Image
De Santa Fe is het topmodel in het SUV-assortiment van Hyundai. Deze klassewagen biedt heel veel waar (en uitrusting) voor zijn geld.


De huidige Hyundai Santa Fe werd pas gelanceerd in 2019, maar krijgt nu al een update. Vind je het wat vroeg voor een eenvoudige facelift? Wacht tot je de rest leest ...


Hyundai
Achteraan is het lijnenspel veel braver dan aan de voorzijde.


De essentie

De Santa Fe heeft het eigenlijk altijd goed gedaan in de categorie van de grote SUV's en is momenteel toe aan zijn vierde generatie. Hoewel hij nog maar twee jaar op de markt is, vindt Hyundai het nu al tijd voor een facelift. Op het eerste gezicht zou je denken dat de kleine esthetische aanpassingen best even konden wachten, maar in werkelijkheid zijn de wijzigingen in het design maar een klein onderdeel van het pakket. De onderhuidse veranderingen zijn zelfs zo ingrijpend dat je eigenlijk mag spreken van een volledig nieuwe generatie. Hyundai heeft zijn vlaggenschip namelijk veel meer moeten geven dan een nieuwe grille om hem uit te rusten met iets wat tot nog toe totaal afwezig was. En dan hebben we het natuurlijk over een hybride motor.


Het segment

In Europa behoort de Sante Fe niet tot de tien populairste grote SUV's. Doet hij het dan zo slecht? Nee, want voor hem staan alleen maar premiummodellen, zoals de Mercedes GLE, de BMW X5 en X6, de Volvo XC90, de Audi Q7 en e-tron, de Range Rover en de Porsche Cayenne. Als je de luxemodellen echter buiten beschouwing laat, staat de Koreaan op de tweede plaats, na de VW Touareg maar voor zijn broertje, de Kia Sorento. Daarna volgen in het klassement trouwens nog een hele reeks premiummodellen, zoals de Land Rover Discovery, de Lexus RX enzovoort. Om maar te zeggen dat de Santa Fe meer dan behoorlijk presteert. De vraag is alleen of dat zo blijft na de recente lancering van zijn nieuwe ‘algemene’ concurrent, de Toyota Highlander.

Hyundai
De Santa Fe steekt de neus aan het venster bij de Duitse premium-SUV's.


Wat er verandert

Aangezien dit een facelift is, zijn er uiteraard een aantal designaanpassingen, maar daarover later meer. De grootste verandering is echter dat de Santa Fe voortaan beschikbaar is als diesel (de 2.0 wordt vervangen door een 2.2 liter), als klassieke hybride én als plug-inhybride. Daarom spreken we liever van een nieuwe generatie: onder dat licht bijgewerkte uiterlijk gaat immers … een volledig nieuw platform schuil. Hyundai is dus heel bescheiden. We kennen genoeg constructeurs die beweren dat ze een nieuw model hebben, terwijl ze niet eens de helft van hun platform wijzigen.


Design

De Santa Fe was op zich al vrij geslaagd, maar wordt met de facelift nog een beetje extraverter. Dankzij twee rode ‘lichtstroken’ ziet hij er achteraan nu iets moderner uit. De ene loopt over de bumper en de andere tussen de achterlichten. Ze vervangen allebei een exemplaar in chroom. Dat is alles voor de achterkant. Vooraan zijn de veranderingen duidelijker. De dunne koplampen bovenaan bleven behouden, maar de onderste lampen zijn nu vierkant van vorm. Optisch lijken ze bovendien deel uit te maken van de bijzonder expressieve nieuwe grille met geprononceerd 3D-motief. Eindelijk zijn er trouwens ook leddagrijlichten. Ze zijn T-vormig en houden niet op aan de koplampen, maar lijken door de bumper te lopen. Al die veranderingen geven de Santa Fe heel wat meer présence en karakter. Meer dan ooit is hij op die manier een echt complexloze SUV.

Groot en imposant op straat.


