Image
KOGA E-WorldTraveller-S
Vaart maken op vlakke wegen of hellingen beklimmen, de Koga E-WorldTraveller-S kan het allemaal. Wij hebben deze veelzijdige trekkingfiets getest.



De E-Worldtraveller-S trekkingfiets van KOGA kan je zelf samenstellen met alle toeters en bellen die je wenst. Dat deed KOGA voor mij, en het beloofde de ultieme fiets voor lange trektochten. Ik trok er mee op stap.


Een fiets op maat

De Nederlandse fietsenmaker KOGA maakt al jaren oerdegelijke reisfietsen zoals de KOGA E-WorldTraveller-S. Deze fiets maakt zijn naam ook waar: fietsreiziger Alee Denham (www.cyclingabout.com) gebruikt de Worldtraveller om van de uiterste punt van Zuid-Amerika naar de top van Noord-Amerika te fietsen. Op Denhams blog kan je de verschillende etappes volgen.


De E-Worldtraveller is de elektrische versie van die Worldtraveller. De E-Worldtraveller-S die ik heb getest, is daarvan dan weer de Signature variant. Bij deze variant kan je de fiets helemaal naar je eigen wens samenstellen. Je start met een frame in de gewenste kleur, en kan vervolgens voor alle onderdelen kiezen uit meerdere opties. Als je onderdelen selecteert die niet samengaan , zoals handvatten die niet passen op een bepaald stuur, zie je een waarschuwing. Vergissingen zijn dus uitgesloten. Als je niet zeker bent van je zaak, kan je ook van de basisconfiguraties van de E-Worldtraveller-S als vertrekpunt nemen.


De gekozen configuratie wordt met de hand gebouwd door een monteur in de fabriek van KOGA in Nederland, en op de fiets wordt jouw naam of handtekening aangebracht indien je dat wenst. Voor mijn test stelde KOGA zelf een fiets samen.


De belangrijkste kenmerken van de geteste KOGA E-WorldTraveller-S:

  • Trekking e-bike van 24,4 kg
  • Afneembare 500 Wh accu, autonomie tot 130 km
  • Bosch Performance Gen.3 middenmotor
  • Rohloff E14 naaf versnelling
  • Overbrenging via Gates CDX tandriem
  • Prijs geteste configuratie: 6.413 euro


De Bosch Performance Gen 3 middenmotor van mijn E-WorldTraveller-S is via een onderhoudsvriendelijke Gates CDX aandrijfriem verbonden met de Rohloff E14 naafversnelling met 14 versnellingen. De 500 Wh accu zit bovenop de onderbuis. Ze is daardoor makkelijk afneembaar om te laden, maar het vloekt wel wat met het voor de rest heel strakke en sportieve design van de E-WorldTraveller.

De geteste configuratie is bijzonder compleet uitgerust, met Tubus bagagedragers aan voor- en achtervork, brede Schwalbe Marathon banden, een bidonhouder op de zadelbuis en een pompje onder de bovenbuis. De Tubus voordrager kan 15 kg dragen, de achterdrager is goed voor 40 kg.

KOGA E-WorldTraveller-S - moteur
De E-WorldTraveller-S wordt aangedreven door een centraal geplaatste Bosch Performance Gen.3 motor.


KOGA E-WorldTraveller-S schakelt vlot

Ik maak een eerste testrit van 80 km op vlak terrein: de fietssnelweg langs het kanaal Leuven-Mechelen en dan verder langs de Zenne. De combinatie van motor, versnelling en riem op de E-WorldTraveller-S snort heel prettig. Dankzij de middenmotor ligt het zwaartepunt van de fiets centraal en rijdt hij erg soepel. Ook met 20 kg in de fietstassen op de achterdrager stuurt hij vlotjes door bochten.


Via de knoppen aan de linkerkant van het stuur kies je de gewenste mate van ondersteuning (Eco, Tour, Sport, Turbo). De Bosch Kiox boordcomputer toont ondermeer snelheid, actieradius, dagafstand en dagtijd, gemiddelde en maximale snelheid, en totaal afgelegde afstand en calorieverbruik.

KOGA E-WorldTraveller-S - moteur
Na 136 km langs gevarieerde wegen restte er nog 15 km autonomie volgens de boordcomputer.


Schakelen gebeurt elektronisch met knoppen aan de rechterkant. Handig: wanneer je schakelt, houdt de motor even in zodat het versnellingsapparaat niet te veel belast wordt. Wanneer de fiets detecteert dat je stilstaat, schakelt hij automatisch terug naar de 6de versnelling, zodat je vlot vanuit een lage versnelling kan optrekken. Nadeel is dat dat ook gebeurt wanneer je bijna volledig moet stoppen, bijvoorbeeld om op een smalle fietshelling 180 graden te draaien. Na 80 km bedraagt de resterende acculading nog 46%. Dat vraagt om een wat uitdagender parcours voor de tweede test.


