Na twee jaar afwezigheid in de categorie van compacte gezinswagens biedt Citroën nu een uitgesproken “gezinsmodel” aan. De nieuwe Citroën C4 draagt de kleuren van het merk en al wat zijn traditie uitmaakt hoog in het vaandel. Zonder daarbij de nieuwe technologieën en een 100% elektrische versie te vergeten.

De essentie
Met de C4 heeft Citroën opnieuw een vertegenwoordiger in een segment dat cruciaal blijft. Geen klassieke compacte auto, geen SUV, maar ... een klasse op zich. Je kijkt maar best niet met een behoudsgezinde blik naar zijn eigenzinnige design. Maar over zijn typische kwaliteiten zal iedereen het eens zijn. Om te beginnen zijn er zijn alombekende comfort en leuke ideetjes die het verschil maken.
Mechanisch onderscheidt hij zich niet van de rest. Hij is verkrijgbaar in een benzine-, diesel- en natuurlijk 100% elektrische versie.
Het segment
Het segment van compacte gezinswagens blijft het grootste van de markt. Met de Golf, de Hyundai i30, de Opel Astra, de Peugeot 308 en nog een paar anderen moet de C4 een massa concurrenten dulden. Zich onderscheiden van de rest is daarom waarschijnlijk een uitstekende zet. De toekomst zal uitwijzen of het publiek dit op prijs stelt of toch liever vasthoudt aan wat niet te veel van het vertrouwde afwijkt.

Wat er verandert
Eerst belichten we een meer algemene verandering. Sinds de lancering van de vorige C4 in 2010 herbevestigt Citroën trots zijn originaliteit in tal van opzichten. Het resultaat is een bijzonder interessante auto. Wat niet het geval was met de C4 die een paar jaar geleden uit de catalogus verdween.
Design
Eerlijk gezegd is het design bij de nieuwe C4 de moeilijkste brok om te “verteren”.
Eerst en vooral is er het concept zelf. De C4 combineert de esthetische codes van een personenwagen en een cross-over, besprenkeld met de originaliteit die het merk zo koestert. Hij heeft de algemene lijnvoering van een compacte auto, maar staat duidelijk wat hoger op zijn wielen.
Zijn design zal niet iedereen op het eerste gezicht kunnen bekoren. De foto’s konden ons niet overtuigen. Maar wie hem met een open blik benadert, raakt al snel in de ban als hij de C4 eenmaal van nabij ziet.

Binnenin
Interieur en exterieur sluiten mooi op elkaar aan, vooral met de badge.
De royale zetels beloven een uitstekend zitcomfort, dankzij een door Citroën “zelfgemaakte” schuimvulling. Het grote centrale scherm is klassieker. Maar de C4 is het eerste PSA-model (buiten Opel) dat de kritiek ter harte heeft genomen: de bedieningselementen van de airconditioning staan opnieuw los van het aanraakscherm. Omslachtige handelingen om de temperatuur te veranderen behoren gelukkig weer tot het verleden.
De C4 toont zijn Citroën-karakter ook met een digitaal dashboard dat tegen de trend in gaat. Het scherm is bewust kleiner dan dat van de concurrentie, maar het is duidelijk en geeft de essentie weer.
Tot slot nog een origineel idee: een uitschuifbare tablethouder vóór de passagier en een lade net daaronder om hem weer op te bergen. Niet essentieel, maar niemand anders heeft het en het is een leuke attentie.
De achterbank biedt voldoende plaats voor een compacte gezinswagen. Enige teleurstelling: de kofferruimte van 380 liter is niet meer dan gemiddeld.
Uitrusting
Citroën wijkt niet af van de trend van de laatste jaren en trekt de kaart van de betaalbaarheid.
Vanaf het basismodel krijg je al een aanraakscherm, een digitaal dashboard en tal van rijhulpsystemen (waaronder een actieve rijstrookassistent en verkeersbordherkenning). Zonder de grootste kwaliteit van de C4 te vergeten: de progressieve hydraulische druklagers, die voor een bovengemiddeld comfort zorgen.
Natuurlijk wordt de uitrusting uitgebreider naarmate je opklimt in het gamma, met bovenaan een geconnecteerd multimediasysteem, airconditioning met twee zones, een audiosysteem van topklasse enzovoort.
Onder de motorkap
Na de Peugeot 208 en 2008, de DS3 Crossback en de Opel Corsa is de C4 het vierde model van de groep dat gebruikmaakt van het nieuwe multimodale platform van PSA. Net als de anderen is hij beschikbaar met een volledig gamma motoren: benzine van 100 tot 155 pk, diesel van 100 en 130 pk en 100% elektrisch van 136 pk.
De elektrische versie heeft een batterijpakket van 50 kWh voor een rijbereik van 350 km volgens WLTP. Dankzij een boordlader van 11 kW belooft Citroën 10 km extra rijbereik per minuut aan een wallbox. Volledig opladen duurt 5 uur aan een driefasige laadpaal van 32 A (7,5 uur enkelfasig) en 24 uur aan een gewoon stopcontact.

