Image
BMW iX3
Dankzij zijn innoverende technologie is de iX3, BMW's nieuwe elektrische SUV, een zuinige en overtuigende wagen geworden.


Net als heel wat andere constructeurs is BMW volop bezig met de elektrificatie van zijn assortiment. De eerste SUV van het merk op dat vlak is de iX3, een model van een nieuwe generatie dat zo weinig mogelijk 'anders' wil zijn.


iX3


De essentie

De iX3 is afgeleid van de X3 en is dus meteen ook BMW's eerste 100% elektrische wagen die niet specifiek voor een elektrische aandrijving ontworpen is.

Het model is uitgerust met de BMW eDrive-technologie van de vijfde generatie. Hierdoor werken de batterijen efficiënter en neemt het rijbereik toe.

De iX3 beschikt over 286 pk, batterijen met een capaciteit van 80 kWh en is enkel verkrijgbaar met achterwielaandrijving. Het totale rijbereik volgens de WLTP-cyclus bedraagt 460 km. Dankzij een laadvermogen van 150 kW aan laadpalen met gelijkstroom duurt opladen van 0 tot 80% slechts 34 minuten. Dat zijn prestaties die gezien mogen worden in het segment van de luxe-SUV's.


Het segment

Met zijn 4,73 meter valt de iX3 in het segment van de middelgrote premium-SUV's, net als de Mercedes GLC, de Volvo XC 60, de Audi Q5, de Jaguar F-Pace, de DS7 Crossback en de Jeep Grand Cherokee bijvoorbeeld. De kopers in dit segment zijn hoofdzakelijk fleetklanten. Op elektrisch vlak zijn er echter heel wat minder concurrenten, want buiten de Mercedes EQC zijn andere elektrische SUV's ofwel kleiner of groter. Al is de kans groot dat verschillende constructeurs de komende maanden die leemte zullen vullen.

iX3


Wat er verandert

Op het eerste gezicht lijkt de iX3 een gewone X3 te zijn. Maar als je goed kijkt, zie je enkele blauwe inzetstukken in het koetswerk en een grotere grille vooraan. Verder zijn de bumpers gladder en werden de luchthappers dichtgemaakt. De speciale 19- of 20-duimsvelgen hebben bovendien een design dat de luchtweerstand moet verminderen.


Design

De iX3 ziet er bepaald niet revolutionair uit, maar oogt aangenamer dan de X3 dankzij de blauwe accenten die de elektrische modellen van BMW voortaan kenmerken. De stijlvolle voorbumper met verticale luchtspleten verleent de wagen een pak meer dynamiek, net als de vernieuwende vormgeving van de wielen.


iX3


Binnenin

Naast het koetswerk neemt de iX3 ook het interieur van de X3 nagenoeg één op één over. En doordat de batterijen in de vloer zitten, blijft zowel de binnenruimte als het koffervolume ongewijzigd. Alleen de B-stand ('Brake') op de versnellingspook en de blauwe accenten herinneren ons eraan dat we ons in een elektrische wagen bevinden. De afwerking is zoals het hoort in een premiummodel, wat meteen ook het prijskaartje verklaart!

Als bestuurder heb je een hoge rijpositie en dat werkt geruststellend. Zoals in alle BMW-modellen is het ook aangenaam dat de instrumenten naar de bestuurder gericht zijn. Op de ergonomie valt niets aan te merken: alle bedieningen die je nodig hebt, vind je zonder te zoeken.

Het enige minpunt is dat de passagiers achterin wat benepen zitten, zeker voor een wagen van deze grootte. Dat is overigens een terugkerend euvel bij BMW. Een leuk weetje is dat het muziekje dat je hoort wanneer je de wagen aan- en uitzet, gecomponeerd is door Hans Zimmer. Deze bekende Duitse naam maakte ook de soundtrack van tal van langspeelfilms!



Uitrusting

Standaard wordt de iX3 aangeboden in de Inspiring-uitvoering. Die is vrij compleet en biedt onder meer metaallak, ledkoplampen, automatische airco met drie zones, automatische kofferklepbediening, een panoramisch open dak, het Driving Assistant Professional Pack (rijhulpsystemen) en sfeerverlichting.

Op het volgende niveau (Impressive) komen daar 20-duimsvelgen, akoestische beglazing, sportstoelen en een Head-Up Display bij. Ook Park Assist Plus, een wifihotspot en een Harman Kardon-geluidssysteem zitten dan in het pakket.


iX3


Onder de motorkap

Een echte primeur in de geschiedenis van BMW is dat de motor, de elektronica en de transmissie samen in een behuizing zitten ter hoogte van de achteras. Jawel, de iX3 heeft achterwielaandrijving. De motor beschikt over een vermogen van 286 pk en een koppel van 400 Nm. De sprint van nul naar honderd duurt precies 6,8 seconden, wat een prima prestatie is. De topsnelheid is echter begrensd op 180 km/u.