Heelhuids de helling af

Om te zien hoe ver ik met een volle accu geraak, wil ik met de E-WorldTraveller-S van Leuven naar Namen en terug. Ik teken daarvoor een gevarieerde route uit die op papier (of beter gezegd, op het computerscherm) 125 km lang is. Mijn plan is om op alle vlakke stukken de snelheid tussen 20 en 25 km/u te houden met de ondersteuning in Eco-modus, en ook hellingen zo veel mogelijk in Eco-modus te doen. Ik neem minimale bagage mee: een fietstas met eten, drinken en een regenjasje.

KOGA E-WorldTraveller-S - équipements
De E-WorldTraveller-S op de EuroVelo 5 fietsweg. De uitrusting is compleet: bagagedragers voor en achter, bidon-houder én fietspomp.


Ik rij binnendoor tot Bierbeek, en vanaf daar gaat het verder op een rustig stuk van de LF6 fietsroute, dwars door de velden. In Hoegaarden wil ik aansluiten op de RaVEL 142 naar Namen. Mijn routeplanner heeft de kortste weg gekozen, en dat blijkt een steile afdaling over een kasseistrook in een holle weg. Meteen een goede test voor de stabiliteit van de E-WorldTraveller-S en voor de betrouwbaarheid van de Shimano XT schijfremmen. Beide slagen met glans en wimpel en ik kom heelhuids beneden.


Eenmaal op de RaVEL is het zalig fietsen. De brede fietsroute volgt de oude spoorlijn tussen Tienen en Namen, en daardoor is het stijgingspercentage heel bescheiden: op 30 km klim je van 50 tot 200 meter boven zeeniveau. Op dit vals plat voelt de E-WorldTraveller zich als een vis in het water. Dan volgt de heerlijke 8 km lange afdaling naar de Maasvallei, waarbij de motor en mijn kuiten even mogen rusten. Rond de middag arriveer ik aan de Grognon in Namen, waar Samber en Maas samenvloeien. Er staan dan 63 km op de teller, terwijl de accu nog voor 70% vol is. Dankzij het relatief vlakke terrein heb ik dus heel zuinig kunnen rijden.

KOGA E-WorldTraveller-S-Ravel
Op een route als de RaVEL 142 is de E-WorldTraveller-S echt in zijn element.


Met de pelgrims mee

Voor de terugrit klim ik eerst via de RaVEL 142 tot Dassoulx. Daar sla ik linksaf naar de EuroVelo5 . Deze lange-afstandsfietsroute volgt het tracé van de Via Romea Francigena, een oude pelgrimsroute van Canterbury naar Rome. Tussen Namen en Waver gaat het over rustige wegen dwars door de velden, waar ik niets hoor dan het lichte zoemen van de motor en de roep van jagende buizerds. Het reliëf is veel gevarieerder dan dat van de RaVEL, met lichte hellingen en afdalingen die elkaar afwisselen. En waar de RaVEL in een rechte lijn gaat, moet ik hier vaak afremmen om een zijweg in te slaan, en dan weer optrekken. Dat vraagt natuurlijk meer van de motorondersteuning op de E-WorldTraveller-S. Op een lange afdaling in rechte lijn schakel ik naar de hoogste versnelling en trap stevig door; zo kom ik aan een topsnelheid van 45 km/u. Na een ommetje via het geografisch middelpunt van België in Nil-Saint-Vincent, een gehucht van de gemeente Walhain, bereik ik Waver met nog 40% in de accu.


Klimmen en dalen met de E-WorldTraveller-S

Het meest uitdagende stuk van de route moet nog komen. Het begint meteen met de 'Muur van Waver', een 500 meter lange klim met een gemiddelde helling van 10%. Voor het eerst roep ik de Sport-ondersteuning te hulp en zo geraak ik boven zonder op mijn adem te trappen . Ik zet koers richting Huldenberg, waar ik weer inpik op de LF6 fietsroute naar Leuven. Met een LF-route weet je nooit op voorhand wat je mag verwachten, en op dit segment wisselt vlak asfalt af met onverharde wegen en gravel. Het is niet de gedroomde ondergrond voor deze tourfiets, maar de E-WorldTraveller-S geeft geen krimp.

KOGA E-WorldTraveller-S - ondulations
Een onverhard segment van de LF6: geen probleem voor de brede Schwalbe Marathon Almotion banden.


Conclusie

De KOGA E-WorldTraveller-S is een heel comfortabele tourfiets. Hij voelt zich het best op fietsroutes met een goede ondergrond, maar is niet bang voor een ommetje over kasseien of onverharde wegen. De actieradius hangt natuurlijk af van de lading, het terrein en de mate van trapondersteuning, maar 100 tot 130 km blijkt haalbaar, en dat is een mooie dagafstand voor een fietsvakantie. Kilometervreters en berggeiten kunnen altijd een extra accu aanschaffen.


De configuratie die ik testte zit in de hogere prijsklasse, en is door de vele opties lastig te vergelijken met een standaardfiets. Maar je krijgt veel waar voor je geld.

Prijs E-WorldTraveller-Signature: vanaf 4.420 euro; geteste configuratie: 6.413 euro.

Meer info over de fiets