Image
Fietstest Stromer
We testten de Stromer ST5 en de Riese & Müller Homage, twee machtig mooie speed pedelecs die ook nog eens indrukwekkend prestaties neerzetten.


We testen twee elektrische fietsen die laten zien tot wat fabrikanten vandaag in staat zijn: machtig mooie maar vooral indrukwekkend rijdende speed pedelecs afleveren. De Stromer en Riese & Müller verschillen van inborst en doelpubliek, maar komen allebei met een stevig prijskaartje. Is dat te verantwoorden?


Zwitserse krachtpatser

Vraag een stel Zwitserse ingenieurs om een fiets te maken die technologische mogelijkheden tot het uiterste drijft, en je krijgt iets als de Stromer ST5 ABS. Het gaat om een speed pedelec, een snelle fiets die ondersteuning biedt tot 45 km/u en komt met helm- en rijbewijsverplichting. Meestal worden die gebruikt voor woon-werkverkeer op de langere afstand. Maar deze Stromer ST5 afdoen als een pendelfiets zou ‘m oneer aandoen. Neen, dit is een echte showcase.


De achterwielmotor biedt met zijn 850 W vermogen en 48 Nm koppel zowat het krachtigste dat op de elektrische fietsmarkt te vinden is. Koppel dat aan de elektronisch gestuurde 9 versnellingen, en je begrijpt dat je met deze Stromer topacceleraties neerzet. Hoeveel ondersteuning je daarbij wenst, stel je in volgens drie standen. Desgewenst kan je die helemaal naar wens afregelen in de Stromer-app. Die helpt je overigens je fiets terug te vinden mocht die onverhoopt gestolen worden. Wat erg onwaarschijnlijk is, omdat de ST5 elektronisch beveiligd wordt. En voor we het vergeten: je kan je smartphone ook als sleutel gebruiken. Draadloos, via Bluetooth.


Duitse luxe

Het Duitse Riese & Müller heeft van in zijn begindagen altijd een eigen pad bewandeld. Wars van alle trends ontwikkelt het merk fietsen met een eigen look & feel, maar vooral met een specifiek doelpubliek voor ogen.

In het geval van de Homage speed pedelec is dat een sportieve fietser die comfort bovenaan zijn wensenlijst heeft staan. Dat vertaalt zich in een eigenzinnig ontwerp met een ‘full suspension’ geometrie. Lees: de volledige fiets wordt afgeveerd, vooraan met een verende vork, achteraan met een centraal geplaatst en instelbaar veerelement. Het geheel absorbeert niet enkel oneffenheden op je traject, het zorgt ook voor een continu contact tussen je fiets en het wegdek, en dus voor een betere tractie.


R&M maakt uiteraard gebruik van Bosch-motoren, die andere Duitse referentie in de e-bike wereld. In onze Homage was de vierde generatie Performance Line Speed motor gemonteerd, goed voor 250 W en een indrukwekkende 85 Nm koppel. In combinatie met de continu variabele versnelling zorgt dat voor een erg relaxed rijgevoel. Je wordt eerder uitgenodigd om veilig en comfortabel te cruisen dan om pijlsnel te accelereren. En door die focus op comfort blijf je ook véél langer aangenaam toeven in het zadel.


Stromer ST5: sportief

Vraag is hoe de fietsen rijden in de praktijk, te beginnen met de Stromer. Sportief, dat alleszins. En dan doelen we niet alleen op de uitmuntende acceleraties, maar ook op het stuurgedrag. De ST5 heeft de neiging om de bocht in te vallen bij lagere snelheden, terwijl hij bij hogere snelheden net een meer nadrukkelijke sturing vereist. Dat vraagt in het begin enige gewenning, maar het levert na de ‘inrijperiode’ wel een intens sportief rijgevoel op.

Stomer ST5
De zithouding op de Stromer ST5 is sportief. © Johannes Vande Voorde


Ondanks de afwezigheid van vering blijft de ST5 relatief comfortabel. Eventueel kan je de bandendruk verlagen voor nog meer veercomfort. De schrijfremmen zijn goed doseerbaar en bijzonder krachtig. Als je plots fors moet remmen op een slecht wegdek, dan voorkomt het ABS dat je voorwiel blokkeert. We probeerden het uit, zonder kleerscheuren of lakschade tot gevolg.