Binnenin

Hyundai heeft meteen ook het interieur onder handen genomen. Doordat de afmetingen van de Santa Fe nauwelijks gewijzigd zijn, blijft de ruimte even royaal (met optioneel 7 plaatsen). Ga je voor de vijfzitter, dan is de koffer 634 liter groot, wat een tikkeltje kleiner is dan in de versie zonder hybrideaandrijving. Veranderingen zijn er wel voor de bestuurder. De algemene lay-out van het dashboard wijzigt niet echt, maar er is voortaan een gloednieuw aanraakscherm van 10,25 inch. Dat heeft trouwens geen knoppen meer aan de zijkant en ziet er daardoor een pak beter uit.

Voor de bestuurder bevinden zich instelbare digitale meters, met rechts de vernieuwde middenconsole. Die is nu wat horizontaler en ‘zwevend’ (zodat er daaronder bergruimte vrijkomt) en de bediening van de versnellingsbak gebeurt voortaan met knoppen. Kortom: de sfeer in de Santa Fe is heel wat moderner dan in zijn voorganger van nauwelijks twee jaar geleden.


Uitrusting

De Hyundai staat voortaan op hetzelfde platform als de nieuwe Kia Sorento en krijgt ook een gelijkaardige uitrusting. Alle klassiekers zijn aanwezig, zoals een hypergeconnecteerd infotainmentsysteem en de nieuwste rijhulpsystemen die semiautonoom rijden van niveau 2 mogelijk maken. Wat we echter vooral onthouden, zijn de kleine extraatjes die je tot nu toe enkel op Duitse premiumwagens vond.

Een voorbeeldje zijn de sfeergeluiden die ingebouwd zijn in het geluidssysteem. Geen zin om naar de jengelende radio te luisteren? Dan kies je gewoon voor ‘Regenachtige dag’, ‘Knetterend haardvuur’ of ‘Boswandeling’. Het is een gadget natuurlijk, maar heel wat mensen zullen dit lekker ontspannend vinden na een drukke dag op het werk. En dan is er ook de functie om de wagen te parkeren ... zonder dat je erin zit. De Santa Fe voert weliswaar geen complexe manoeuvres uit zoals sommige Mercedes-modellen, maar met een druk op de afstandsbediening parkeert hij voor- of achteruit in een klein gaatje. Hij kan zelfs lichtjes bijsturen om een obstakel te vermijden.


Onder de motorkap

We zijn aanbeland bij de eigenlijke reden voor deze ingrijpende make-over. Tot voor kort was de Santa Fe namelijk enkel verkrijgbaar met een 2.0 diesel (185 pk), die vervangen wordt door een 2.2. Deze diesel is momenteel echter nog niet beschikbaar in België. Bij ons kan je voortaan kiezen tussen een ‘gewone’ hybride met 230 pk en een plug-inhybride met 265 pk. In beide gevallen ligt er in het vooronder een viercilinder benzine (1.6 l), gekoppeld aan een zestrapsautomaat. Bij de Sante Fe Hybrid kan je kiezen uit twee- of vierwielaandrijving. De plug-in is altijd een 4x4. Merk tot slot op dat de plug-in over een batterijcapaciteit van 13,8 kWh beschikt, waarmee je volgens Hyundai puur elektrisch gemiddeld een afstand van 58 km kan afleggen.

Het hybridesysteem is doeltreffend, maar staat niet aan de top.


Onderweg

Voor onze test mochten we de weg op met de klassieke hybride, en die voelde uiteindelijk ... heel vertrouwd aan. De nieuwe motor heeft de Santa Fe namelijk niet inherent veranderd. Het blijft een enorme gezinswagen die bedoeld is om je in alle comfort te vervoeren. De Hyundai rijdt zacht, de vering werkt oneffenheden weg, de geluidsisolatie is prima, ... Kortom: al de juiste vakjes zijn aangevinkt.

