Met meer dan 600.000 verkochte exemplaren, zelfs vóór de facelift, is het een understatement om de Kodiaq een succes te noemen.

De designers konden het zichzelf dus makkelijk maken bij deze opfrisbeurt. Toch hebben ze de hele voorkant vernieuwd. Zo is de Kodiaq voortaan uitgerust met matrixledkoplampen (die zich aanpassen aan het verkeer en de omgeving) en een nieuwe grille. Op die manier ziet de SUV er frisser uit dan hij eigenlijk is.
Ook binnenin zijn er niet meteen veel vernieuwingen die de aandacht trekken. Het verschil zit 'm vooral in de uitrusting. Zo biedt Skoda gloednieuwe, geventileerde ergonomische stoelen aan met massagefunctie. De bestuurder krijgt een nieuw, multifunctioneel stuurwiel met meer mogelijkheden en een digitale Virtual Cockpit met een display van 10,25 inch, waarop de gegevens op vier manieren getoond kunnen worden. De grote troef van het interieur blijft natuurlijk het fantastische ruimtegevoel.
Ruimte te over
Achterin hebben de inzittenden royaal veel beenruimte en in de koffer kan liefst 835 liter, zonder de stoelen neer te klappen! Minpunten zijn dan weer dat er geen vlakke laadvloer is, of een dubbele bodem op de uitvoering met 5 zitplaatsen. Is er dan nog een andere uitvoering? Jazeker, het blijft namelijk mogelijk om de Kodiaq te bestellen als zevenzitter.
Wat de motoren betreft, is er qua benzine keuze tussen de 1.5 TSI met 150 pk en de 2.0 TSI met 200 pk (of 245 pk als je voor de sportieve RS gaat). Dieselrijders kunnen kiezen tussen een 2.0 TDI met 150 of 200 pk. Elektrische systemen zijn niet gepland, en dat is ook logisch.
Als een goede huisvader
Skoda heeft immers aangekondigd de ontwikkeling van plug-inhybrides stop te zetten en beschikt met de Enyaq iV al over een elektrische SUV. Voor onze test konden we gebruikmaken van de ‘kleine’ benzinemotor (1.5 liter, 150 pk), die gekoppeld is aan een zeventraps DSG-automaat. Die motor is prima geschikt voor het karakter van de wagen: rustig, comfortabel en veilig. In tegenstelling tot wat we verwacht hadden, blijft het verbruik al bij al binnen de perken: 7,9 l/100 km voor een SUV van deze grootte valt best mee. Prijs: vanaf 32.875 euro.
Technische fiche Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG
- Motor: benzine; 1.498 cm3; 150 pk - 250 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 7-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.697/1.882/1.661
- Leeggewicht (kg): 1.639-1.826 kg
- Kofferruimte (l): 835
- Tankinhoud (l): 58
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,7
- Topsnelheid (km/u): 205
- Gemengd verbruik (l/100km): 7,1
- CO2 (g/km): 161
- Prijs (€): 48.700
Troeven
- Enorme binnenruimte
- Rijcomfort
- Weggedrag
- Redelijk verbruik
Minpunten
- Wat kleurloze rijervaring
- Vrij dure topuitvoeringen
- Storende rijhulpsystemen
- Nutteloze sportmodus
Meest recente artikelen
Koopgids: is de gravelbike een gulden middenweg tussen racefiets en mountainbike?
Gravelbikes voelen zich thuis op en naast de weg.
Getest: Origine Help, de sportieve elektrische fiets die je meer doet fietsen
Het Noord-Franse merk Origine lanceert de Help als gravelbike met trapondersteuning.
Batterijen van elektrische auto's, duur en fragiel?
Private lease, de budgetvriendelijke oplossing in 10 punten
De compacte modellen van Hyundai
Partnerinfo - Je bent nog niet klaar voor een Plug-in Hybride of volledig elektrische wagen? Geen probleem. Benzinewagens blijven immers ook de komende jaren nog een vaste waarde.
Koga Colmaro Extreme gravelbike getest: veelzijdig en avontuurlijk
Koga heeft een familie van gravelbikes, die luisteren naar de naam Colmaro.