Met meer dan 600.000 verkochte exemplaren, zelfs vóór de facelift, is het een understatement om de Kodiaq een succes te noemen.
De designers konden het zichzelf dus makkelijk maken bij deze opfrisbeurt. Toch hebben ze de hele voorkant vernieuwd. Zo is de Kodiaq voortaan uitgerust met matrixledkoplampen (die zich aanpassen aan het verkeer en de omgeving) en een nieuwe grille. Op die manier ziet de SUV er frisser uit dan hij eigenlijk is.
Ook binnenin zijn er niet meteen veel vernieuwingen die de aandacht trekken. Het verschil zit 'm vooral in de uitrusting. Zo biedt Skoda gloednieuwe, geventileerde ergonomische stoelen aan met massagefunctie. De bestuurder krijgt een nieuw, multifunctioneel stuurwiel met meer mogelijkheden en een digitale Virtual Cockpit met een display van 10,25 inch, waarop de gegevens op vier manieren getoond kunnen worden. De grote troef van het interieur blijft natuurlijk het fantastische ruimtegevoel.
Ruimte te over
Achterin hebben de inzittenden royaal veel beenruimte en in de koffer kan liefst 835 liter, zonder de stoelen neer te klappen! Minpunten zijn dan weer dat er geen vlakke laadvloer is, of een dubbele bodem op de uitvoering met 5 zitplaatsen. Is er dan nog een andere uitvoering? Jazeker, het blijft namelijk mogelijk om de Kodiaq te bestellen als zevenzitter.
Wat de motoren betreft, is er qua benzine keuze tussen de 1.5 TSI met 150 pk en de 2.0 TSI met 200 pk (of 245 pk als je voor de sportieve RS gaat). Dieselrijders kunnen kiezen tussen een 2.0 TDI met 150 of 200 pk. Elektrische systemen zijn niet gepland, en dat is ook logisch.
Als een goede huisvader
Skoda heeft immers aangekondigd de ontwikkeling van plug-inhybrides stop te zetten en beschikt met de Enyaq iV al over een elektrische SUV. Voor onze test konden we gebruikmaken van de ‘kleine’ benzinemotor (1.5 liter, 150 pk), die gekoppeld is aan een zeventraps DSG-automaat. Die motor is prima geschikt voor het karakter van de wagen: rustig, comfortabel en veilig. In tegenstelling tot wat we verwacht hadden, blijft het verbruik al bij al binnen de perken: 7,9 l/100 km voor een SUV van deze grootte valt best mee. Prijs: vanaf 32.875 euro.
Technische fiche Skoda Kodiaq 1.5 TSI DSG
- Motor: benzine; 1.498 cm3; 150 pk - 250 Nm
- Aandrijving: op de voorwielen
- Versnellingsbak: 7-trapsautomaat
- L/b/h (mm): 4.697/1.882/1.661
- Leeggewicht (kg): 1.639-1.826 kg
- Kofferruimte (l): 835
- Tankinhoud (l): 58
- 0 tot 100 km/u (sec.): 9,7
- Topsnelheid (km/u): 205
- Gemengd verbruik (l/100km): 7,1
- CO2 (g/km): 161
- Prijs (€): 48.700
Troeven
- Enorme binnenruimte
- Rijcomfort
- Weggedrag
- Redelijk verbruik
Minpunten
- Wat kleurloze rijervaring
- Vrij dure topuitvoeringen
- Storende rijhulpsystemen
- Nutteloze sportmodus
Meest recente artikelen
Verkeersregels voor fietsers
Theater aan Twater, het grootste familiefestival van het land
Tutorial: lekke band vervangen in 6 stappen
Een lekke band? Zelfs als je nog nooit een reservewiel geplaatst hebt, is er geen reden tot paniek. Volg de uitleg van onze wegenwachter in de video, en leer in zes stappen hoe je een wiel vervangt!
Een beschadigde voorruit: vervangen of herstellen?
Een steentje in de voorruit, hoe miniem ook, kan de ruit doen barsten. Of erger: een sterretje kan je veiligheid in gevaar brengen. Wat moet je doen? De voorruit herstellen of vervangen? Volg de gids!
Zijn de gebruikskosten van elektrische wagens buitensporig hoog?
Consolidatie bij de concessiehouders: zijn er ook voordelen voor de klant?
Er lijkt geen einde te komen aan de consolidatie binnen de autodistributienetwerken - integendeel! Maar is dit in het voordeel van de automobilist?