Met de zomervakantie in het vooruitzicht, maar ook het begin van het nieuwe schooljaar, willen veel (groot)ouders graag investeren in een autostoeltje dat hun kroost de best mogelijke bescherming biedt. Touring heeft daarom de krachten gebundeld met andere Europese autoclubs, waaronder het Duitse ADAC, om de nieuwste modellen op de markt te testen. Een gelegenheid ook om nog eens te herhalen dat we onze kleine passagiers altijd heel voorzichtig moeten vastmaken!
Autoclubs zoals ADAC en Touring besteden al meer dan 50 jaar veel aandacht aan autostoeltjes voor kinderen. De voorbije tientallen jaren zijn er talloze rapporten gepubliceerd die veel ouders als leidraad gebruiken om een autostoeltje te kopen. Om nog maar te zwijgen van de winkeliers en winkelketens die hun assortiment selecteren op basis van deze tests.
Uiteraard is er de afgelopen halve eeuw enorm veel veranderd om onze kleintjes steeds beter te beschermen. En omdat de producten en de doelgroep voortdurend evolueren, worden er regelmatig nieuwe modellen getest.
Betrouwbare tests
De testers gebruiken installaties die volgens vooraf gedefinieerde kalibratiecycli gecontroleerd zijn. Bovenop de normen en vereisten van de fabrikant omvatten de cycli metingen die intern bepaald werden. De eigen maatregelen en de handleidingen voor kwaliteitsgarantie vormen de basis van de tests. Bovendien worden ze regelmatig door externe auditbedrijven gecontroleerd.
Bovendien heeft het technisch centrum van ADAC een ISO 9001:2015-certificaat. Dit zijn slechts enkele punten uit een lange lijst van controles en keuringen die de betrouwbaarheid van de resultaten garanderen.
Test lente-zomer 2024
Voor deze editie werden 24 autostoeltjes van alle maten getest en beoordeeld op veiligheid, gebruiksgemak, ergonomie en schadelijke stoffen. 15 van deze zitjes kregen de aanbeveling ‘goed’, terwijl 7 andere de beoordeling ‘voldoende’ kregen. Sommige modellen overtreffen zelfs duidelijk de wettelijke vereisten.
Twee autostoeltjes kregen de beoordeling ‘slecht’ en worden niet aanbevolen. Dat is het geval voor de Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist, die de frontale botsproef niet doorstond en waarvan de bekledingsstof verontreinigd is met het vlamvertragende TCPP, waarvan vermoed wordt dat het kankerverwekkend is. Het andere afgekeurde zitje is de Silver Cross Discover i-Size, waarvan de bekleding een aanzienlijke hoeveelheid van de weekmaker DPHP blijkt te bevatten.
In onze vergelijkende tabel vind je een ranglijst van de autostoeltjes die in ons laboratorium getest zijn. Aangezien de verkoop van autozitjes goedgekeurd onder regulering VN-Reg. 44 reeds beperkt is in de EU en vanaf september 2024 verboden wordt, omvat de test enkel autozitjes goedgekeurd onder regulering VN-Reg. 129.
Onze criteria voor de ranglijst
We hanteerden voor deze test 4 hoofdcriteria:
- De veiligheid. Een goed kinderzitje beschermt een kind bij een ongeval dat ernstiger is dan de wettelijke vereisten die we in deze consumententest simuleren. Dit geldt zowel voor frontale als zijdelingse aanrijdingen.
- Het gebruiksgemak, de onderhoudsvriendelijkheid en de afwerking. Verschillende onderzoeken hebben aangetoond dat autostoeltjes vaak verkeerd gebruikt worden. Een goed stoeltje is intuïtief en gemakkelijk te installeren, zodat er minder kans is op verkeerd gebruik.
- De ergonomie. Een goed autostoeltje zit voor het kind comfortabel en ontspannen en biedt ook genoeg ruimte voor grote, mollige kinderen.
- Schadelijke stoffen. Al enkele jaren gelden er een aantal wetten, normen en regels met betrekking tot het gehalte aan schadelijke stoffen in speelgoed en textiel. Dit zijn onder andere ftalaten, fenolen, formaldehyden en zware metalen.
