | Copyright: Johannes Vande Voorde

De zithouding is licht voorovergebogen en matig sportief. Enkel de zadelhoogte kan je aanpassen, wat mogelijk een nadeel is voor mensen met een kort bovenlijf. Meestal kan je ook het stuur in hoogte aanpassen en desgewenst naar de rijder toe kantelen. Niet dus op deze designfiets. Probeer de Specter daarom zeker uit vooraleer je tot een aankoop overgaat.

In de balans tussen sportiviteit en comfort kiest Specter eerder voor het eerste. Zo is er geen vering voorzien en kan je enkel de bandendruk wat verlagen om het veercomfort te verhogen.

Er is geen vering voorzien in de voorvork. Wel een ledlamp in het balhoofd en een apart (groot)licht op het stuur. | Copyright: Johannes Vande Voorde


Aandacht voor veiligheid

Aan veiligheid is wel veel aandacht besteed. Zo is er naast een dagrij ledlamp in het balhoofd ook een aparte lichttoorts met grootlichtfunctie. Daarmee kan je andere weggebruikers verwittigen dat je er (snel) aankomt. Vooral handig om automobilisten aan kruisende zijwegen te verwittigen.

Ook een claxon is aanwezig, maar die gebruikten we slechts uitzonderlijk omdat ie een asociaal luid kabaal voortbrengt. Even achteruit trappen was meestal voldoende om fietsers voor ons te waarschuwen dat er ‘sneller volk’ op komst was.

De schijfremmen tenslotte worden door vier zuigers tot stilstand gebracht en bleken niet alleen krachtig maar ook goed te doseren, ook tijdens een regenrit. ABS wordt niet aangeboden.

De schijfremmen bleken krachtig en goed doseerbaar, ook in regenweer. | Copyright: Johannes Vande Voorde


Slotsom

Onze eerste kennismaking met de Specter Long Range smaakt naar meer. We hadden eigenlijk ook niet anders verwacht. Deze speed pedelec rijdt zoals hij eruitziet: krachtig en vastberaden. Dat hij ook koppen doet draaien aan een verkeerslicht maakt duidelijk dat dit niet de dertiende speed pedelec is in een dozijn.

De ontwikkeling én productie van de Specter verloopt dan ook op relatief kleine schaal, in eigen land. Daardoor kan het merk een eigen koers varen en is het niet afhankelijk van de traditionele spelers, aldus Specter. Sommige onderdelen worden zelfs enkel en alleen voor deze fiets gemaakt.

Copyright: Johannes Vande Voorde


Resultaat: je rijdt met een exclusieve fiets buiten als je ‘m bij de fietshandelaar oppikt. Keerzijde van de medaille: je moet een aardige duit op de toonbank leggen vooraleer je dat mag doen.

Ga even zitten. De Specter 1 is verkrijgbaar vanaf € 8.990, de Long Range-versie verwisselt van eigenaar vanaf € 10.690. Het feit dat Specter meteen ook prijzen voor maandelijkse aflossingen vermeldt in geval van financiering, maakt duidelijk dat dit een tweewieler is voor de leasingmarkt. Voor pendelaars de bewust afstand doen van een firmawagen, of kiezen voor een kleinere wagen in combinatie met een ‘grote’ fiets.

Zij die dat voor elkaar krijgen bij de baas, mogen van geluk spreken. Ze zullen veel plezier beleven aan de Specter. Voor alle anderen is het wachten tot Specter meer toegankelijke modellen op de markt brengt. Zeg nooit nooit ...


Check ook onze andere fiets- en e-biketests op onze website.