Onderweg
We hebben twee versies van de C4 getest: een diesel en uiteraard ook de elektrische versie.
In beide gevallen heeft de C4 een groot voordeel tegenover zijn concurrenten: zijn comfort. Dankzij zijn fijne zetels, soepele besturing en de inmiddels befaamde ophanging met progressieve hydraulische druklagers biedt de nieuwe C4 een zijdezacht comfort dat niet moet onderdoen voor bepaalde modellen met sterrenstatus.
De geluiddemping is bij alle uitvoeringen uitstekend, maar valt uiteraard nog meer op bij de elektrische versie, die per definitie stil is.
Het eindoordeel is dan ook zeer duidelijk: hoewel de wegligging vlekkeloos is, heeft de auto absoluut geen dynamische ambities en nodigt hij niet uit tot sportief rijden. En dat is prima.

Verbruik
Tijdens de testrit met de nieuwe C4 was het regenachtig en vochtig, en dus schakelden we de verwarming en de airconditioning in om te voorkomen dat de ramen besloegen. Waarom vermelden we dit? Omdat deze factoren het rijbereik van een elektrische auto beïnvloeden. Op een gemengd traject met snelwegen, provinciewegen en een beetje stadsverkeer liet de Citroën ë-C4 een reëel rijbereik van iets meer dan 300 km optekenen. Helemaal niet slecht.
Maar eerlijk: tijdens een koudegolf zoals we begin dit jaar hebben meegemaakt, zal een auto die buiten slaapt zonder aan het stopcontact te liggen (waardoor zowel de batterijen als het interieur op de juiste temperatuur blijven) waarschijnlijk veel sneller aan een nieuwe laadbeurt toe zijn.

Budget
De C4 benzine van 100 pk begint bij nog geen € 20.000, comfort inbegrepen. Voor een auto in deze klasse is dat lang niet slecht. Maar wie elektrisch kiest, moet geen mirakels verwachten. De ë-C4 is verkrijgbaar vanaf het tweede uitrustingsniveau, met een instapprijs van € 34.176. Het is dus nog altijd niet de elektrische auto “voor iedereen”, maar toch nog vrij competitief geprijsd.
Conclusie
Dit is een Citroën die trouw is aan zijn waarden. Hij volgt zijn eigen stijl en zet comfort bovenaan op zijn prioriteitenlijst. Dat keuren wij zonder aarzelen goed.
Technische fiche Citroën ë-C4
- Motor: elektrisch; 136 pk - 260 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 1-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.360/1.834/1.525
- Leeggewicht (kg): 1.655
- Koffervolume (l): 380
- Batterij (kWh): 50
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,7
- Topsnelheid (km/u): 150
- Rijbereik WLTP (km): 350
- Prijs (€): 35.600
- BIV- wegenbelasting (Wal/Bru/€): 61,5 - 83,56
- BIV- wegenbelasting (Vla/€): 0 - 0
Troeven
- Voorbeeldig comfort in zijn segment en hoger
- Realistisch rijbereik ë-C4
- Afwerkingskwaliteit
- Terugkeer van de echte aircobediening
Minpunten
- Te eigenzinnige look voor sommigen
- Matige kofferinhoud
- Toegankelijkheid van achterbank voor verbetering vatbaar
- Groot prijsverschil tussen basisversie en elektrische versie
Meest recente artikelen
Alles over milieuzones in Portugal
In Portugal is er momenteel enkel een lage emissiezone (LEZ) in Lissabon. Om in die lage emissiezone te rijden, moet je voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Alles over milieuzones in Noorwegen
In Noorwegen zijn er steden met een lage emissiezone. Waar bevinden die milieuzones zich en hoe dek je jezelf in?
Rijden met winterbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden in Europa
Hieronder kan je doorklikken naar de landelijke en regionale wetgevingen voor het gebruik van sneeuwbanden, sneeuwkettingen en spijkerbanden binnen Europa. Foto: Gabriel Alenius/Unsplash
Vignetten, toltrajecten en bergpassen in Oostenrijk
Oostenrijk heeft vignetten voor het wegverkeer, er zijn tolwegen waar je apart moet betalen en er is zelfs een zogeheten go-Box nodig als je voertuig meer dan 3,5 ton weegt.
Maak je fiets lenteklaar
Maak je fiets klaar voor het lentezonnetje. Controleer de bandendruk voor minder kans op lekke banden. Reinig en smeer de ketting grondig voor soepel fietsen. Geef remmen extra aandacht—veilig op pad!
LEZ Frankrijk: je Crit’Air ecovignet in 9 gemakkelijke stappen!
Op deze pagina vind je een handige gebruiksaanwijzing om het Franse ecovignet te bestellen.
Waar en wanneer is het druk op de weg in Italië?
De schoolvakanties zijn traditioneel de periodes dat we massaal op vakantie gaan. Veel Belgen blijven in Europa en kiezen voor eigen vervoer. Om naar het zonnige Italië te rijden bijvoorbeeld.