Image
Swift Sport Hybrid

De Suzuki Swift Sport Hybrid is uitgerust met een 48V-hybridesysteem om de CO2-uitstoot te beperken, maar weet toch zijn speelse karakter te behouden.


De Suzuki Swift Sport heeft een nieuwe motor en verandert in een mild hybrid om zijn CO2-uitstoot te verlagen. Dat doet echter niets af aan de speelse inborst van dit sportieve model.

Suzuki Swift
Een bijzonder herkenbare lijn


De essentie

De Suzuki Swift Sport krijgt een nieuwe 1.4-benzinemotor ingelepeld, plus een starter-generator. Die laatste wordt versterkt en gevoed door een boordnetwerk van 48 volt om het verlies aan pk's (129 in plaats van 140) goed te maken. Bovendien krijgen de acceleraties meer dynamiek dankzij het elektrische koppel dat meteen beschikbaar is. Het systeem helpt ook het verbruik te verlagen door de benzinemotor in de laagste toeren uit te schakelen bij het afremmen. Door dat alles is de Swift Sport nog altijd even leuk om mee te rijden. Daar zit zijn beperkte gewicht natuurlijk voor veel tussen. De wagen is ook aangenamer bij gewoon dagelijks gebruik. Kers op de taart is het echt wel beperkte verbruik voor een dergelijk sportief modelletje.


Het segment

Het segment van de kleine ‘GTI's’, dat nog niet zó lang geleden bijzonder populair was, is vandaag vrijwel volledig leeggelopen. Dat heeft natuurlijk alles te maken met de Europese CO2-normen en de dure investeringen in elektrische wagens. Geld besteden aan nichemarkten is dan ook niet iets wat constructeurs zich nog graag veroorloven. Wagens die zo van het toneel verdwenen, zijn bijvoorbeeld de Peugeot 208 GTi, de Clio R.S., de Corsa OPC en GSi, de Ibiza Cupra en de Abarth Punto EVO. Ook premiummodellen als de Audi S1, de DS 3 Racing en de Alfa Mito QV staan niet meer in de catalogus.


Uiteindelijk blijven in dit segment enkel nog de VW Polo GTI en de schitterende Ford Fiesta ST over. Aan dat lijstje kunnen we misschien nog de hoger gepositioneerde Mini Cooper S en de Abarth 595 toevoegen. Maar al die modellen hebben heel wat meer power (160 tot 200 pk). Met zijn eerder beperkte vermogen van 129 pk zit de Japanner dus eigenlijk een beetje in een klasse apart. Je kan hem misschien wel vergelijken met de Peugeot 208 PureTech 130 pk of met de Seat Ibiza TSI 150 pk, maar die wagens zijn niet echt gepositioneerd als sportieve modellen. Niet evident dus om een rechtstreekse concurrent aan te duiden voor deze Suzuki Swift Sport.

Suzuki Swift
Minder vermogen, maar evenveel rijplezier.


Wat er verandert

Qua stijl treedt de in 2017 gelanceerde Swift in de voetsporen van de twee vorige generaties. De wagen is in de loop der jaren wat gegroeid, maar blijft met een lengte van slechts 3,89 m een van de compactste modellen in dit segment. De standaard bedraagt vandaag immers ongeveer vier meter.


De look van de ‘gewone’ Swift-uitvoeringen is in het voorjaar licht aangepast, maar aan deze Sport-versie zijn langs buiten geen aanpassingen gebeurd. Dat is wel het geval onder de motorkap, waar voortaan een nieuwe benzinemotor huist met mild-hybridsysteem om het verbruik – en dus ook de CO2-uitstoot – binnen de perken te houden. De technische specificaties zijn echter onverbiddelijk: de Swift doet hierdoor een volle seconde langer over de sprint van 0 naar 100 km/u (9,1 in plaats van 8,1 seconden). En dat is best jammer, althans op papier.


Design

Visueel is het enige verschil tussen de nieuwe Swift Sport en zijn voorganger het opschrift ‘Hybrid’ op de kofferklep. We zien dus opnieuw de diep ingesneden voorbumper, de opvallende dakspoiler boven de achterruit en de pseudodiffusor met dubbele uitlaat achteraan. En natuurlijk is hij ook weer verkrijgbaar in Champion Yellow, een exclusieve kleur voor deze Sport-versie, net als de tweekleurige velgen van 17 inch.

swift
De velgen van 17 inch zijn standaard.


Interieur

Binnenin bieden de kuipstoelen met het opschrift ‘Sport’ altijd een prima ondersteuning. De combinatie van zwarte stof en rode stiksels vinden we ook terug in de rest van het interieur en op de binnenkant van de portieren. De toerenteller met rode achtergrond maakt meteen duidelijk dat je in een wagen met sportieve allures zit. Alleen jammer dat er overal harde kunststoffen te vinden zijn. Ondanks de vele aanpassingen heb je hierdoor geen onverdeeld positief gevoel over de kwaliteit van het interieur. Hoewel de afmetingen van de Swift Sport compact zijn, biedt het model overigens verrassend veel ruimte voor vier volwassenen, plus een koffer met een volume van 265 liter.

Alles klopt, alleen voelen die plastics niet echt aangenaam aan.


Uitrusting

De Swift Sport is slechts verkrijgbaar in één uitvoering, met alle toeters en bellen. De standaarduitrusting is dan ook royaal, zowel op infotainment- als op veiligheidsvlak. Enkele voorbeelden zijn automatische airco, snelheidsregeling, ledkoplampen en automatische verlichting. Verder is er een geconnecteerd infotainmentsysteem met gps en achteruitrijcamera. Een compleet pakket, met andere woorden.

swift
Mooi ontworpen sportstoelen.


