Image
Touring doet een beroep op gespecialiseerde transporteurs om defecte voertuigen te repatriëren. Vandaag zetten we de firma Joye T’Rec uit Roeselare in de kijker.

September is de voorbije jaren steeds drukker geworden, waardoor het piekseizoen bij Touring tegenwoordig eigenlijk drie maanden duurt. Jérémie Joye van transportfirma Joye T’Rec blikt samen met ons terug op het hoogseizoen voor zijn sector, die gespecialiseerd is in langeafstandsvervoer en de repatriëring van voertuigen.

Voor Jérémie lag de werkdruk tijdens de zomer van 2022 nog hoger dan het jaar ervoor, toen het al uitzonderlijk druk was. Dat heeft volgens hem te maken met een samenloop van omstandigheden na de coronapandemie en het feit dat er meer met de wagen op vakantie wordt gegaan. Vliegtickets zijn immers duurder geworden en er is een tekort aan huurwagens. Bovendien wordt er vaak minder uitgegeven aan onderhoud, waardoor er meer defecten optreden. Al die elementen hebben gezorgd voor een toename van het aantal repatriëringen in vergelijking met de jaren voordien.


Digital transportbeheer

Om die uitdaging aan te gaan, heeft Joye T’Rec twee jaar geleden geïnvesteerd in een digitaal beheersysteem voor zijn transporten. Voortaan worden alle dossiers volgens datum, onderneming en type defect ingevoerd in een speciaal TMS (Transport Management System). Zodra de planning klaar is, wordt alle info automatisch verstuurd naar het dashboard van de vrachtwagen die ingezet wordt voor de opdracht. Wanneer de chauffeur een wagen oppikt, kan hij heel wat taken eenvoudig uitvoeren met behulp van zijn smartphone, die eveneens gekoppeld is aan het dashboard. Hij kan de exacte staat van de wagen aangeven, foto's nemen en beschikt over het volledige dossier en leveringsadres van de wagen. Bovendien is het systeem gekoppeld aan de garage, zodat de onderhouds- en reparatiegeschiedenis meteen beschikbaar zijn.

Al die gegevens worden in real time doorgestuurd naar het kantoor, zodat de firma over zeer nauwkeurige informatie beschikt over het ophalen en afleveren van de wagen. Het spreekt voor zich dat die digitalisering een flinke tijdsbesparing oplevert in vergelijking met de talloze telefoongesprekken die vroeger nodig waren. Joye T’Rec werkt momenteel samen met de softwareontwikkelaar om de processen verder te optimaliseren, maar volgens Jérémie zou het voorbije seizoen alvast niet zo’n succes geweest zijn zonder het nieuwe systeem.


Repatriëring van voertuigen uit Spanje

Joye T’Rec stelde dit jaar een forse toename vast van het aantal Spaanse dossiers, en dan vooral van het aantal repatriëringen uit het zuiden van Spanje. Dat heeft uiteraard een impact op de snelheid van de repatriëringen. Niet in het minst omdat het aantal opdrachten vooral in september sterk gestegen is, waardoor ook die maand tegenwoordig bijzonder druk is voor de transporteur. Bovendien verloopt de communicatie in Spanje vaak moeizaam en zijn er telkens weer opvallend veel foutieve adressen. Er wordt dan ook nagedacht over mogelijke oplossingen voor volgend jaar, zoals depots in het noorden van Spanje, zodat er altijd met een volledig gevulde vrachtwagen weer naar België gereden kan worden.

Jérémie heeft ook nog een anekdote voor ons in petto over de voorbije zomer. Zo merkte een chauffeur die een wagen op een andere vrachtwagen moest zetten, plots dat er nog twee kleine passagiers in de wagen zaten. Achterin bevonden zich namelijk twee padden die duidelijk last hadden van de warmte. De chauffeur heeft ze meteen naar een dierenarts gebracht, waarna de amfibieën uiteindelijk weer veilig en wel bij hun eigenaar beland zijn.


De menselijke factor

Jérémie benadrukt dat naast heel het logistieke gebeuren ook het sociale aspect een essentiële rol speelt in de transportsector. Het gebeurt zelfs vaak dat de chauffeurs een wagen moeten ophalen op een camping en uiteindelijk bij de klanten of kampeerders blijven eten. Belangrijk is echter vooral dat ze voldoende tijd nemen om de personen in kwestie gerust te stellen en de nodige uitleg te geven in een vaak moeilijke situatie.