In het autoconcern Stellantis is het tijd voor rationalisatie. Daarom is de 8ste versie van de Opel Astra gebaseerd op de Peugeot 308. Wat overblijft, is de eigen stilistische identiteit van de Duitse fabrikant ...

Op de foto maakte de Astra al een goede indruk, dankzij zijn moderne lijn die het zeer klassieke imago enigszins afstoft. In de praktijk wordt deze indruk bevestigd en is deze 6de generatie van een model dat in 1991 gelanceerd werd esthetisch veruit de meest geslaagde. De voorkant is sterk geïnspireerd op de Mokka en is voorzien van de Vizor, een stijlkenmerk dat typerend is voor de nieuwe producten van het merk. De vereenvoudigde lijn van de Duitse auto is bijzonder geslaagd en getuigt van de heropleving van het merk sinds zijn integratie in PSA en vervolgens in Stellantis

Schaalvoordelen
De omvang van een groot autoconcern biedt ook schaalvoordelen. Daarom is de Astra gebaseerd op het platform van de 308 en maakt hij gebruik van dezelfde technologie. De Astra verschilt van de Fransman in z’n interieur, dat perfect past bij de nieuwe filosofie van het merk. Het dashboard is overzichtelijk, maar heeft toch fysieke toetsen en twee instelbare schermen voor de instrumenten en het multimediasysteem.
De algemene kwaliteit van de materialen is verbeterd, hoewel hier en daar nog krasgevoelige kunststoffen te vinden zijn. Voor de rest verwent de Astra zijn inzittenden met bijzonder comfortabele zetels, goedgekeurd door de Duitse vereniging Gezonde Rug (Aktion Gesunder Rücken of AGR), heel wat opbergruimte, een uitstekend interieurcomfort en een kofferinhoud van 367 liter (305 voor de PHEV-versie).
Het zal je niet verbazen dat er enkele bekende Franse aandrijflijnen in de Astra zitten. In benzine begint het aanbod met een 1.2-blok van 110 of 130 pk. In combinatie met een handgeschakelde 6-versnellingsbak of een automatische 8-versnellingsbak (enkel 130 pk) rijdt hij verrassend aangenaam.
Het andere goede nieuws is dat hij zuinig is, met tijdens onze testrit een gemiddelde van 6 l/100 km. Van Peugeot krijgt de Opel de uitstekende plug-inhybride aandrijving die een 1.5-benzinemotor koppelt aan een elektrische aandrijflijn, voor een gecombineerd vermogen van 180 pk. Dankzij een batterij van 12,2 kWh kan de Astra in volledig elektrische modus tot 60 kilometer afleggen. In het gebruik is deze aandrijving zeer aangenaam, dankzij de stille werking. Het is tegenwoordig misschien wat vreemd om te vermelden, maar Opel is ook de veelrijders niet vergeten, met een 1.5-dieselversie van 130 pk.
Technische fiche Opel Astra 1.2 Turbo 130
- Motor: driecilinder, benzine, 1.199 cc; 130 pk – 230 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- L/b/h (mm): 4.374/2.062/1.441
- Leeggewicht (kg): 1.332
- Koffervolume (l): 367
- Tankinhoud (l): 52
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,7
- Topsnelheid (km/u): 210
- Prijs (€): 26.250
Troeven
- Sympathieke look
- Algemene dynamiek
- Verbeterde afwerking
- Comfort
Minpunten
- Kwaliteit van sommige kunststoffen
- Stuurinrichting te bekrachtigd
- Hogere prijzen
- ‘Beperkte’ koffer (PHEV)
Meest recente artikelen
First of last minute boekingen, wat is het goedkoopst?
Kamperen: de complete checklist voor een geslaagde vakantie
Alles wat je nodig hebt voor een zorgeloze kampeervakantie: voor vertrek, onderweg en ter plaatse.
Reizen met huisdieren in Europa
Dit is wat u moet weten voordat u uw huisdier meeneemt op reis.
Ontdek Aalst, te voet en met de fiets
Ontdek de mooiste plekjes van Aalst en omstreken, te voet of met de fiets. Volg onze uitgestippelde routes.
Toyota Corolla 2023: meer wijzigingen dan je zou denken
Reizen en vaccinatie
Last minutes: de valkuilen en de alternatieven
Last minute een ticketje boeken richting zon betekent niet dat je per definitie goedkoper af bent. Wel integendeel. Gelukkig zijn er andere manieren om op het allerlaatste moment wél goede zaken te doen. En zo pak je dat aan!