Resultaten bij aanrijdingen
Zoals blijkt uit onze vergelijkende tabel kreeg het model van Peg Perego de meeste kritiek, vooral bij frontale aanrijdingen. Door de strenge eisen van deze impactproef (64 km/u, Euro NCAP-protocol tot eind 2019) worden de geteste producten blootgesteld aan veel hogere krachten dan wettelijk voorgeschreven voor homologatietests.
Bij Peg Perego wordt de belastingslimiet overschreden. Tijdens de frontale crashtest met de Q3-dummy van 15 kg, bevestigd tegen de rijrichting in, komt eerst de steunpoot van de Isofix-voet los. Vervolgens gebeurt hetzelfde met de kuip van het zitje en wordt het zitje samen met de dummy naar voren geslingerd. Er bestaat dus een groot risico dat het kind bij een verkeersongeval gewond raakt. De test voor zijdelingse aanrijdingen levert minder problemen op, want alle 24 zitjes doorstonden de test zonder al te veel problemen. 5 zijn zeer goed, 10 kregen de beoordeling ‘goed’ en de laatste 5 worden als voldoende beschouwd.
Gemak en risico's bij het gebruik
Dit is volgens ons een belangrijk punt, want een goed zitje heeft geen zin als het kind verkeerd wordt vastgemaakt. Het nu verplichte Isofix-systeem voorkomt verkeerd gebruik van de veiligheidsgordel van de auto, die niet meer nodig is om het zitje vast te maken. Het Isofix-veiligheidssysteem is echter niet altijd foutloos, zoals bij de Maxi-Cosi Pebble 360 Pro2 (voor baby's), die naar voren kon worden gedraaid als de sluiting verkeerd was afgesteld. Terwijl een heel jong kind nooit met het gezicht naar voren mag zitten! We kunnen het niet vaak genoeg herhalen.
Een ander negatief punt aan dit zitje is het gewicht. Het is niet alleen zwaar voor een babystoeltje, maar er moeten ook veel riemen worden vastgemaakt als het stoeltje met de veiligheidsgordel van de auto geïnstalleerd wordt. Jammer, want de andere (baby)stoeltjes zijn gemakkelijk te installeren en te verwijderen en kregen daarom een betere beoordeling.
Tot slot zijn deze risico's van verkeerd gebruik vrijwel onbestaande in de categorie van stoelverhogers (vanaf +/- 4 jaar). Die worden immers met dezelfde driepuntsgordel vastgemaakt als bij volwassenen. Dit betekent dat het kind doorgaans makkelijk vast te klikken is en dat de kans op een fout relatief klein is. Hier beoordelen we de Maxi-Cosi RodiFix Pro als ‘zeer goed’, omdat de autogordel zich bijna automatisch aan de juiste positie aanpast als het kind gaat zitten.
Ergonomie en schadelijke stoffen
De rit verloopt relaxter als het kind zich comfortabel voelt in het zitje. Naast de zitpositie, de ruimte en het comfort voor het kind omvat de ergonomietest ook de ruimte die het kinderzitje in de auto inneemt.
Voor dit specifieke criterium beoordeelden we de Cybex Cloud G i-Size als ‘zeer goed’ en de Joie i-Spin XL als ‘voldoende’. De 22 andere geteste modellen kregen de quotering ‘goed’. Voor wat de criteria met betrekking tot toxische stoffen betreft, werd een samengesteld monster genomen van alle delen van het zitje waarmee het kind in contact komt. Zo konden we de gehaltes aan PAK's, ftalaten, vlamvertragers, weekmakers, fenolverbindingen, organotinen, formaldehyde en zware metalen analyseren.
Van de 24 geteste autostoeltjes werden er 16 beoordeeld als ‘zeer goed’, 6 als ‘goed’ en 2 als ‘slecht’. Zoals aan het begin van dit artikel vermeld was dit de Peg Perego Viaggio Twist + Base Twist, waarvan de bekledingsstof verontreinigd was met het vermoedelijk kankerverwekkende vlamvertragende TCPP. En ook het Silver Cross Discover i-Size autostoeltje faalt in dit opzicht omdat het bekledingsmateriaal een aanzienlijke hoeveelheid van de weekmaker DPHP bevat, een product dat de schildklier en de hypofyse kan aantasten.