Wat de rijhulpsystemen betreft, krijgen we onder meer een dodehoekdetector, een noodremsysteem en een systeem voor actieve rijstrookcontrole. Die laatste functie is bijzonder opdringerig, zeker als je wat actiever rijdt, maar kan gelukkig gewoon uitgeschakeld worden door een knop in te drukken. Het systeem blijft dan uitgeschakeld tot je het als gebruiker weer activeert, wat bij andere merken niet altijd het geval is.


Onder de motorkap

In tegenstelling tot de gewone Suzuki Swift, die uitgerust is met een 1.2 liter benzine en een mild-hybridsysteem van 12 V, ligt in de Sport de 1.4 liter van de S-Cross en de Vitara. De starter-generator die voor het hybride vermogen zorgt, wordt daarbij gevoed door een batterij van 48 V. Zo kan hij de benzinemotor doeltreffender bijstaan bij het hernemen en wanneer de motor niet intens gebruikt wordt.


Op papier zorgt de overstap naar deze nieuwe motor voor enige ontgoocheling: het vermogen zakt immers van 140 naar 129 pk. De starter-generator levert echter ook 10 kW (of 13,6 pk), waardoor het vermogensverlies gecompenseerd wordt en de wagen vooral bij het optrekken meer fut heeft.


Onderweg

In de praktijk verbetert het hybridepakket de rijervaring op elk vlak. Bij lage toeren verloopt alles soepel en comfortabel, en wanneer het wat sneller gaat, steekt de turbo een handje toe. Het duurt dan ook niet lang voor je merkt dat de Swift niets aan speelsheid heeft ingeboet!

Suzuki Swift


De wagen weegt net iets meer dan een ton (1.020 kg) en blijft daardoor erg leuk om mee te rijden. Hij reageert snel en instinctief en toont zich echt heel dynamisch. Onderweg zijn met de Swift Sport blijft met andere woorden een intense ervaring, zonder dat je ooit het gevoel hebt dat je de controle dreigt te verliezen.


De power lijkt dus misschien beperkt, maar de fun is in elk geval verzekerd! Bovendien zijn de zes versnellingen mooi afgestemd op een sportief rijgedrag. De eerste vier zijn namelijk vrij kort, terwijl de laatste twee dan weer langer zijn voor op de hoofd- en snelwegen. De ophanging van de Swift Sport is tamelijk hard, zoals past bij een model met een sportief karakter, maar niet in die mate dat het storend of oncomfortabel wordt. Behalve misschien op landwegjes met een bijzonder slecht wegdek.


Verbruik

De uitstootnormen waren voor Suzuki de belangrijkste reden om voor een hybridesysteem te kiezen. Volgens de NEDC 2.0-cyclus, die door de Europese Unie gebruikt wordt voor de berekening van de uitstoot, bedraagt het verbruik vandaag 4,7 l/100 km (goed voor 107 g CO2/km).


Tijdens onze meerdaagse test haalden wij in de praktijk een verbruik van 6 l/100 km met een combinatie van gewone dagelijkse trajecten, dynamische ritten en ritten op de snelweg. Dat geeft duidelijk aan dat het mild-hybridsysteem van Suzuki de klus voortreffelijk klaart.

swift`
De Swift Sport is geen budgetmodel!


Budget

Met een prijskaartje van € 25.999 is de Suzuki Swift Sport Hybrid bepaald geen goedkope wagen. Zo kost een Ford Fiesta ST met 200 pk € 424 minder en is een Abarth 595, die kleiner is maar wel over 160 pk beschikt, verkrijgbaar voor minder dan € 19.000. Gelukkig biedt de Japanner standaard wel een bijzonder complete uitrusting voor zijn geld. Het wat lagere vermogen kan trouwens ook een voordeel zijn voor jonge bestuurders, die zo niet geconfronteerd worden met een vrijwel onbetaalbare verzekeringspremie. Dat is zeker een punt om rekening mee te houden.


Conclusie

Het karakter van deze Suzuki Swift Sport doet ons terugdenken aan de kleine GTI's van vroeger, ook al is het een hybride. Die kwieke modellen waren prettig, ja zelfs verslavend om mee te rijden door hun beperkte gewicht, niet door hun enorme aantallen pk’s. De Suzuki voegt daar nu hedendaagse actieve veiligheidssystemen aan toe, een complete uitrusting en … de betrouwbaarheid waar de Japanse constructeur om bekend staat. Alleen jammer dat je voor dat mooie pakket diep in de beugel moet tasten.


Technische fiche

Suzuki Swift Sport Hybrid

  • Motor: viercilinder benzine, turbo, 1.373 cm³; 129 pk - 235 Nm
  • Aandrijving: op de voorwielen
  • Versnellingsbak: manuele zesbak
  • L/b/h (mm): 3.890/1.735/1.495
  • Leeggewicht (kg): 1020
  • Koffervolume (l): 265
  • Tankinhoud (l): 37
  • 0 tot 100 km/u (sec.): 9,1
  • Topsnelheid (km/u): 210
  • Gem. verbruik (l/100 km): 4,7
  • CO2-uitstoot (g/km): 107
  • Prijs (€): 25.999


Troeven

  • Onverminderd rijplezier
  • Licht en precies onderstel
  • Doeltreffend hybridesysteem
  • Verhouding afmetingen/binnenruimte


Minpunten

  • Duur
  • Minder krachtig dan vroeger
  • Geen hoogwaardige binnenbekleding
  • Vervelende, maar uitschakelbare rijhulpsystemen