Natuurlijk zijn er een aantal zaken die specifiek opvallen in de hybride. Bijvoorbeeld dat de aangename stilte aan boord nog duidelijker wordt wanneer je elektrisch rijdt of dat de overgangen tussen de elektro- en de verbrandingsmotor bijzonder soepel tot zelfs onmerkbaar verlopen. Maar algemeen onthouden we dus dat de Santa Fe die cocon blijft waarin het goed toeven is, zowel voor lange trajecten als voor één of twee ritten per dag. Wanneer een enthousiaste bestuurder de Santa Fe de sporen wil geven, dan reageert hij wel, maar je merkt toch dat deze wagen daar niet echt voor gemaakt is.

Hyundai
Een gezinsvriendelijke, maar weinig sportieve inborst.


Verbruik

Voor de Santa Fe Hybrid kondigt Hyundai een gemiddeld verbruik aan van 6,3 l/100 km (volgens de WLTP-norm natuurlijk). Tijdens onze testrit kwamen we zelf uit op een gemiddelde van 6,4 l/100 km. Voor een wagen van deze omvang zijn dat geen slechte cijfers, maar we hebben al betere prestaties gezien. Begeef je je richting snelweg, dan loopt het verbruik immers al snel op richting 9 l/100 km. Op die manier merk je dat een motor van 1.6 liter veel meer moeite heeft om in zijn eentje een wagen van 1.700 kilo voort te bewegen dan een dikke 2.5 liter, die je bijvoorbeeld vindt in de Toyota Highlander. Dat verklaart samen met de expertise van Toyota op hybridevlak waarom de Japanner nog efficiënter is dan de Koreaan.


Budget

De oplossing? Je kan natuurlijk altijd kiezen voor de Santa Fe plug-in. Alleen heeft die een vanafprijs van 60.999 euro, terwijl de hybride verkrijgbaar is vanaf 52.999 euro. Als je dus niet kan profiteren van de fiscale aftrekbaarheid van een plug-in en geen garage of oprit hebt waar je kan laden, ben je wellicht beter af met de klassieke hybride.

En dan nu het onderwerp waarbij Brussel en Wallonië beter even wegkijken: de belastingen! In het zuiden van ons land worden elektrische aandrijvingen nog altijd niet beloond. De BIV en de jaarlijkse belasting bedragen er dan ook 2.478 en 296 euro, tegenover ... 46 en 147 euro in Vlaanderen. Voor Franstalige klanten is dit al even schandalig als ontmoedigend. Tenzij je de wagen 100% kan aftrekken met je bedrijf.

Hyundai
Vooraan heeft de Santa Fe veel meer karakter dan vroeger.


Conclusie

Met een nieuw platform, nieuwe hybridemotoren en een uitrusting die het etiket ‘premium’ verdient, beschikt de Santa Fe (die in 2020 marktaandeel verloor) vandaag weer over de nodige troeven om een bestseller te worden in zijn categorie. Behalve dan de oneerlijke belastingen in Wallonië en Brussel. We hebben dat euvel al vaak vermeld bij de tests van plug-inhybrides, maar er zit voorlopig geen verandering aan te komen.


Technische fiche Hyundai Santa Fe Hybrid

  • Motor: viercilinder benzine, hybride; 1.598 cm³; 230 pk - 350 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: automatische zesbak
  • L/b/h (mm): 4.785/1.900/1.685
  • Leeggewicht (kg): 1.734
  • Koffervolume (l): 634 - 1680
  • Tankinhoud (l): 67
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 8,9
  • Topsnelheid (km/u): 187
  • Gem. verbruik (l/100 km): 6,3
  • CO2-uitstoot (g/km): 144
  • Prijs (€): 52.999
  • BIV - Verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 2.478 - 296,47
  • BIV - Verkeersbelasting (Vla/€): 46,23 - 147,05

Troeven

  • Originele look
  • Modern interieur
  • Royaal bemeten
  • Verbruik in de stad

Minpunten

  • Verbruik op de snelweg
  • Hoger gepositioneerd (duurder)
  • 7 zitplaatsen als optie
  • ‘Facelift’ dekt de lading niet