Een paar kooptips
Eerst en vooral is het een goed idee om met je kind en je eigen auto naar een gespecialiseerde winkel te gaan. En om daar de verschillende modellen uit te proberen en te kijken welk stoeltje het meest geschikt is. Je moet ook opletten met Isofix-autostoeltjes met Top-Tether (achterste riem), die alleen geïnstalleerd kunnen worden in voertuigen met de nodige verankeringspunten.
Pas sinds november 2014 moeten alle nieuwe personenauto's uitgerust zijn met deze Top-Tether-verankeringspunten. Sommige oudere voertuigen zijn enkel uitgerust met de twee onderste Isofix-verankeringspunten, zodat je zitjes met Top-Tether niet kan gebruiken. Goed advies van een gespecialiseerde winkel is de moeite waard, omdat onjuist gebruik de bescherming bij een ongeval aanzienlijk kan verminderen.
Van alle geteste zitjes kan alleen de Britax Römer King Pro geïnstalleerd worden in alle voertuigen met een driepuntsgordel, maar zonder het Isofix-systeem. Praktisch in oudere voertuigen en/of campers. Het is perfect mogelijk om een geschikt zitje te vinden dat als ‘goed’ of ‘voldoende’ is beoordeeld. Dus het is niet aan te raden om op internet een willekeurig product te bestellen.
Dagelijks gebruik
Na aankoop moet je vertrouwd raken met het gebruik van het zitje. Daarbij is het erg belangrijk om de gebruiksaanwijzing van het zitje en de auto te volgen, om bij een ongeval de best mogelijke bescherming te bieden. Zorg ervoor dat de gordels van de auto en de harnasgordel goed vastzitten. Jassen moeten onder de heupgordel uitgedaan worden, zodat de gordel zo dicht mogelijk tegen het lichaam zit.
Om maximale ruimte te voorzien en zo de ‘overlevingskans’ te vergroten, mag de rugleuning van het zitje vóór het kind niet te ver naar achteren gekanteld zijn. De reden hiervoor is dat alle inzittenden bij een frontale botsing naar voren worden geslingerd. Dus als er niet genoeg ruimte is, kan het kinderhoofdje de voorstoel raken, waardoor het risico op letsel aanzienlijk toeneemt. De harnasgordel, de hoofdsteun en de rugleuning moeten regelmatig aangepast worden aan de grootte van het opgroeiende kind. En er mag niet te snel overgeschakeld worden naar een groter zitje.
Besluit
De test toont aan dat er aanzienlijke verschillen zijn in de kwaliteit van autostoeltjes. En dat niet alle modellen voldoen aan de hoge normen van de consumententest waarop wij onze beoordelingen baseren. Daarom mag je nooit een autozitje kopen zonder eerst voldoende informatie in te winnen. Dit is vooral belangrijk voor baby's. Hun hoofdjes zijn relatief zwaar en ze hebben nog geen ondersteunende spieren, waardoor hun nekjes extreem gevoelig zijn. Om het risico op verwondingen bij een ongeval te verkleinen, is het verstandig om het kind in een geschikt naar achteren gericht autostoeltje vast te zetten.
In elk geval moet je zo laat mogelijk overschakelen op een naar voren gericht zitje. In theorie zelfs pas vanaf pakweg twee jaar.
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
Tout savoir sur la zone de basses émissions de Lisbonne et la vignette dont vous aurez besoin.
Alles over milieuzones, vignetten en zones met beperkte toegang in Frankrijk
Check welke steden een milieuzone of een zone voor beperkt verkeer (ZTL) in Frankrijk hebben. Vermijd boetes en beperkingen met ons handig overzicht.
Camperbusjes vs smalle halfintegralen: wat zijn de verschillen?
Campers vergeleken: de verschillen tussen een camperbusje en een smalle halfintegraalcamper. Foto © Sunlight
Alles over milieuzones en vignetten in Zwitserland
Il n'existe actuellement qu'une zone à faibles émissions en Suisse. Voici les règles pour pouvoir y circuler.
Alles over milieuzones en vignetten in Spanje
En Espagne, les villes peuvent introduire une zone de basses émissions (LEZ ou zona de bajas emisiones (ZBE)). Pour y circuler, vous devez remplir certaines conditions.
Een kerstmarkt combineren met een citytrip?
Volstaat een namiddag of avond op de kerstmarkt niet? Maak er dan een daguitstap of een (lang) weekend van. Geen inspiratie? © Pexels