R&M Homage: rijcomfort

De beleving op de Riese & Müller is helemaal anders. Dat begint al met een meer rechtop-zitpositie, die je naar wens kan variëren dankzij het instelbare stuur. Je krijgt meteen een vertrouwd gevoel op de fiets en geniet van bij de eerste trap van die riante maar goed afgestelde trapondersteuning. Die neemt uiteraard toe naarmate je hogerop gaat in de vier niveaus, maar ze wordt nooit brutaal en schakelt ook zonder schokken uit als je de benen even stilhoudt.

Op de Riese & Müller zit je meer rechtop. Copyright: © Johannes Vande Voorde


De focus ligt op comfort, en minder op pure prestaties. Dat geldt uiteraard ook voor het veercomfort dat werkelijk subliem is. Het is overigens een lust voor het oog om naast een Homage te rijden en de voor- en achtervering aan het werkt te zien. Ons testexemplaar was niet uitgerust met ABS, maar we hebben het niet gemist. De Magura-remmen zijn krachtig én doseerbaar genoeg om snel en efficiënt tot stilstand te komen.


Kilometervreters

Met de autonomie zit het op beide fietsen wel snor. In de Stromer zat de zwaarste batterij (983 Wh). Die bracht ons tot 150 km ver op een koude winterrit, met de ondersteuning op 1. Aan volle ondersteuning en aan 45 km/u hield ze het net geen 100 km vol, alweer onder (te) koude omstandigheden. Die zwaarste capaciteit is slechts een van de vier batterijopties (je kan ook opteren voor 500 Wh, 618 Wh of 814 Wh), die zo maar eventjes 1.100 euro duurder is dan het standaard pack. En als je weet dat deze ST5 ABS een ‘vanaf’ adviesprijs heeft van … (ga even zitten) € 10.328, dan begrijp je dat we deze fiets om meer dan één reden een showcase noemen.


De R&M Homage was uitgerust met een dubbele batterij, goed voor 2 x 625 Wh ofte 1250 Wh. Afhankelijk van de omstandigheden (vlak of heuvelachtig terrein, wind op kop, mate van trapondersteuning, ...), geraakten we daarmee tussen de 120 en meer dan 250 km ver. Dat zijn forse waarden, waar helaas ook hier een dito prijskaartje hangt: de optie voor een dubbele batterij kost je bij R&M 1.220,90 euro. Je moet die keuze ook maken vooraleer je de fiets bestelt, want achteraf een tweede batterij bestellen kan niet door het geïntegreerde ontwerp. De fiets met dubbele batterij is overigens enkel in de kleur Deep Blue te bestellen. Met enkele batterij komt hij ook in het wit. In z’n basisconfiguratie kost een Homage je minimaal 6.609 euro, het door ons geteste exemplaar bracht de teller op 8.752 euro.


Conclusie: (hoge) prijsbeesten

Zowel de Stromer als de R&M is in staat om je dagelijks vele kilometers ver te brengen. Woon-werktrajecten van 30 tot 50 kilometer enkel, zijn best realistisch voor deze speed pedelecs. De R&M is ook een uitstekende keuze voor avonturiers die met hun e-bike grote fietsreizen willen aanvatten. De Stromer lijkt ons dan weer een geschikte partner om sportief mee te rijden met amateurwielrenners. Als je die af en toe uit de wind zet, dan ben je ongetwijfeld welkom.

Stromer en Riese & Mülelr
Zowel de ST5 van Stomer als de Homage van Riese & Muller zijn topfietsen, met navenante prijskaartjes. © Johannes Vande Voorde


Door hun hoge prijskaartjes blijven ze voorlopig gereserveerd tot een select kransje fietsliefhebbers. Maar de geschiedenis leert ons dat de technologie en de kwaliteiten van deze topfietsen binnen afzienbare tijd zullen doorsijpelen naar de meer betaalbare versies in de fietswinkel. En ook dat is een fijn vooruitzicht.

Meer info over deze fietsen vind je op de respectieve websites van Stromer en Riese & Muller. Als je met deze of andere e-bikes op pad gaat, denk dan ook aan een gepaste fietsbijstand. Mocht je onverhoopt met pech aan de kant van de weg belanden …