BMW heeft ook het oplaadproces geoptimaliseerd. De iX3 kan namelijk laden met 150 kW aan laadpalen met gelijkstroom. Hierdoor zit je al na 34 minuten weer aan 80% batterijcapaciteit (als je van 0% begint) en duurt het slechts 10 minuten om 100 km rijbereik 'bij te tanken'.


iX3


Onderweg

Achter het stuur voel je meteen hoe verrassend volwassen deze wagen is. De elektrische uitvoering is natuurlijk afgeleid van een bestaand model, en dat heeft zo zijn voordelen.

De iX3 is uitermate goed geïsoleerd wat de motor en de wielstellen betreft en rijdt zowel op gezapig als dynamisch tempo erg aangenaam. De motor, met meer dan voldoende koppel, en het dynamische onderstel doen zowaar vergeten dat je met een zware wagen (2.185 kg) onderweg bent. Het zwaartepunt van de iX3 ligt 7,5 centimeter lager dan dat van de X3 met verbrandingsmotor. En dat merk je aan zijn gedrag.

Verrassend genoeg komt de iX3 speelser voor de dag dan zijn klassieke tegenhanger. Hangt dat samen met het feit dat hij geen vierwielaandrijving heeft? Moeilijk te zeggen, maar deze wagen wist ons alvast positief te verrassen.


iX3


Verbruik

De iX3 is minder krachtig dan de modellen van de concurrentie, die groter zijn en vierwielaandrijving hebben, maar kwijt zich met een aangekondigd verbruik van 19 kWh/100 km aardig van zijn taak. Tijdens onze testrit haalden we zelf een verbruik van ongeveer 21 kWh/100 km. Dat levert in de praktijk een rijbereik op van ongeveer 400 km (tegenover 460 officieel).

Een pluim trouwens voor het adaptieve recuperatiesysteem van remenergie. Dat past zich aan aan je specifieke rijsituatie op basis van het navigatiesysteem en de sensoren van de rijhulpsystemen. Als je bijvoorbeeld een kruispunt nadert, een stuk met beperkte snelheid of een trage voorligger, zal het systeem zoveel mogelijk remenergie recupereren. Op een weg met weinig verkeer wordt dan weer de Coasting-modus ingeschakeld zodra de bestuurder het gaspedaal loslaat. In de praktijk blijkt dat een erg handige functie die je ertoe aanzet om in alle rust te rijden en zo weinig mogelijk te verbruiken.


Budget

Met een vanafprijs van 68.500 euro is de iX3 niet goedkoop. Daarvoor krijg je echter een goed uitgeruste wagen zonder overdaad. Veel concurrenten maken immers de fout om met allerlei toeters en bellen hun producten nodeloos duur te maken.

Door de grote fiscale aftrekbaarheid is dit bij uitstek een interessant model voor bedrijfsklanten. Wie de wagen privé koopt, betaalt in Brussel en Wallonië weinig en in Vlaanderen zelfs helemaal geen belastingen.


iX3


Conclusie

Op zich is het idee van een elektrische SUV vrij absurd. 'Groene' energie gebruiken voor een zwaar en energetisch weinig efficiënt voertuig doet in de haren krabben. BMW is er echter in geslaagd om met de iX3 op basis van 'oud materiaal' iets vernieuwends te bouwen. Bovendien is het model dankzij zijn innoverende technologie een zuinige en overtuigende wagen geworden. En misschien nog het belangrijkst van al: het typische rijplezier van BMW bleef behouden.


Technische fiche BMW iX3

  • Motor: elektrisch (1x); 286 pk - 400 Nm
  • Aandrijving: op de achterwielen
  • Versnellingsbak: automaat, 1 versnelling
  • L/b/h (mm): 4.734/1.891/1.668
  • Leeggewicht (kg): 2.185
  • Koffervolume (l): 510
  • Batterijen (kWh) 80
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 6,8
  • Topsnelheid (km/u): 180
  • Gem. verbruik (kWh/100 km): 18,5
  • Rijbereik (WLTP, km): 460
  • Prijs (€) 68.500
  • BIV - verkeersbelasting (Wal/Brus/€): 61,5 - 83,56
  • BIV - verkeersbelasting (Vla/€): 0 - 0

Troeven

  • Groot rijbereik
  • Algemeen comfort
  • Prestaties
  • Stille werking

Minpunten

  • Zeer klassieke look
  • Duur
  • Beenruimte achterin
  • Geen vierwielaandrijving

Fout getankt, wat nu gedaan?

Jaarlijks tanken zo’n 18.000 Belgen de verkeerde brandstof, zeg dus niet te snel dat het jou nooit zal overkomen. Ben je even verstrooid en gebeurt het bij jou, houd dan vooral het hoofd koel. Panikeer niet en start zeker je auto niet.